Sv: Raskatt som utekatt ?
. Finns det någon som har en raskatt som får vara ute?
Två siameser och en bondkatt. Bondkatten gör som den vill, siameserna får gå in och ut som de vill dagtid under varmare delen av året så länge någon är hemma, men får vackert sova inne nattetid samt vara inne vintertid.
Att siameserna har restriktioner är INTE för de värderas högre, alla mina katter är exakt lika mycket värda för mig. Utan för att jag anser siameserna är för klena för att vara ute i större omfattning. Honan är streetsmart nog att klara sig fint så, men tunn och inte riktigt rustad för kyla. Hanen skulle säkerligen klara kylan, men han är inte sreetsmart alls, om han blir skrämd gömmer han sig i buskarna typ - och ligger där och' gråter' högljutt, vilket lätt lockar till sig både ev kombatanter (finns massor med katter i byn) och ev hungriga rävar etc.
Bor på landet, finns dock ett otal katter i byn. Siameserna går sällan längre än ner till stallet dock. Oftast flummar de runt i rabatterna eller buskarna, alternativt ligger och solar nånstans. Och tack och lov är de själva helt med på noterna både att sova inne och inte gå ut på vintern/när det är pissigt väder.
Katterna är örontatuerade, jag har med flit valt det framför chip, dels för att Anna i Byn kanske inte vet chip finns, men också för att ge en mycket tydlig, visuell signal att det här är märkta katter. Det innebär att de skulle vara väldigt svåra att sälja till minsta vettig person. Nu är risken de stjäls minimal, men de kan ju komma bort/på avvägar och då är ju saken en annan.
Uppfödaren har inga som helst problem med att de får går ut som de gör, hon tycker det är en fördel för katterna. Jag tog ju upp frågan väldigt 'försiktigt' när jag var där, och blev lättad över svaret att 'åh, bor ni så till tror jag honan skulle bli överförtjust om hon fick vara ute, hon kommer uppskatta det'
Tilläggas ska dock att uppfödaren var här och kikade, för att förvissa sig om att det var som jag sa.