Jag tycker att det är en stor skillnad här då hunden inte
får skälla på en arbetsplats där psykiatri bedrivs. Det ska vara en lugn och trygg plats. Jag som tycker att min hunds vaktskällande/larmande är helt okej och faktiskt positivt att leva med skulle INTE vilja höra på skällande inifrån mottagningen medan jag satt och pratade om mina trauman eller gjorde uppgifter med min psykolog. Det hade brutit mitt fokus, stressat och irriterat mig och tagit tid ifrån besöket. Privat psykiatri utan avtal med regionen är INTE billigt (ofta +1000 kr/timme), så man vill få ut det mesta av besöket.
Jag kan generellt köpa det man oftast hör: "det
kan gå att träna bort", "vissa är bättre än andra" eller "det går att iallafall förbättra" när någon letar efter en tystare/inte skällig ras, men i det här sammanhanget finner jag det helt olämpligt då det inte får gå ut över patienterna. Samma sak med en vaktig ras då TS vill ha en hund som vilar på mottagningen mellan rastningarna.
Givetvis får man räkna med att hunden kan skälla eller stöka med något någon gång oavsett ras då de trots allt är djur, men jag tycker att utgångspunkten ska vara ett säkrare kort, vare sig det är en annan ras eller en äldre miljöstark individ som skulle passa in ifrån dag 1. Den kommer att behöva skolas in oavsett. Hoppas att du förstår vad jag menar!
Nu vet jag inte heller ens om pumi är en skällig ras, men jag uppfattar ditt "de är inte omöjliga att träna" som att de faller under "det
kan gå" och har andra goda egenskaper. Jag är bara glad att höra att din beskrivning av avknappen är bättre än vad jag har hört! Jag kikade själv på dem då de verkade vara roliga hundar utifrån rasbeskrivningen
Det stämmer nog att de flesta erfarenheterna folk hade av dem var just på agilityplan, men jag vill också minnas "presterar bra på plan, kaos/hemska utanför" vilket stämmer även in på överstressade vallhundar som tyvärr verkar vara relativt vanligt inom agilityvärlden.