raser imom distans.

L

lein

hej jag har hört att varmblod ät rett bra inom distans, är det så? för jag och min kompis har varmblod och vi börjar bli intreserade av distans. min häst är 15 år är det för gammalt?
eller är det så att man tycker att varmblod är en budjet häst inom distans som andra tävlings grenar? för om det är så behöver ni inte svara. men dom som inte tänker klag och bara ge råd och tips får gjärna svara! :D:D:D kram madeleine

Sv: raser imom distans.

Hejsan.
Visst kan man börja med en häst som är 15 år, om det är gammalt eller inte beror helt på individen. Det finns flera distanshästar som bara varit i startgropen för sin karriär vid den åldern..

Tyvärr finns det i denna sporten precis som dom övriga fördomar.
Själv började jag med en arab och fick ofta försvara denna ras inför stallets halvblodsryttare. Meningslösa diskussioner eftersom dom sällan ändrade sig..
Nu rider jag mest travare och åter igen tvingas jag försvara mitt val,
tex : varför har du köpt en travare ??? Vilken dum fråga !

En sak har jag lärt mig om människor iallafall, dom okunniga kritiserar och hackar ner på folk medan dom med erfarenhet och ödmjukhet uppmuntrar och ger råd !;)

Svaret är att man får väldigt mkt häst för ofta billig peng och om man tränar dom rätt kan dom bli riktigt bra.
Dom är trevliga och intelligenta precis som arabhästarna generellt.

Arabhästen är den ultimata distanslöparen, dom är födda till det.
Varmblodstravaren är nästan lika bra men kräver naturligtvis oxå en kunnig tränare.
Dom skickligaste distansryttarna rider araber och då är det ju inte så konstigt att araberna vinner.. Utan kunskap och erfarenhet går det inte så bra på sikt..

Tyvärr sållas en del travare bort som är slitna efter livet på travbanan och div skador.. det gäller att hitta en häst som är fräsh i benen men det gäller förstås alla raser.

Lycka till !

Jag måste väl haft väldans turjag läser hela tiden folk som har eller haft travare som skriver hur diskriminerade dom har blivit för dom har en travare..
Allt ifrån tränare sominte vill ta emotoch träna som.Till att dom blivit mobbade i sitt stall av de övriga i stallet..
Eller bara fått elaka kommentarer till sin häst....

Men jag inte under de åren jag själv hade travare fått höra en enda elak kommentar om mina travare.
Tränare har alltid tagit emot oss och jag har bara hört peppande ord.

Jag har kompisar som idag har travare och de har heller aldrig hört något dåligt om sina val av ras...

Ni som får stå ut med detta tycker synd om er.. men stå på er och ha kvar hästen =)

Nej men såå farligt är det ju inte, inte mobbing !
Men ren okunskap bara, att folk undrar varför man köpt travare, men det finns väldigt många som uppskattar dom oxå.

Rent statistiskt så händer det dock oftare att jag får försvara o förklara distanssporten :crazy: för okunninga hedningar.

Jag har fått höra väldigt mkt positivt oxå !
I dom lägre klasserna finns det nu flera travare som vinner och placerar sig, men när man kommer uppemot 120 km så finns det inte lika många ekipage.
Många nöjer sig väl helt enkelt med 50 och 80km.

Sen börjar det bli kämpigt för ryttaren och kräver mer av både plånbok o hinknissar..

Själv har jag ridit lite lättare klasser på min islänning och det har gått bra. Vet inte hur långt vi hade tagit oss om det inte varit för en olycka som satte stopp för vår karriär.

Inom distans upplever inte jag att man blir "utanför" om man har udda ras. Snarare tvärt om. Med arab är man bara en i mängden.
Det som kan vara jobbigt är om hästen man valt inte kan trava upp ordentligt vid veterinärbesiktningen.
// Linda

Inom distansen har jag aldrig fått elaka komentarer och har heller aldrig hört att någon har sagt något ont om någon annans häst. Överlag däremot så tror jag det finns mycket fördomar.
En ridlärare på skolan där jag går undrade vad det var för ras på mina hästar, varpå jag svarade att jag hade araber, då sa hon hör och häpna:
Det är många som har araber här, konstigt det är ju inte så vanligt att man rider på dem annars. Nä, tänkte jag man tittar ju mest på dem! Eller hur?

