+
@Wingates @Maniac123 @inverterad @Fruentimber
Vad jag menar med inte min typ är nog mest en utseendegrej. Jag gillar mindre hundar (så enkelt att bara ta under armen och gå) med skägg och sträv päls och gillar inte fjäskiga hundar och vill absolut inte ha en sån där BC som ser ut som om ägaren typ ska slå den på lydnadsplanen. Sen vet jag inte hur mycket tid jag vill lägga på vallning. Jag vill absolut inte köpa en dåligt avlad BC från ”sportlinjer”, känns som att de flesta seriösa ändå avlar vallhundar primärt liksom. Jag kommer aldrig ha egna får men en kollega till mig har får och BC och en annan kollegas mamma föder upp och vallar, så möjlighet till vallningsträning finns ändå, men jag vill ju främst träna och tävla lydnad och bruks/spår och kanske lite HtM/Freestyle och Rally på sidan om, så som jag gjort med mina DS.
Jag är rädd att steget mellan Dvärgschnauzer och brukshund är för stort för mig. Att jag aldrig skulle orka med liksom. Har en förkärlek för Riesen (vackrare hund är svår att hitta) men många avråder för att de är så jäkla jobbiga i typ 4 år. Schnauzer (mellanvarianten) går bort då många är mindre föriga och mer envisa än Dvärgschnauzern.
Gillar också verkligen Jaktspringer, men vet inte om det är tillräckligt med tryck. Vissa upplever jag för mjuka och känsliga. Vanlig springer går bort pga utseende och hälsa.
Har absolut sneglat mot Malle men vet inte om jag vågar
Schäfer, Kelpie och Aussie går bort av olika orsaker.
Dobbis är jag hemligt förtjust i. Rottweiler tar jag inte i med tång ens.
Haha inte lätt detta och var inte egentligen meningen att det skulle bli en ”vilken ras passar mig?”-grej heller utan ville bara skriva av mig lite. Ni får såklart spinna vidare ändå