Jag har ju haft lite samma tankar som du har om nästa hund kommer bli en till sporthund. Det är många år kvar, så jag kan ändra mig, men blir det en sporthund blir det nog bc, kelpie eller en till tollare har jag insett. Svårt att hitta det där absoluta öset, i alla fall det jag är ute efter i lydnaden, i jättemånga andra raser om man inte ska kompromissa på massor av andra punkter (för mig).
@Migo Sa det väldigt bra om bc tycker jag. Har själv tvekat en del på bc just eftersom jag inte har tillgång till gård och får hela tiden, men gillar verkligen verkligen de bcs jag träffat. De har det där extra, just det där drivet jag söker. Tycker min tollare har det också men har ju insett, precis som du sa om din ras, att det verkligen inte är alla tollare som är så. Finns många trevliga sporthundar, men långt ifrån alla har den där extra glöden. Hon jag tränat lydnad för med min tollare, som jag kommer bra överens med och gillar, föder upp bc och har sagt att jag ska få träffa hennes hundar mer för att se om det kan vara linjer för mig. Har förstått att det skiljer så otroligt även bland de vallavlade och även bland de sportavlade. Jag har dock länge tänkt att om det blir bc någonsin är det absolut inte otänkbart att det blir en unghund, där man vet mer vad man får. Precis som Migo sa där också. Tycker det kommer ut en hel del hundar till salu som säljs för att de inte passar som vallhundar, men som hade blivit perfekta sporthundar. För mig hade nog något sådant varit optimalt så kanske även för dig?