Rapportera slakt till stc?

gladys

Trådstartare
Har funderat ganska länge på huruvida man är skyldig att meddela stc när man slaktar hästen. Kommer ihåg sen jag jobbade på sekris att det faxades in några avlivningar. (dom står som döda)
Men kollar man på andra hästar står det inte alltid. (stc eller atg)
Nån här inne på Buke som har koll på detta?

Sv: Rapportera slakt till stc?

Det är nog du själv som måste rapportera till STC. Slakterierna rapporterar nog bara till jordbruksverket, om ens det. Vet en travare som gick till slakt och ägaren behövde inte ens uppge namn eller reg.nummer på hästen, så det slateriet kan ju inte rapportera överhuvudtaget.....

Förr i tiden fick man ju skicka in reg.beviset, men nu när lagen på hästpass kom så insåg jag att vi hade en hel hög hästar kvar på pappret som inte finns i livet längre.

En av dem slaktades och de andra hade nödslaktats akut.

Jag skickade ett mail till STC och skrev upp vilka som var avlidna och det räckte med det.

Tack för påminnelsen förresten, jag har glömt att meddela om den sista vi fick ta bort nu i år... :crazy:

/// ghost

Senast ändrad:

Kollade med STC. Det är du som ska rapportera. Det går bra att göra per mail eller telefon. Tack vare den här diskussionen fick jag äntligen fingrarna ur rö..n och ringde in mina egna rapporteringar.

Det verkar inte vara så hemskt noga om det är släkten som skickar mailet? Man kan ju tänka sig att det borde vara svårare att göra som jag gjorde om inte jag haft samma gårdsadress som min mamma som var delägare i hästen?

Jag förklarade att hästen avlivats och att min syrra inte varit aktiv i hästen på många år... De svarade inte ens utan bara dödförklarade henne.

Sedan förra gången jag dödförklarade lite hästar så visste jag att det funkade med hästar helägda av mamma också. Men visst känns det lite skumt att det är så enkelt??? :confused:

/// ghost

Ja, det skall inte vara så enkelt...jag kan ju ringa och "döda" vilken häst somhelst då...

Ja, det är faktiskt helt otroligt vilken dålig koll de har!
Jag vet motsatsen också, dvs hästar som är i livet men står som döda hos stc. Anledningen är att säljarna tyckt det varit enklast om hästen ändå bara skulle gå som sällskap/promenadhäst nånstans.

Hur sjutton ska det bli med passen till alla dem?

Nu generaliserar du lite. ;)

Jag sålde en häst till promenadridning för en skitsumma för ett antal år sedan. Köparna var inte ett dugg intresserade av att regga om ägare hos STC.

För att slippa otrevliga fakturor från ATG till exempel så dödförklarade jag hästen. Detta var i slutet av 90-talet innan passbestämmelserna blev som de är nu.

För ett par månader sedan så ringde hon som köpte hästen och berättade att nu skulle han återupplivas och få pass. De skulle köra en DNA-koll på honom och sen "återupplivas" han och jag skriver på ägarskifteslappen när den kommer.

Det blir ju några kronor dyrare för den som köpte hästen men det var hennes val vid det tillfället. Jag har inte dåligt samvete för detta. :devil:

/// ghost

Då finns det visst köpare som inte velat registrera sig på hästen heller.
Men en tjej som hyr in sig hos mig med sin travarvalack som hon rider på har haft problem länge nu med att få de fd ägarna till hästen att vilja skicka henne ägarbytespapper då hon nu vill skaffa pass så fort som möjligt.

Fd ägarna verkar inte bry sig alls och de bor väldigt långt härifrån så situationen är minst sagt krånglig. Man kan ju inget göra så länge de stc-registrerade ägarna inte bjuder till.
Hästen är inte dödförklarad.

Jag vet även en som har en dödförklarad häst där fd ägaren avled för 2 år sedan, det kan också bli en knepig historia att göra sig till ägare på den.

Jag vet att STC i sådana fall med avlidna ägare kan vara mer resonabla. Ungefär som när man dödförklarar häst kanske? ;)

Knepigt med säljare som inte skriver på papper? Kan man göra som jag var orolig för? Hota med att åka till Klinik? Det räcker ju med en vanlig vaccination eller nåt för att fakturan ska gå till dem! :angel:

/// ghost

När jag gick monte-kursen sa de att STC börjat kräva in kvittot från slaktriet, menjag vet inteom det är sant.
Att de börjat göra så var för att folk ringt in och dödförklarat hästarna pga att de inte ska gå på travet mer (de säljs som ridhästar alltså och har inget mer i en vagn att göra pga skador, olyckor o dyl). Säljaren tycker alltså att de skyddar hästen på detta viset.
Så har de nya ägarna fått fart i hästen o vill starta o STC slår på en tvärnit: "Hästen är död".
Och nu kommer krånglet med hästpassen.

Min svärfar har slaktat nån häst utan att rapportera dem döda. Lite fel tycker jag.

//Lillan

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 990
Senast: Mia_R
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 287
Senast: lizzie
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 637
Senast: Skjøldur
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 946

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat