Rasförslag

älgen

Trådstartare
Om man vill ha följaden hund, vilka raser rekomenderas. Gärna bild också

Barnvänlig
mindre format
gå att ta med överallt (shäfrarana är lite svårpackade ibland :D )
funka ihop med andra djur
inte kräva FÖR mycket stimulans, utan främst sällskaps/lek/hänga med hund, alltså inga vallhundar eller liknande.

Nåja, kommer säkert på fler "krav" Men kort sagt en trvlig hund som kan följa med familjen i stall och vardag.

Sv: Rasförslag

En Aussie såklart :)
astrix.jpg

Charlie1.jpg

Läs mer om dessa underbara hundar Här

Fin.

Kanske för långhårig för min smak dock. Vill helst inte hålla på och borsta/tvätta för mycket efter leriga stallbackar.

Barnvänlig stämmer in på alla hundar som vet att barnen tillhör flocken och självklart att barnen också är "hundvänliga" är en förutsättning.

terriers får man vara lite försiktig med, dom är impulsiva och är inte alltid toppen ihop med smådjur.

Kanske en fransk bulldog vore något?

Engelsk Bulldogg såklart :bump: !!! Stämmer in perfekt på dina "krav", enda tillägget är att de kan vara aaaaningen envisa.

Eller rättare sagt personliga för oss som älskar dem...

Det är ju Strävhår... Lort fastnar inte speciellt bra...
Har fn 4 st och bor på landet (är fårbonde). Tro mig dom behöver inte bada i parti och minut!!
En borstning 1 g/v, en trimning var tredje månad och en dusch vid behov (vilket blir kanske 4-6 ggr/År)

Kanske dvärg schnauzer vore nåt?
Lätta att ha med överallt, kräver inte massor, tycker om att va ute. Helt enkelt perfekta familjehundar!

Kanske en Irish softcoated weathen terrier?!
Dom fäller inte och är väldigt trevliga. Dom behöver klippas ungefär var 3.e månad, kan gå längre, beror på hur lång man vill att pälsen ska va. annars är pälsen lättskött, mycket silkig, så även om dom är ljusa i färgen, går skiten bort lätt.
Jag hade med min i stallet mycket när han va yngre. funka galant!

Och med rättuppfostring är dom både barn och djurvänliga!!

Detta är min Morris
{be5df78f-fb14-4cd6-85b3-3c9c5c43bc3c}.jpg

{43efa8be-ef12-4684-b6f4-7f28c7e5baec}.jpg

Gnist skrev:
:eek: Har du träffat en aussie någon gång ??

Jag snackar terriers som rasgrupp, inte aussie.
Och dom flesta terriers är oftast impulisiva och avlade för nån som av gryt/rått, vad är det för fel med det?

Grannen har en sån.. helt underbar!!!
Han är sådär lydig så man vill bara gråta av lycka,
över att det finns sånna lydiga hundar liksom :o :)

jag föreslår en Wippet men dom kan vara lite skälliga tyvärr, det finns terrier i dom långt tillbaka. har greyhounds själv och är jätte nöjd med dom.

Håller med Mixie, whippet är en supertrevlig hundras.
Okej, jag erkänner, jag är lite lätt partisk eftersom jag är whippet-ägare :smirk: .
De är pigga, glada, älskar människor av alla slag, är sååå vackra och väldigt roliga!
Det enda man kanske ska tänka på är att de ju är vinthundar och jagar med synen, men jag känner många whippets som springer lösa på promenaderna utan att jaga. Man kan göra mycket skoj med de, lydnad (ja, det går faktiskt, vinthundar kan vara lite knepiga på det men jag upplever min whippet som mycket mer tjänstvillig på det området än vad min greyhound är), agility, lure coursing och whippetrace, utställning, ja som sagt var den duger till mycket.
Lätta att ta med sig i bil/tåg/buss. Lättskött päls.
Whippets är underbara pussgurkor som älskar att sova under täcket i sängen och de vill helst av allt vara där du är, alltid.
b524.jpg

Så här söt är man som whippetbebis.

Sen växer man och blir så här snygg, och lite väl rund om magen tyvärr....
100_0173.jpg

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 595
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
2 927
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 963
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 118
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar