Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Osäker på om det är päls eller saliv. Vet du vad man brukar ta allergitestet på? Bra tips om omplacering, visste inte att valpar var mer allergiframkallande!Problemet med "allergivänliga" hundar är att det kan variera även inom samma ras. Jag har tex varit med om att allergiker kunnat sitta och kela hur mycket som helst med min första hund, men inte klarade av hennes dotter.
Om din mor gärna vill ha hund, kolla efter lämpliga omplaceringar och be om att få ha dem på prov innan köp. Valpar är mer allergiframkallande än vuxna hundar.
Vet ni om det är hundens saliv eller päls som är allergiframkallande? Är det saliven kanske det är bra att välja en hund som inte så gärna pussas, är det pälsen kan det vara så att vissa pälstyper fungerar bättre än andra. Min mors ex-partner var kattallergisk, men det visade sig att han klarade långhåriga katter mycket bättre än korthåriga, trots att de långhåriga vi hade fällde en hel del. Varför? Ingen aning. Vi var bara glada att det fungerade.
Och @peppGenerellt funkar väl ofta krullpälsade och strävhåriga bättre, men det är ju såklart individuellt. Ska det vara liten sällskapshund hade jag börjat med att kika på dvärgpudel eller liknande.
Osäker på om det är päls eller saliv. Vet du vad man brukar ta allergitestet på? Bra tips om omplacering, visste inte att valpar var mer allergiframkallande!
Och @pepp
Ska kika på pudel! Har inte träffat så många, knappt någon, men verkar vara käcka och lättlärda!
Har sett bilder på honom här, han är jättefin! Är han en dvärgpudel?Pudel är en fantastisk ras (inte alls partisk här ) Vet att många har fördomar, men efter att ha träffat Totte så har dom ofta ändrat sig!
Staffe vill jag ha!Mannen i familjen som har kenneln som Nora kommer ifrån är allergisk mot hundar men har som sagt kennel och nästan alltid 5-6 hundar hemma. Men jag tror det är väldigt individuellt från person till person, och hund till hund.
Det är staffar de har
Staffe vill jag ha!
Inte mammas typ av hund dock, hon vill ha av mindre /lättare
Har sett bilder på honom här, han är jättefin! Är han en dvärgpudel?
Men det är ju inte pälsen man är allergisk för. Man är allergisk mot protein som finns i djurens saliv, hudceller och talgkörtlar.Generellt så är hundraser som inte fäller, utan måste trimmas eller klippas, bättre för pälsallergiker. Men om man är allergisk mot saliv eller stöv så finns det nog ingen ras som är lämplig, tyvärr.
Sen kan det vara mycket individuellt såklart, som flera har skrivit.
Men någon ras (eller blandras) som är allergivänlig på riktigt, det finns inte. Det är bara marknadsföring.