Sv: raser imom distans.
Hejsan.
Visst kan man börja med en häst som är 15 år, om det är gammalt eller inte beror helt på individen. Det finns flera distanshästar som bara varit i startgropen för sin karriär vid den åldern..
Tyvärr finns det i denna sporten precis som dom övriga fördomar.
Själv började jag med en arab och fick ofta försvara denna ras inför stallets halvblodsryttare. Meningslösa diskussioner eftersom dom sällan ändrade sig..
Nu rider jag mest travare och åter igen tvingas jag försvara mitt val,
tex : varför har du köpt en travare ??? Vilken dum fråga !
En sak har jag lärt mig om människor iallafall, dom okunniga kritiserar och hackar ner på folk medan dom med erfarenhet och ödmjukhet uppmuntrar och ger råd !
Svaret är att man får väldigt mkt häst för ofta billig peng och om man tränar dom rätt kan dom bli riktigt bra.
Dom är trevliga och intelligenta precis som arabhästarna generellt.
Arabhästen är den ultimata distanslöparen, dom är födda till det.
Varmblodstravaren är nästan lika bra men kräver naturligtvis oxå en kunnig tränare.
Dom skickligaste distansryttarna rider araber och då är det ju inte så konstigt att araberna vinner.. Utan kunskap och erfarenhet går det inte så bra på sikt..
Tyvärr sållas en del travare bort som är slitna efter livet på travbanan och div skador.. det gäller att hitta en häst som är fräsh i benen men det gäller förstås alla raser.
Lycka till !