Raser inom AR

Sv: Raser inom AR

Det är ytterst få hästar jag suttit på som har saknat framåtanda.

Jag har under 40 års tid mest ridit halvblodshästar, men även en del fullblod, kallblod och diverse olika ponnyraser.

Immer

Då kanske de är väl tränade redan från början, gissar på att det tar längre tid att plocka fram om man triggar fel saker. Men sen är psyket garanterat olika, hingstar t ex tenderar ju att mer "göra som de vill" än valacker. Förmodligen är det vanligast att vi som ryttare antingen försämrar eller inte lyckas plocka fram framåtandan än att den inte finns i hästen. Men jag ser det ändå som en viktig bit att börja med innan man kräver samling.

Att träna dom väl från början = inte trigga fel saker som sagt.

För att förtydliga : det enda "framåt" hästarna förstår från början är flykt-framåt. Tills man har lärt dom. Ingen häst kan rätt typ av framåt från början med hjälp av t ex skänklar eftersom skänklar inte är en naturlig hjälp. Man måste få kommunikationen innan de förstår "framåt" vissa är högst troligt mycket bättre på det än andra.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 807
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
567
Senast: tara
·
Kropp & Själ Jag har på senare tid fått upp en hel del reklam för menstrosor i mina sociala medier. Det som står att läsa på deras egna hemsidor är...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 482
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar