Rapporter från bruksprovet

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare GiG
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 624
  • Visningar Visningar 135 151
Sv: Rapporter från bruksprovet

Måste komma med ett litet inlägg till diskussionen om LC. Såg honom på bruksprovet, och var mycket imponerad av denna hingsts rörelser! Även om han inte reds för att visa upp sina bästa gångarter så syntes det lång väg vad som finns där.... Så vill man ha en multitalang kanske detta kan vara något? På ett lättare sto förstås.... :smirk:

Senast ändrad av en moderator:

Tror du? Han är ju bara tre, du tror inte snarare att kan kommer grova sig, då? En grövre häst kan ju ändå röra sig bra och med lätthet. Grov betyder ju inte heller med nödvändighet lågställd. Så grov behöver inte vara negativt i mina ögon - en grov häst kan ju också vara kraftfull och smidig - som LC.

Huvudsaken är att ridbarheten finns.

Är man tävlingsryttare på hög nivå i dressyr ser man gärna att man även har en vacker häst men för den stora massan är enbart ridbarheten av betydelse.

Kan inte du som kan lägga in bilder lägga in både First Wish och Corlensky? Och sedan vill jag att någon förklarar för mig hur FW kunde få 10 på typ men inte CG?!:confused:

Tror du? Han är ju bara tre, du tror inte snarare att kan kommer grova sig, då? En grövre häst kan ju ändå röra sig bra och med lätthet. Grov betyder ju inte heller med nödvändighet lågställd. Så grov behöver inte vara negativt i mina ögon - en grov häst kan ju också vara kraftfull och smidig - som LC.

Grov är för mig en klumpig häst. Jo jag tor att vid träning i framtiden så kommer han att bli betydligt mer smidig, han har ju dessutom lite övervikt nu :p

De tyska hästarna brukar dessutom vara födda betydligt tidigare än de svenska.

Men för att göra en jämförelse :D :

Bild1

Bild2

Huvudsaken är att ridbarheten finns.

Är man tävlingsryttare på hög nivå i dressyr ser man gärna att man även har en vacker häst men för den stora massan är enbart ridbarheten av betydelse.

Jag vet inte jag. Jag skulle säga att en vacker häst är lättare att sälja - ridbarheten syns ju inte på annonsbilden...

Och även i de lägre dressyrklasserna är det inte fel att ha en vacker häst med utstrålning.

Men det är klart, ridbarhet i första hand - fast ridbarhet och exteriör går ju till vissa delar hand i hand.

Grov är för mig en klumpig häst.

Då tolkar vi ordet annorlunda. Grov behöver inte alls betyda klumpig för mig, utan bara just att det är en häst med massa. En grov häst kan vara väldigt smidig och kraftfull. Likaväl som ett fullblod kan röra sig klumpigt.

Vad är det jag ska jämföra på bilderna?

Kan inte du som kan lägga in bilder lägga in både First Wish och Corlensky? Och sedan vill jag att någon förklarar för mig hur FW kunde få 10 på typ men inte CG?!:confused:

Visst :D

FW:
First_Wish_1103.jpg

CG
Corlensky_G_1101.jpg

Det har jag också undrat över, men det kanske är den korta ryggen?

Tror att det har med att CG är kort i ryggen vilket inte alltid är positivt.

Synd att FW har så bred nacke, det drar onekligen ner helhetsintrycket en hel del...

Kan hålla med om det iof är han ju lite "slappare" under ganaschen så det är väl det som stör. Annars så tycker jag att kroppen är betydligt finare än CG

Snälla, jag vill verkligen förstå vad det är ni ser som jag inte för mitt liv kan se som skulle göra FW:s typ bättre än CG:s?
Fast jag kanske är blind i min förälskelse i hans extremt långa framben som gör honom byggd i uppförsbacke, jag har så svårt för de som ser ut som om det lutar neråt där fram Plus att jag tycker att han är bra mycket elegantare och ädlare än FW. :crazy:

Personligen så tycker jag att CG (nu av bilderna att tycka sas) ser spänd ut i sin överlinje, FW ser betydligt mer ledig ut.

