Rasfråga: andalusier

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Midnightwalker
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 46
  • Visningar Visningar 6 313
M

Midnightwalker

Hej allihopa! :rofl:

Jag funderar mycket kring andalusiern samt dess användning av hästen idag, i både Sverige och internationellt. Är det någon kunnig person som vet? Håller på med ett stort projektarbete och sedan är jag mycket intresserad av rasen och går i stora tankar på att skaffa en Andalusier.

Mycket tacksam för alla svar jag kan få! :banana:
Mvh Sandra

Sv: Rasfråga: andalusier

Du kanske kan hitta info om du söker på PRE eller Pura Raza Espanol (stavning?) som är dess riktiga namn. Om du ska göra projektarbete bör du använda det riktiga rasnamnet och inte andalusier.

Rasen heter alltså Pura Raza Española - Ren Spansk Ras.

Titta på rasföreningarnas hemsidor och deras länkar så hittar du massvis med information!

Mvh Sara

Och ge ÄNNU HELLRE information här också, så att alla andra kan få veta mer, utan att behöva leta runt nätet!

Är mycket medveten om att rasen heter P.R.E dock kan P.R.E och Andalusier skilja sig från varandra. Men rasen överlag, undrar jag användningen av hästen i både sverige och internationellt, men jag finner ingenting på nätet, satt i två dygn och bara letade, det enda jag fann var exteriör, historia och lite små skillnader.

Andalusier är ingen egen ras så jag förstår inte vad du menar. Andalusier är vilken häst som helst som kommer från området Andalusien i Spanien även om det i folkmun även är benämningen på PRE-hästar, en benämning som jag tycker att båda PRE-föreningarna tycks försöka tvätta bort. Eller hur menar du?

En Andalusier är en icke rasren PRE (alltså inte vilken häst som helst från andalusien)

Min andalusier har en arabmormor och är därför inte PRE.

Jämför eng. fullblod. minsta inblandning av annan ras = inget fullblod.

Andalusiern kan rasmässigt (stambok osv) jämföras med ex våra halvblod.

Då borde din häst räknas som Pura Raza Hispano Árabe oreggad om din hästs mamma inte blev inregistrerad som sådan. Nu antar jag att det inte var så eftersom din inte är registrerad. Så din är en oreggad hispoarab och inte andalusier.
Andalusier har ingen stambok så den kan inte räknas som våra halvblod eftersom allt från spanien som råkar se spanskt ut kallas för andalusier i pass. Sverige har vissa regler för att kunna registera sin häst som halvblod.
Förr innan P.R.E fick sitt namn men föddes upp på kungliga hovstallet som låg just i Andalusiern så kallades P.R.E för andalusier eller spansk häst troligtvis för att man skulle veta vad för slags häst det pratades om men idag har P.R.E haft sitt namn länge och andalusier har inte längre samma innebörd som då. Alltså förr syftades det till dom hästar som föddes upp i det kungliga hovstallet medans idag har förlorat den betydelsen och alla hästar som kanske (ser ut som att) råkar har några droppar blod av P.R.E kallas för detta.
Andalusier är lika mycket ras som spansk häst är dvs inte alls.

Det finns en P.R.E som är med i det spanska landslaget för dressyr och som varit med i OS bla. Hästen heter Invasor och rids av Rafael Soto.
Hoppning är inte en P.R.Es starka sida men lättare klasser fixar dom alldeles utmärkt.
Som rodeohäst passar dom inte eftersom det där med bocka och sparka backut inte tycks finnas i deras vokabulär och när det gör det är det något fjuttigt som dom lyckas framföra.
Dom använder frambenen så som en älg när dom anser att dom behöver ta fram grövre artelleri.
P.R.E är en jättetrevlig familjehäst.
Den är intelligent vilket gör att dom lär sig snabbt. Kan dock vara till nackdel då dom även lär sig dåliga saker lätt vilket kan sätta spår länge.
En P.R.E har inte vad dom flesta hästraser har, en flyktkänsla. Ser dom något obehagligt så skyggar dom inte och/eller springer inte iväg utan dom fryser fast och frågar sedan ryttaren vad dom bör göra.

OK dålig jämförelse med sv halvblod.

Min häst har PRE-far PRE-morfar och arab-mormor i alla papper står det Andalusier.

Enligt hans uppfödare (svenska boende i Torrevieja) kallar spanjorerna PRE-korsningar för Andalusier.

För mig är det helt ovidkommande vad min häst kallas, tog hand om honom när han skulle slaktas och idag är han sällskap och unghästfostrare. Rund, go och glad och mycket uppskattad

Det är möjligt att vissa spanjorer kallar P.R.E korsningar för andalusier men inte alla utan vissa säger bara korsning (fast på spanska då ;) ). Problemet är att andalusier är en häst från andalusiern och från början P.R.E enbart för att sedan tunnas ut.
Allt som möjligen kan se spanskt ut får då namnet andalusier och folk tror att det är en ras i sig och blandar ihop andalusier med renrasiga P.R.E och det blir så fel.
Lite som att skriva halvblod om en halvblod/fjordingkorsning.
Sedan skrev jag fel för det skulle vara hispano arab som din häst är om än oreggad. En korsning mellan arab och P.R.E är hispano arab och har sin egna stambok.
Självklart spelar det sedan ingen roll vad hästen har för ras så länge som man trivs ihop och är nöjd med sitt "köp" :cool:

Du verkar lite insatt i PRE, kanske du känner till min "spanjors" far?
Quiza´s.
Själv är jag totalt insnöad halvblodstant. Men det tragiska i historien är att "spanjoren" vandrade runt 1 år sedan han kom till sverige. Varje säljare gjorde sig en rejäl hacka. Han kan ju piffa o puffa!
Till slut var han så trasig att det gjorde ont att se honom. Det tog 2 år bara att få "häst" av honom. Jag har blivit bjuden mucho pengar för honom, trots att han bara kan gå som promenadhäst. Han lämnar dock aldrig gården, han har sin plats under korkeken :smirk:

Det låter trevligt och det var tur att han fick komma till dig tillslut.
Hans pappa då.
Jag kollade upp och det fanns en hel del Quizas i stamboken.
Om du går in på:
http://www.librogenealogico.com/index.asp?zona=1&id=2
I fältet Nombre Ejemplar skriver du Quizas och trycker på knappen Buscar.
Då får du fram alla Quizas som finns där så får du sålla efter årtal, föräldrar osv så får du fram hans pappa.
Jag är inte så där jätteinsatt i P.R.E men lite av det tesora undervisar mig om fastna :D

Tack för tipset! Ju mer man lär sig, desto mer inser man vad man inte kan:idea:

Min P.R.E hoppar jättebra och tycker det är superkul.
Och släpper jag lös honom i ridhuset så kan han både bocka och sparka bakut.
Och flyktkänsla har han allt precis som vilken annan häst.Han är kan vara mer cool i vissa situationer, men även han blir rädd när det ligger "farliga djur" i buskarna. Vad jag försöker säga är att en P.R.E också är en häst med samma instinkter som andra raser som visar sig mer eller mindre beroende på individ och dagsform.
Sen undrar jag vad du menar med frambenen, hur gör en älg?:D

Vad är jättebra?
130 cm uppsutten på bana felfritt?
Jag vidarbefodrar bara vad tesora har sagt och tesora har rätt god koll överlag om rasen.
Alla raser har hästar som inte helt fyller rasegenskaperna lika så P.R.E.
En P.R.E skall ha avsaknad av flyktkänsla precis som amerikansk miniatyrhäst skall ha avsaknad av det. Det är ju pga den avsaknade flyktkänslan som hispano arab kom fram. Man ville ha in mer flyktkänsla hos vissa individer vilket är önskvärt i vissa lägen.
Så om din P.R.E har flyktkänlsa som en rastypisk arab så är det ingen rasegenskap som är önskvärd vad jag har förstått.
Ungefär som med rörelsemönster som också är petigt med hos P.R.E.
Däremot har jag aldrig sagt att en P.R.E inte kan bli rädd bara att den brukar ha långt till rädsla ;)
Sparka som en älg är att sparka till med frambenen :D
Eller som en giraff för den gör likadant.

Nu måste du bara fota din häst när han bockar och sparkar backut så jag kan visa tesora :cool:
En fråga bara eftersom jag ser namnet och antar att det kommer från hästen, är det Bandolero 11 som är din häst :)

Med att hoppa jättebra menar jag med en bra hoppteknik. Har inte hoppat någon bana med så höga hinder uppsutten eftersom han inte är så gammal, men 1,30 på löshoppning är inga problem. Och han tycker framför allt att det är så kul!
Jag menar inte heller att han kastar sig och är rädd för allt men jag ville bara förtydliga att dom reagerar som andra hästar också ibland. Jag har också märkt att han är mycket mer cool i lägen när andra "vanliga" hästar skulle blivit helstirriga.

Ska försöka hitta något kort där han bockar elller sparkar bakut :D :D
Det är Bandolero fast 11:an på slutet är borta nu när han är avelsvärderad. :bump:

Måste vara korkad:confused: :confused: men hur lägger man in bilder??

Du kan skapa ett konto på http://photobucket.com/ och ladda upp bilderna där.
När du laddat upp bilderna finns det länkar där du väljer alternativet Img och kopierar det som står i den boxen och klistrar in i tråden.
Photobuket tillåter direktlänkning av bilder :)

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 201
Senast: Kilauea
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 085
Senast: Sasse
·
R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 958
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 714
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Uppdateringstråd 31