Vadå ge mig? Det är du som kallar dig "hästmänniska" och alltså borde vara den som har den inställningen jag har!?! Om du slutar att reagera som en igelkott och diskuterar fakta, blir allt så mycket trevligare.
Du skrev först att det inte fanns några hästtandläkare, men sedan finns det 10 mil bort och därefter konstaterande om att du får betala resekostnaden. Jamen, det får man ju alltid, eller hur?
Jag påpekade, att tandvård av en tandis bara blev (ev) enstaka hundringar dyrare än att ta ut en vet, som du inte vill anlita i det här fallet.
Beroende på hur man räknar(och vad för slags fordon man använder), blir tandiskostnaden för dig(er!) 1000-1200:-. Och jo, naturligtvis kan resekostnaden vara större än behandlingskostnaden. Det hänger ju på hur långt man har att resa resp vad för behandling som avses.
Att ta ut en vet (eller tandis), brukar kosta 700-1000:- och uppåt för resekostnad, inställelsekostnad, arbetskostnad osv. Även dom vill ha kostnadstäckning och lön.
Skillnaden blir alltså marginell, allt inräknat. Dessutom betalar ni bara halva delen var. Vi talar alltså om några(ev) enstaka hundringar! "Dyrt" är i sanning ett relativt begrepp.
Själv skulle jag åka mycket mer än dina 10 mil, om så behövdes, för att komma till en bra hästtandläkare, om det är en hästtandläkare och inte vet jag(hästen) behöver. Att experten "hästtandläkare" behövs, har dom senaste årens utveckling bevisat.
En sak i sammanhanget är att tandis inte gärna gör hembesök, av förklarliga skäl.
LIA