Rapsolja eller majsolja?

Sv: Rapsolja eller majsolja?

Haha, ni norrlänningar bor billigare men allt annat är dyrare ;)

mackan skrev:
Lånar tråd....!

Inspirerad av diskussionen runt både namn och pris.... vad är skillnaden om jag ger någon form av vegetabilisk olja som raps eller majsolja jämfört med Kraffts olja som säljs för betydligt dyrare penningar...? Hittills har jag tagit den kostnaden med motivering att jag inte vet tillräckligt om skillnaderna osv för att köpa "vanlig"... men nu blir jag nyfiken och sporrad att fråga de kunniga.... :bow:

Kraffts olja är baserad på sojaolja. Sojaolja innehåller i snitt lika mkt eller lite mindre av de i sammanhanget intressanta fleromättade n-3fetterna som raps. Linolja och fodertran dock betydligt mer.

Till Messy – kan du köpa kallpressad rapsolja för 10 kr litern så lägg upp ett lager innan de upptäcker felmärkningen. Här i södra Sverige är priset 70 kr/l. HH

HelenaHandberg skrev:
Kraffts olja är baserad på sojaolja. Sojaolja innehåller i snitt lika mkt eller lite mindre av de i sammanhanget intressanta fleromättade n-3fetterna som raps. Linolja och fodertran dock betydligt mer.

:bow: :bow:

Om jag förstått rätt så är det med andra ord i princip något så när likvärdigt att fodra med rapsoljan....? Hur står sig majsoljan i förhållande? förlåt igen om jag snor tråd, sista frågan jag lovar, annars startar jag en egen tråd....
tusen tack igen! :bow:

Senast ändrad:

mackan skrev:
:bow: :bow:

Om jag förstått rätt så är det med andra ord i princip något så när likvärdigt att fodra med rapsoljan....? Hur står sig majsoljan i förhållande? :bow:

Majsolja innehåller ytterst lite av de intressanta n-3 fetterna. Mer i raps och sojaolja men mest i lin- och fiskolja. HH

lånar knapp

Kallpressad rapsolja dyrt? Betalar 2 kr litern grannen pressar. Skulle kanske tappa upp på flaska och sälja DYRT.

Här letar man nya inkomstkällor och den finns mitt framför näsan. :bump: :banana: :rofl:

nybörjare skrev:
lånar knapp

Kallpressad rapsolja dyrt? Betalar 2 kr litern grannen pressar. Skulle kanske tappa upp på flaska och sälja DYRT.

Här letar man nya inkomstkällor och den finns mitt framför näsan. :bump: :banana: :rofl:

Ja om det är kallpressad rapsolja gjord på moderna rapssorter s k dubbellåga (innebär att de har låga halter av glukosinolater och erukasyra) så är det en utmärkt affärsidé. Skulle du eller grannen göra allvar av idén bör ni göra en analys av innehållet av fettsyror och glukosinolater. HH

Har läst i ridsport eller nått var det att Rapsoljan inehåller nått om kan .. jag kommer inte ihåg :p men det var inte bra iaf .

Till Messy – kan du köpa kallpressad rapsolja för 10 kr litern så lägg upp ett lager innan de upptäcker felmärkningen. Här i södra Sverige är priset 70 kr/l. HH
Om man köper vanlig matlagningrapsolja, e den kallpressad eller varmpressad? För den vi köper (Vanliga matlagningsrapsolja) kostar ca 10-15 kr på Willys..

Fick för mig när jag läste tråden att jag läst något om att raps inte ska vara lika bra som majs. Jag letade upp det och fann det i Kraffts Utfodrings ABC, praktisk handledning i hästens utfodring, citat:

"Vegetabiliska oljor kan vara effektiva och skonsamma energikällor för hästar. De bör vara vegetabiliska och uppfylla normerna för livsmedelskvalitet. Soja- och majsolja som uppfyller dessa krav har visat sig fungera väl till hästar.

Rapsolja har på sina håll använts till hästar. Trots dess renhet finns det anledning att vara försiktig med denna fettkälla, eftersom det finns indikationer på att rapsolja kan påverka hästens hormonsystem på ett sätt som kan vara nedsättande för prestationsförmågan och allmäntillståndet."

Vet ej hurvida denna källa är säker eller ej men jag har hört av flera att rapsolja kan vara skadligt i större mängder (vet ej hur stora). Har dock aldrig hört något ont om majsolja, så jag kör det säkra före det osäkra, dvs. majs.

gilli skrev:
Fick för mig när jag läste tråden att jag läst något om att raps inte ska vara lika bra som majs. Jag letade upp det och fann det i Kraffts Utfodrings ABC, praktisk handledning i hästens utfodring, citat:

"Vegetabiliska oljor kan vara effektiva och skonsamma energikällor för hästar. De bör vara vegetabiliska och uppfylla normerna för livsmedelskvalitet. Soja- och majsolja som uppfyller dessa krav har visat sig fungera väl till hästar.

Rapsolja har på sina håll använts till hästar. Trots dess renhet finns det anledning att vara försiktig med denna fettkälla, eftersom det finns indikationer på att rapsolja kan påverka hästens hormonsystem på ett sätt som kan vara nedsättande för prestationsförmågan och allmäntillståndet."

Vet ej hurvida denna källa är säker eller ej men jag har hört av flera att rapsolja kan vara skadligt i större mängder (vet ej hur stora). Har dock aldrig hört något ont om majsolja, så jag kör det säkra före det osäkra, dvs. majs.

Detta gällde gamla sorters raps. Dagens konsumtionsraps innehåller inte olämpliga mängder av erukasyra och glukosinolater. Det finns flera “rapstrådar” du kan söka på där Peter Lundin resp jag berättat om detta. HH

Vid en studie som veterinär Per Spångfors har gjort så påvisades att rapsolja påverkade sköldkörteln negativt. (Dessa hästar fick rapsolja av livsmedelskvalitet.)
Studien visade inte vilka hormoner det gällde eller hur de påverkas. Det finns en rapport om denna studie angående fett till hästar.

Detta var vad jag fick till svar när jag kontaktade krafft ang deras påstående om rapsolja i deras bok utfodringens A B C och det rörde sig inte om "gammla" sortens rapsolja utan den du idag kan köpa på affären. Jag har mailat veterinären men ännu inte fått något svar på alla mina frågor.
Veterinären finns på www.euro-vets.com

Senast ändrad av en moderator:

Spångfors olje forskning har vad jag vet inte publicerats. Jag skulle dock kunna gissa att den visar att hästar med hög raps oljegiva får en viss sänkning av sköldkörtelhormonet thyroxin.

Om denna sänkning i så fall är lika stor som thyroxinsänkningen hästen får av en hög spannmålsgiva som Spångforss skrev om i en intressant artikel 1992 www.ker.com/library/advances/143.pdf vet bara han själv.

I de flesta fodermedel finns ämnen med oönskad effekt, så finns östrogen och matsmältningshämmande ämnen i havre, cyanid i linfrö, östrogen o sköldkörtelpåverkande ämnen i soja, ämnen som påverkan arvsmassans delningsförmåga i vetekli, ämnen som motverkar svavelhaltiga aminosyror i majs, tillväxthämmande ämnen i solros med mera med mera.

Om man skulle undvika alla ämnen som kan ha minsta negativ effekt kan man nästan inte ge sin häst något mer än gräs (som dock kan innehålla farliga mögel och svampar).

I stället får man förlita sig på en blandning av beprövad erfarenhet, modern forskning och att foder- och livsmedelskontroller från jordbruksverk, livsmedelsverk och EU fungerar.

Vad gäller just rapsolja och rapsfrökaka finns det för mig mycket övertygande studier utförda som visar att den lilla mängden av erukasyra och glukosinolater i moderna rapssorter inte har någon praktiskt effekt för tillväxt och utveckling av hästen eller människan. HH

är den ekologiskt odlad?

från shenet:
"Enligt margarintillverkaren Carlshamn är den svenska konventionellt odlade rapsen så hårt besprutad att den är alltför giftig för att kunna kallpressas (små mängder av ekologiskt odlad raps finns att få). "

http://www.shenet.se/ravaror/rapsolja.html

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 019
Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
857
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 940
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 111
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar