"Ras och färg har ingen betydelse"

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Havregryn
  • Startdatum Startdatum
H

Havregryn

Man kan säga att jag är i lite chock tillstånd.

Billig hingst akut!
Jag söker snarast en hingst till bra pris att betäcka mitt sto med. Ras ej av betydelse men ska kunna betäcka sto på 153 cm, samt ha trevligt lynne och vara frisk.

Hingst sökes
Söker en fin, gärna lite grövre hingst till mitt sto på 153cm. Ras och färg har ingen betydelse. Stoet är ett brunt vbl sto. Mejla gärna.

Hingst sökes!
Jag önskar en billig hingst, som dock ska vara frisk och trevlig, till mitt sto på 154 cm. Gärna med originell färg. Ras är ej viktig, sålänge den passar hennes mankhöjd, då jag kommer behålla hästen själv till allround.

ska jag fortsätta??
Har aldrig tidigare kikat på annonser där folk söker avelshingst, har för mkt tid över idag och hamnade på just sånna annonsen. Ursäkta mig, MEN DET ÄR JU HELT SJUKT!

vad tänker folk med? eller snarare de tänker väl inte alls..

Sv: "Ras och färg har ingen betydelse"

men sen, vad är de för folk som svarar på dessa annonser??

nu kanske jag hoppar i galen tunna, men jag ser inte vad problemet är egentligen?

jag anser att har du ingen tanke bakom din avel, varför avla?

har vi inte nog med skit hästar i detta land? menar bara att om du inte har något som helst krav på hingsten mer än att den "ska kunna hoppa upp på ett sto på 155 cm". Hur långt har man tänkt då?

när jag sätter mig in i aveltankarna, är inte storleken mitt bekymmer precis.

nu skrev jag "du" men var inte riktat personligen mot dig.

Har aldrig tidigare kikat på annonser där folk söker avelshingst, har för mkt tid över idag och hamnade på just sånna annonser.

Helt OT men vilka sidor kollar du på då?

*Nyfiken*:angel:

nu skrev jag "du" men var inte riktat personligen mot dig.

det förstod jag. ;)

men det där med avel är svårt.
visst finns det många "skithästar", men finns det inte även många skithundar?
menar inte att attackera dig på nått sätt nu, men att eftersöka en frisk och trevlig hingst till sitt sto och man själv har tänkt sig att behålla fölet.... är inte det oki då?

men sen får man väl för guds skull hoppas att stoägaren tar reda på om hingsten i fråga har dom egenskaperna hon söker.

men en annons typ: "söker billig och trevlig hingst till mitt sto" och "snäll hanhund med bra lynne sökes till min blandrastik. ras och färg spelar ingen roll." är väl nästan samma sak?

kanske på H*astnet antar jag, jag har läst dessa annonser och herregud, detta är inte AVEL det är buskavel och totalt oseriöst, Varför jag tycker det är för att varken hingst eller sto troligen är särskilt uppkollade och man vet inte vad för skit som ärvs vidare.
jag anser att man väljer hingst efter ens sto förutsättningar, dem ska matcha psykiskt och fysiskt och sedan till det avelsmål man har. men det är mina egna tankar om detta, helt klart inte delade av alla:p

Men det är väl inte MER okej att avla på skithundar?? Herregud folk som spelar på lotteri med djurs hälsa!!!

Men det är väl inte MER okej att avla på skithundar?? Herregud folk som spelar på lotteri med djurs hälsa!!!

har jag inte sagt heller. kanske missuppfattade vad ni manr med skithäst. i mina ögon är det en sån som jag har. menad som travare, men hade inte viljan att vinna, så nu går hon som ridhäst.

å mammas hund är för mig en skithund, blandras, utan meriter, syam och för den delen kolur. inga valpar efter honom alltså.

men om man har ett trevligt sto, som jag, och bara vill ha ett trevligt föl som kan ta över efter henne, då spelar det faktiskt inte mig någon roll vilket förg eller ras hingsten har, bara den är trevlig, har ett bra humör och hyfsade gångarter. så jag förstår till viss del de som söker hingst via sånna annonser! för dom kanske inte steg eller utseende spelar någon.. för vem vet. det blivande fölet kanske bara ska vara gårdshäst? och vad spelar utseende för roll då, bara den håller sig frisk?

Men där motsäger du dig själv också. För visst önskar vi alla friska hästar! Det är ju ingen spatthäst dem efterlyser, men procentchansen att det kan bli SÅ fel (inte bara pga ovannämda utan det är mkt som kan bli så fel som man genom kontrollerad avel i åratal försöker förebygga, det är svårt att lyckats men att bara 'söka en hingst' känns som att gå tillbaka till ruta ett i detta väldiga arbete som lagts ner och dem pengar som lagts i forskning och den hästutbildning vi vanliga går)

Faktiskt är den största uppfödaren i Sverige en kvinna i 30årsåldern som tar ett föl efter sitt sto som hon tycker om.

Jag säger inte att ditt sto är dåligt, det vet jag inget om !
Däremot kan jag ju önska i mitt tysta att när du vill ta föl en dag att du är ärlig och gärna gör en exteriörbedömning och matchar hingst efter det, att du satsar på kvalité. Dyrt behöver inte vara bäst! Men jag tycker det är naivt att bara söka 'frisk hingst' när människor behåller hingstar kors och tvärs som inte är menade i aveln då dem inte duger i renrasaveln eller har papper, dvs du vet inte vad som ärvs ner, och vem säger inte att folk bara är ute efter pengar?

Det är heller inte gratis att ta föl efter sitt sto, både penga och riskmässigt. Så varför ett dyrt nöje på stödja denna buskavel?

Detta är inget angrepp mot dig på något vis. Jag gillar alla hästraser och har inget emot korsningar alls! Har ägt korsning också! Däremot är jag emot hästar som bara avlas fram och sen oss som fäster sig vid detta djur med dåliga förutsättningar till nyttjas och inte håller. Det är inget roligt.

Men sen tror jag mest tråden handlade om hur folk uttrycker sig i dessa annonser, tycker du det låter sådär väldigt seriöst?
;)

Men sen tror jag mest tråden handlade om hur folk uttrycker sig i dessa annonser, tycker du det låter sådär väldigt seriöst?
;)

haha, nej inte ett smack! :rofl:
jag ville bara väcka upp en tanke om vad som kan ligga bakom annonserna.

hur gärna jag än vill kommer mina földrömmar antagligen inte att slå in, eftersom jag egentligen inte har varken tid , råd eller plats för en bäbis. men man kan ju alltid drömma!!!! :love:
å ja vet precis vilken hingst jag vill ha..... :banana::banana::banana:

men sen kan ju faktiskt fråga sig vad för folk som svarar på annonserna åxå.
utan att döma någon *harkel och host* tippar jag på att det är samma folk som äger kamphundar, som måste ha munkorg hela tiden, för dom har bara en hjärncell och den går åt till att andas. men leva ska dom, för det är fränt att ha en kamphund. :o

misstänker alltså att med skithästar menar ni trasiga hästar eller hästar som på annat sätt nedärver dåliga saker. ungfär som c-höfter på golden....
jag trodde ni syfta på hästar utan meriter, men som kan ge fina avkommor för hemmafixaren..... :D

Det jag tycker är lite märkligt i sånna här sammanhang, "jag ska 'bara' ha fölet själv och aldrig sälja det"-resonemang, är att om man nu avlar enbart åt sig själv och hoppas på att få en fin kompis att ha roligt med i många, många år, varför lägger man inte ner lite mer arbete i sitt val av hingst? :confused:

Ok att man inte är intresserad av värsta tävlingshingstarna, men varför välja något som kasserats eller aldrig visats istället för att välja en sund och godkänd individ oavsett vilken ras man nu fastnar för? En god exteriör och ett avelsgodkännande måste väl smälla högre än vad jag sett 27 p? :eek:

Om man avlar för sig själv så behöver man ju inte bry sig i vad marknaden efterfrågar, men så pass ska man väl bry sig att man vill få ett bra föl som förhoppningsvis ska hålla för vad man önskar, oavsett om det är att rida i skogen eller rida klubbtävlingar på låg nivå. Varför inte ha några krav på hingsten när han trots allt ska stå för 50% av generna hos den som förhoppningsvis kommer ut? :confused:

Ja det tycker jag också är mycket märkligt! Eller är det typiskt oss svenskar att vi inte vågar ta för oss av den bra genbanken:D Även om den bara är till sig själv så har man väl vissa krav mer än att den har ett hvuvud där fram och fyra ben? Jag tror skulle vi sätta oss ner och datta ner på ett papper vad exakt vi önskar skulle sanningen nå fram.

Ja precis som du säger med kamphundar som fungerar som penisförlängare i storstäderna kanske en hingst i hagen har ungefär samma effekt för dess ägare, jag menar kan man ha något mer ståtligt än en hingst travandes i hagen i mäktig piaff, och vilken status får man inte om man presenterar sig som 'hingstägare' bland en grupp människor. Jag säger inte att det alltid är så med alla dessa människor som spar sina hingstar, många har faktiskt som mål att spara något lovande och sen visa upp och få bedömd för att sedan ha något att tillföra aveln. Men vi 'konsumenter' måste se upp! Vi har också krav. Liksom hingstägaren att kanske inte låta sin hingst betäcka vilken märr som helst heller. Jag skulle då rakt inte som varken sto eller hingstägare vilja ha mitt namn bakom en misslyckad avel:p

Så nej jag menar inte hästar utan tävlingsmeriter ska bannlysas från aveln, man kan ha en toppenhäst för det utan att tävla. Men exemplet med c höfter på hund är också bra, det är inget man väljer i första hand då man vet hur smärtsamt det är för djuret. Vi vill ju inte att djur ska lida och därför krävs en förståndig avel med ett mått moral. Vad är rätt och vad är fel?Och med tanke på dessa annonsers utförande ser jag inte moral haha, det är nästan komiskt vad tänker man med?:D

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 986
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
13 961
Senast: linnsan
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 835
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
22 281
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka