Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fast jag har pudel och hon badar inte oftare än min bichon frise eller min shih tzu dvs nästan bara i sjön på sommaren och någon gång när dom är väldigt smutsiga vintertid så jag vet inte om det skulle bero på att dom badas ofta i mitt fall iafAtt raser som t ex pudel ofta tåls bättre av allergiker är delvis för att dessa hundar badas regelbundet. Det ska ju även finnas ett speciellt hundschampo som ska underlätta för allergiker.
Valpar är ofta betydligt jobbigare för allergiker än vuxna hundar, så satsa på en vuxen hund, helst en som din mamma kan ha på prov under en period, så att hon märker om det fungerar eller ej.
Instämmer, pudel är en fantastiskt trevlig ras som jag också kunnat tänka mig.Vi köpte dvärgpudel pga att brorsan var allergisk. Vi hade en golden innan som vi fick lov att omplacera pga hans allergi, sen var vi utan hund i flera år, men eftersom både mamma och vi barn var uppväxta med hund så höll vi på att krevera!
Jag hittade en artikel om just pudel och att dom kunde vara allergivänliga, berättade det för mamma och hon höll på att smälla av! ”Aldrig att vi ska ha en sån där tanthund!!!”
Hon hade då haft boxer och Newfoundland, och pappa hade mest haft schäfrar, så det var ju en stor skillnad. Men tillslut så lyckades vi tjata hål i huvudet på henne, hittade en kennel som födde upp pudel i samma stad, och efter många om och men och ihopjobbade pengar för mig och brorsan så gick hon med på att kontakta kenneln. Hon berättade att brorsan var allergisk när han var yngre, och undrade om vi fick komma och hälsa på. Vi var dit fler gånger innan valparna kom, sen träffade vi valparna många gånger också och brorsan kände inte av dom alls!
Vi köpte då en liten hane, och herregud vilken trevlig hund! Lättsam, men inte vek, rolig, snäll och tuff! Tyvärr så blev han bara 10 år då han fick diskbråck som vi inte fick någon ordning på... Annars så säger dom ju att pudlarna kan bli lite äldre. Brorsan kände aldrig av honom en enda gång under dessa år. Det enda negativa är pälsen som växer och växer och växer... Vi köpte klippmaskin tidigt och klippte ner honom helt till sommaren sen lät vi det växa ut över vintern, och klippte bara ansiktet och tassarna då. Det bör ju även plockas päls ur öronen på dom, annars så sätter dom igen. Kanske det beror på hur mycket behåring hunden har, våran Toy var väldigt ”pälsig”. På vintern hade han overall på sig när det var kramsnö, annars så fastnade snön i pälsen och han fick benen fulla med snöbollar. Det tar även tiiiid för pälsen att torka, hårfön och borste var bästa vännen! Naturligtvis så går det ju att hålla pälsen kortare så man slipper detta problem helt, men då vi har runt -20 på vintern så var det skönt för han att ha pälsen.
Pudel är mycket hund i en liten förpackning. På ett mycket bra sätt! Jag minns den hunden med glädje och blir varm i hjärtat när jag tänker på honom. Jag hade absolut kunnat tänka mig pudel igen, men då jag vill kunna ha med mig hunden i stallet så är inte pälsen så praktiskt... ALLT fastnat! Men man vet aldrig! Finns ju overaller som sagt!