Ras som blir väldigt gammal?

Home

Trådstartare
Finns det någon speciell ras som har "lätt för sig" att bli gammal?
Och hur gammal då ungefär? Skulle vara kul att veta! :D

Sv: Ras som blir väldigt gammal?

Njae, det tror jag inte. Hundar av små sällskapsraser är väl de som lever längst generellt sett.

Om det finns någon speciell vet jag inte men tibetansk spaniel hör till en av dom som lätt kan bli gamla, 15+ är inte ovanligt och den äldsta jag har hört talas om blev 17 år.

Jag träffade en otroligt Liten yorkie på en auktion en gång. Damen som höll honom o famnen talade om att han var arton år gammal. ^^
Generellt vet jag inte vilken ras som håller rekordet - I will google it!

Rekordet hålls tydligen fortfarande av en australian cattledog, som blev 29 år och 5 månader. Känns rätt trovärdigt att den rasen skulle vara långlivad.
Men aye, annars tycker jag också att det lutar emot små sällskapsraser (och terriers), förmodligen ingen specifik.

Senast ändrad:

Har hört att taxar kan bli mellan 15-20 år enligt min chef på förra praktikplatsen där en av personalen äger en tax. Bortsett från diskbråck så verkar rasen vara ganska frisk...

Tibetanska terriers. Jag har inte träffat så jättemånga trots att jag äger rasen själv, men ett flertal av dom har varit + 13-15 år och still going strong. Min uppfödares ena rymde iväg på egna äventyr när hon var 15 och hade gått riktigt långt innan hon tröttnade och letade reda på en människa.

Min förra grannes tibetanska spaniel-mix (tror med chihuahua eller något litet då hon var mindre än vanlig tibbe) är 14 år nu och springer på och busar och man kan inte se något som tyder på att hon är så gammal.

Jag träffade för några år sedan en isländsk fårhund som var 19år! :) Hon hörde dåligt och såg dåligt, men var pigg och glad och husses ögonsten fortfarande.

Förresten den absolut äldsta hunden jag träffat var också 19år gammal, min mormors sambos chihuahua i Polen, utan stamtavla dock så inte säkert renrasig ...men hon var vääldigt risig senaste åren, hon var helt blind, kissade på sig och kunde inte ta sig upp för trappor längre. Hon somnade in själv i våras då 19 år gammal

Det är inte helt ovanligt att vinthundar blir iaf 13-14 år, vissa blir 15-16 vilket nog får ses som gammalt, framförallt med tanke på att iaf saluki och greyhound är ganska stora. (Däremot blir väl varghund och hjorthund sällan gamla alls)

Vanligaste hundarna att bli gamla är nog små raser utan några direkta hälsoproblem som ställer till det. Kan tänka mig att tex små terriers (JRT och liknande) lätt skulle kunna bli gamla.

Sedan får man tänka lite på HUR hundarna är som gamla. Många "skryter" med att deras hundar minsann blir 16-19 år, men kollar man på hundens livskvalitet osv så borde man kanske tagit bort den redan när den var 12-14 år. Det är tyvärr inte ens ovanligt att folk tar bort sina hundar på tok för sent för att kunna ge dem ett värdigt slut.

Jag har träffat två chihuahua-tikar som båda var över 20 år gamla. Någonstans ska jag ha en bild på den ena när hon var 22 år. Jag tog bilden bara några dagar innan hon dog. De var faktiskt väldigt fräscha för sin ålder och mådde inte ett dugg dåligt. Däremot hade 22-åringen inga tänder, så hon käkade bara blötmat.

Ja det var inte min hund och har aldrig påstått mig vara stolt över det...skulle jag "skrytit" så hade jag inte nämnt hundens dåliga skick. Min mormors man är fattig och bor på en liten gård och har inte ens tagit hunden till veterinären för vaccinationer eller andra kontroller och skulle aldrig haft råd att avliva hunden hos veterinär. Där dränker/skjuter man hundar man inte har råd med...men han älskade den hunden högt..och hade inte hjärta att döda den på det viset utan lät henne leva tills hon självdog, vilket jag naturligtvis tycker är djurplågeri och jag har alltid, sen jag var barn..klagat när jag åkt till Polen pga djurhållningen där, och har själv hjälpt hemlösa djur så gott jag kunnat. Men nu hade jag bara träffat den här hunden en gång förra året när jag var där, och tyckte det var skönt o höra att hon "äntligen" dog i våras så hon slapp lida mer. Annars hade jag själv tagit henne till vet. där. Hur som helst...nu kommer vi in på dålig hundhållning utomlands vilket inte tråden handlar om, och jag svarade bara på TS fråga angående hur gamla hundar blir.

Det är inte helt ovanligt att vinthundar blir iaf 13-14 år, vissa blir 15-16 vilket nog får ses som gammalt, framförallt med tanke på att iaf saluki och greyhound är ganska stora. (Däremot blir väl varghund och hjorthund sällan gamla alls)

Vanligaste hundarna att bli gamla är nog små raser utan några direkta hälsoproblem som ställer till det. Kan tänka mig att tex små terriers (JRT och liknande) lätt skulle kunna bli gamla.

*halvt kl*

Som Red_Chili säger så har vinthundar generellt en hög genomsnittsålder (förutom möjligen irländsk varghund som ofta stukar med p.g.a. diverse problem) och även små hundar av terrier typ (jack russel etc.). Sen vet jag att Yorkies kan bli ganska gamla men de får ofta tandlossning och brukar avlivas då. Läste i tidningen för bara något år sedan om en tandlös yorkie på över 20 år.

Små hundar lever i alla fall generellt längre än större hundar. Min ras, shetland sheepdog, har en 10% större chans än alla andra raser att överleva sin 10 årsdag. Det finns flera exemplar i rasen som lever ett aktivt liv när de är 16-17 år vilket är jätte kul att se :D

Dvärgpinscher har jag haft 2 st som blivit 15½ och 14½ och jag vet fler som har blivit ungefär så gamla. Min nuvarande äldsta dvärgpinscher är 11 år och han är fortfarande yster som en unghund, hans mamma som haft 4 kullar valpar lever och hon är 16 år och jättepigg och är den som bestämmer på kenneln fortfarande.

KL
taxar blir ju ganska så gamla :)

Mina har blivit 19, 15 ,16 och 21 ingen var dålig innan dom togs bort
ja allstå inte så att dom var halvdöda ;)

Alla såg hyffsat och hörde när dom kunde tjäna på det :p

Just nu så har jag två 13 åringar här hemma i flocken ! Och dom är lika galna som dom andra fyra som är 3 år gammla .

Har även haft golden som blev 16 år
Min schäfer som jag tog bort för några månader sedan blev tyvärr bara 11 men han var en omplacering som inte hade haft ett sånt bra liv innan han kom till mig :cry:
Tesora

Wow! Vilka gamla djur du haft. De måste haft det bra!
Över 20 har jag inte träffat någon vars hund blivit. Imponerande och kul!

Mina Papillon har blivit gamla och varit fräscha. Mina förra blev 16 resp 18 år. 18-åringen sov mer sista 2 åren. Men då hon var vaken var det full rulle! Hon såg och hörde sämre. Och var lite senil. Men hon var så otroligt lycklig. Hon var en omplaceringshund som varit rätt otrygg. När seniliteten slog till försvann det otrygga helt. Hon var bara genomlycklig.

De togs bort akut. Då de blev akut väldigt dåliga.
Jag träffade mamman till den ena seneste gången som urpigg 16-åring som grävt fram en sten som hon försökte få mig att kasta.

Tack för svaren hörni! :D
Dansk/Svensk Gårdshund, räknas den till (ungefär) liten ras av terriertyp? Eller vet någon om hur gamla dessa hundar brukar bli? ;)

Det hade inte min cattledog läst tyvärr :( Hon blev bara 3 år. (När man öppnade henne såg man att alla organ var som på en gammal hunds :()
Någon sags autoimmun sjukdom som alla tre som blev kvar i kullen hade mamman började bita ihjäl valparna men uppfödaren tog bort mamman och ammade upp de 3 valparna som blev kvar själv istället...

Slutade m att det bara är en kvar i kullen som går på cortison jämt....

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 943
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 197
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Tycker det är så mysigt att läsa om folk som verkligen hittat ”sin” ras som de passar så bra med :) så tänkte vi kunde ha en liten...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 682
Senast: Piaff
·
Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 063
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka