Rasfråga: andalusier

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Midnightwalker
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 46
  • Visningar Visningar 6 313
Sv: Rasfråga: andalusier

Om du läser mitt inlägg igen så ser du att jag skriver att lätt klass inte skall vara någon som helst problem för en PRE att hoppa bana. Det är rätt få raser av modell större som inte tar sig runt en lätt bana så därför klassar jag det inte som något ordinärt.
Jag har INTE påstått att en PRE inte kan hoppa. Alla hästar kan hoppa.
Att en häst klarar svårt klass ger ju inte så mycket. Det är när något sker mer frekvent som det kan säljas som något ordinärt för just den saken. Så är man ute efter en häst som garanterat kan ge rosetter på banan i medelsvår och svår klass så är PRE inte något självklart val. Sedan finns det garanterat undantag givetvis, det finns det nästan alltid. Är man ute efter rosett i lätt klass så finns det massor av raser att välja mellan.
Så vad jag menar är att är man ute efter att hoppa högre klasser så bör man rikta in sig på en ras där det finns individer för detta mer frekvent.
PRE är en bra allround häst som är jättebekväm att sitta på och när dom är som jag vill ha dom så är dom jättetrevliga att hantera och rida på så att man i princip skulle kunna slänga upp ett barn och hästen tar hand om barnet i fråga.

Jag vet inte jag har inte riktigt tänkt på det.
Vi åker dit och ser vad dom säger sen får vi se.

Kissing Spines är ju en diagnos, så hoppas inte för mycket på "underverk" hos en annan klinik. Däremot är diagnosen ganska komplicerad. MEN, 80 % av alla hästar har det faktiskt. Oftast får hästen problem när den får en ny ryttare. Det behöver inte bero på att ryttaren rider dåligt utan att den nya ridningen /träningen påfrestar ryggen på ett annat sätt än tidigare och så kan problemen börja uppkomma. En häst med kissing spines måste NOGA ridas helst i låg form, helt i balans. Man måste ha ett väl genomtänkt progaram som man följer med sin ridning (prescis som du skrev). Bara utifån bilderna du visar (jättefin häst förresten) vill hon gärna gå lite väl högt med sitt huvud. Kanske kan du ta hjälp av någon proffesionell ryttare som kan hjälpa dej att komma igång med rätt ridning?
Jag avråder STARKT från operation! Det är en oerhört komplicerad och smärtsam process, tyvärr ofta med sämre resultat än önskat...

Lycka till!

Search: På fredag ska jag dit.

Pepinopre: Joo jag vet det. Hon går väldigt högt med huvudet och jobbar gäran inte i låg form. Idag gick det däremot jätte bra när jag red. Att jag åker på kliniken igen är att jag vill få reda på om hon har ont utav sina kissing spines som jag inte fick reda på på förra besöket.
Jag har hört att kissing spines är väldigt vanligt på PRE är sant?

Det är vanligt på alla raser. Inte specifikt på PRE. Hoppas du kan få hjälp med ridningen. Då tror jag att det finns mycket goda chanser att hon blir helt bra! Kan du kanske jobba henne en del ilina, utan tryck på yggen. Då kanske hon blir mer villig att sänka nacken. Tyvärr blir det ju en ond cirkel. Ju mer ont, mera spänning = sämre form och sämre tillstånd...

Hur har det gått?
Hur märkte du att hon hade KS?

Det har gått bra. Vi åkte dit och red med och utan bedövning och röntgade ryggen. jag hade med mig bilderna från förra veterinärbesöket så dom kunde jämföra och de om det var någon märkbar skillnad men det var det inte. vi behandlade henne med kortison i ryggen och i muskulaturen med någon ny behandling som heter Shock wave. Vi var den tillbaka två gånger efter det och bara behandlade. Sen har det varit promenade och tömkörning som gällt hemma. Med huvudet i låg position. Igår var faktiskt första dagen jag red henne sen vi var på kliniken den 18 Januari. Vi skrittade i 10 min xD Men det kändes så bra. Nu har jag ju inte ridit henne på ett tag så svårt att känna men lite bättre arbetade hon med ryggen. Så det är jätte skönt.

Jag kände att något var fel när hon beteede sig som hon gjorde. Hon sprang sprang sprang hela tiden. Det fanns stopp i henne. Hon var lixom inte dum så hon slängde av mig men hon ville helst sken galoppera bara. Hon hade jätte svårt att bygga ryggmuskler oavsett hur mkt jag tränade. Och sen var hon märkbart lugnare när jag jobbade henne från marken. Så jag bestämde att åka in och kolla de....

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 201
Senast: Kilauea
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 085
Senast: Sasse
·
R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 958
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 714
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Retrievertråden