Det går finfint med travare. Pappa har en just nu som är färdig på banan och nu placerar sig bra på de flesta korta distanser hon sätter sin fot på, min första tävlingshäst tog sig riktigt långt inom högre distanser också, räknades som 5e bäst i sverige på 12mils-distanserna och gick en o annan 16-milare... detta var dock länge sedan, då var tempot helt annat inom distansen och i dagsläget tror jag det kan vara svårt att hävda sig o ta placeringar på de långa tävlingarna.

Jag har en arab nu, men har man lite tävlande på lagom nivå i tankarna så funkar travaren super - det är iaf min erfarenhet!

Jag har liksom inte fått något dåligt sagt rakt upp i ansiktet, men det går ju lite små rykten i gran stallena och så. men där emot har min kompis fått skiten rakt i ansiktet men det är faktist inte så konstit för hennes varmblod såg man alla reben nästan höfterna stod ut, och sen på det hon åt inte. men nu är hon rett fin faktist och har funderat på att börja träna distans.

jag var oxå ine på att börja men distans men sen kom ett litet problem i å tanken, ocg det var att min häst har inte det bästa hjärtat för hon får ont i det när hon galoperar för mkt och fäår svårt att andas och det har hon sagt sjelv:(.......

vad då sagt det själv? har hästen sagt det?

jag skulle iaf låta en veterinär göra ett utlåtande.

*KL*
Kan man rida distans på en fjording?
Jag har en kompis som har en fjordning som hon rider western med, men hon skulle vilja prova distans. Tror ni det funkar?

Klart att man kan, jag har sett allt från tunga nordsvenskar till shettisar som klarat en 5-milare utan problem..

Om ni vill veta hur ni går tillväga med träning mm så
ta kontakt med nån distans-engagerad klubb i er närhet..

När våren närmar sig brukar det anordnas träningsritter på ca 2-3 mil
och då får man en uppfattning om hur hästen klarar det fysisk och psykiskt..

men att folk frågar varför man köper en travare behöver ju inte betyda någon negativt..

Utan en simpel fråga varför valde du den ras du valt???

Den frågan får jag rätt ofta vad är tanken med din isis ska du tävla tölt med henne??

Folk är inte så vana att de finns folk som köper en islandshäst för att ha den som en vanlig ponny dvs inte töltsätta den!

därför får amn frågan varför man köper en isis om man endå inte ska tölta med den ..

Och jag svarar=)

*KL*trådkapning,

har trakhenare svårt att få ner pulsen? har köpt en ca 30%fullblod resten trakhenare/wlkp;are som jag har tänkt ha till distans :)

aså det här kanske låter lite knasit och ni får tro på det best ni vill, men vi tog ut en hästpratare(medium) så vi stälde en massa frågor och då fick min häst svara. men det är inte så att man hör att hon babblar direkt utam mediumet sitter på golvet utanför hästens box och komenuserar med känslor och tankar. och det var 5 stycken som tog ut det här mediumet och vi fick så bra svar och allt stämde i stortsett. och det var väldkt rörande så aööa grina när de fick höra vad sin häst hadde sagt.

har kompisar som råkat ut för olika "medium", mkt de säger stämmer, eftersom de generalliserar.

det är inte så svårt att bara gå in i ett stall och göra en berättelse, man kan se mkt på uppbyggnaden av muskler, hur de står och massor sånt!

som kimmis skrev, man kanske inte ska ta allt dom säger på allvar, men om du själv har märkt av att det ät nått som inte stämmer är det ju ingen dum ide att kolla igenom hästen innan du börjar träna distans..

Jag tycker att du skall låta en Veterinär kolla igenom din häst om du tror att det är något fel på den.
Det är alltid bra med en genomgång innan säsongen startar.
Ingela

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 398
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 607
L
Hundavel & Ras Hej! Jag har två olika frågor som jag skulle bli jätte glad om nån kan svara på! :heart Den första frågan är att jag har sett att i...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 982
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering Hej! Jag vill så gärna köpa en häst men har inte all erfarenhet för det, ridningen kan jag men det är sakerna runt om jag inte kan allt...
Svar
3
· Visningar
675

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka