F
fälttävlansnörd
Sv: Rapsolja eller majsolja?
Haha, ni norrlänningar bor billigare men allt annat är dyrare
Haha, ni norrlänningar bor billigare men allt annat är dyrare
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
mackan skrev:Lånar tråd....!
Inspirerad av diskussionen runt både namn och pris.... vad är skillnaden om jag ger någon form av vegetabilisk olja som raps eller majsolja jämfört med Kraffts olja som säljs för betydligt dyrare penningar...? Hittills har jag tagit den kostnaden med motivering att jag inte vet tillräckligt om skillnaderna osv för att köpa "vanlig"... men nu blir jag nyfiken och sporrad att fråga de kunniga....
HelenaHandberg skrev:Kraffts olja är baserad på sojaolja. Sojaolja innehåller i snitt lika mkt eller lite mindre av de i sammanhanget intressanta fleromättade n-3fetterna som raps. Linolja och fodertran dock betydligt mer.
mackan skrev:
Om jag förstått rätt så är det med andra ord i princip något så när likvärdigt att fodra med rapsoljan....? Hur står sig majsoljan i förhållande?
nybörjare skrev:lånar knapp
Kallpressad rapsolja dyrt? Betalar 2 kr litern grannen pressar. Skulle kanske tappa upp på flaska och sälja DYRT.
Här letar man nya inkomstkällor och den finns mitt framför näsan.
Om man köper vanlig matlagningrapsolja, e den kallpressad eller varmpressad? För den vi köper (Vanliga matlagningsrapsolja) kostar ca 10-15 kr på Willys..Till Messy – kan du köpa kallpressad rapsolja för 10 kr litern så lägg upp ett lager innan de upptäcker felmärkningen. Här i södra Sverige är priset 70 kr/l. HH
gilli skrev:Fick för mig när jag läste tråden att jag läst något om att raps inte ska vara lika bra som majs. Jag letade upp det och fann det i Kraffts Utfodrings ABC, praktisk handledning i hästens utfodring, citat:
"Vegetabiliska oljor kan vara effektiva och skonsamma energikällor för hästar. De bör vara vegetabiliska och uppfylla normerna för livsmedelskvalitet. Soja- och majsolja som uppfyller dessa krav har visat sig fungera väl till hästar.
Rapsolja har på sina håll använts till hästar. Trots dess renhet finns det anledning att vara försiktig med denna fettkälla, eftersom det finns indikationer på att rapsolja kan påverka hästens hormonsystem på ett sätt som kan vara nedsättande för prestationsförmågan och allmäntillståndet."
Vet ej hurvida denna källa är säker eller ej men jag har hört av flera att rapsolja kan vara skadligt i större mängder (vet ej hur stora). Har dock aldrig hört något ont om majsolja, så jag kör det säkra före det osäkra, dvs. majs.