En annan välkänd hästtandläkare har en annan uppfattning, när det gäller antal behandlingar etc. En som för länge sedan klarade av sina kurser!
Själv är jag tveksam till "din välkända" tandläkares utbildningsväg.
Låt mig fö korrigera mig när det gäller raspar. Jag är fortfarande inne i dom gamla rasparnas sinnesvärld (om den finns?). Det finns ju numera sådana, som mer fungerar som finare filar, och i rätt (tandis) händer gör lika bra jobb som slipmaskinen. Om jag förstått rätt.
Men, huvudfrågan är ju hur många gånger per år man skall raspa. Stor skillnad mot "hur ofta skall man raspa", vilket var det jag reagerade mot.
"Min" tandis säger en koll på unghästen, därefter en koll när hästen bytt runtom, därefter vid behov. Allt givetvis beroende på om hästen utvecklas normalt.
"Vid behov" innebär att man själv håller koll, och talar med tandis när man blir osäker över något eller bara vill ha en check. "Vid behov" styrs beroende av hur hästens munstatus ser ut, hur den lever osv.
Vi har valt att kolla vart femte år vilket räcker, eftersom hästarnas tänder hitills varit problemfria, förutom en gång vid en akutskada.
LIA