CG har dessutom en rygg jag personligen inte gillar :crazy: Känns som om det kan bli problem i framtiden på de större hindrena.

Jag tycker att FW (förutom ganascherna då) har en mer behaglig kroppsbyggnad och ser ut som om han kan länga sig mer

Kan hålla med om det iof är han ju lite "slappare" under ganaschen så det är väl det som stör. Annars så tycker jag att kroppen är betydligt finare än CG

Jag tror att hans hals är aaaningen bredare hela vägen faktiskt. Det gör att han ser mindre elegant ut än vad han skulle kunna göra. Är det någon som har en uppställd bild på Fürst Heinrich, förresten? Eftersom First Junior såg likadan ut?

Tycker personligen att CG på ASVHs bild är en av de snyggaste hästar jag nånsin sett. Men smaken är ju olika...:)

Jag tror att hans hals är aaaningen bredare hela vägen faktiskt. Det gör att han ser mindre elegant ut än vad han skulle kunna göra. Är det någon som har en uppställd bild på Fürst Heinrich, förresten? Eftersom First Junior såg likadan ut?

Tycker personligen att CG på ASVHs bild är en av de snyggaste hästar jag nånsin sett. Men smaken är ju olika...:)

Jag gillar inte korta ryggar :D Och jag tycker ju om LC bättre :p

Nå, mellan CG och LC är det väldigt jämnt, det ska erkännas!:D Gillar nog Ludwigs bogläge bättre än Corlenskys, men Corlensky är elegantare.

Jag kan för mitt liv inte förstå hur avelsnämnden tänkt när de släppte igenom A Dandy Man... Snacka om att gå tillbaka 30 år i typen. Som så många sagt innan mej, vem ska man sätta den hingsten på ??? Jag har lysande exempel förvisso på liknande hingstar som visserligen gett bra (PÅ SIN TID) typ Nepal och Niarchos men de va som sagt 30 år sen, trodde svensk avel var på väg mot den ädlare typen... Han fick förvisso väldigt bra gångarter men nej... Förstår iaf inte...

Fast det är ju helt upp till mej om jag vill använda honom eller inte... Vilket jag inte tänker (inte ens om jag hittar ett bra fullblod)...

Å andra sidan så är jag inte på pappret/bildmässigt impad av någon av de uppvisade hingstarna i år... Men ser med spänning fram emot hingstkatalogen och årets säsong :)

Jag håller helt med dig i ditt tyckande, medan Europa utvecklar sin avel och går frammåt med storm steg så backar vi tillbaka till den aveln som var för 20-30 år sedan.

Förstår faktiskt inte hur ni tänker här (bla Corzette & Wolken Fee) :crazy:. Menar ni att vi bara skall avla på hur hästen ser ut? Personligen så skulle jag gärna avla på en häst med fina gångarter, eller om jag ville ha en hopphäst - hur den hoppar. Att hästen är vacker är ju inte en nackdel, men heller inte allting som räknas in i aveln.

Nåja, det står ju alla fritt att bestämma vilken hingst man ska betäcka med och min gissning är att inte så många kommer att välja denna hingst, men det får vi se till hösten.
Personligen är jag besviken på att de godkända DP-sönerna släpade baktårna i underlaget i trav, jag vill ha mera lyft och luft.

Förstår faktiskt inte hur ni tänker här (bla Corzette & Wolken Fee) :crazy:. Menar ni att vi bara skall avla på hur hästen ser ut? Personligen så skulle jag gärna avla på en häst med fina gångarter, eller om jag ville ha en hopphäst - hur den hoppar. Att hästen är vacker är ju inte en nackdel, men heller inte allting som räknas in i aveln.

Jag tror det var Eric Lette som för några år sedan i en intervju sa att gången har vi i våra svenska hästar redan, det är typmässigt vi ligger långt efter och att det är typen vi måste fixa till (utan att förlora gången givetvis).

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 167
Senast: Piaff
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
806
Senast: Shaggy
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara... 11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 751
Senast: ildiko
·
Kropp & Själ Tänkte skriva i den andra tråden men det fick bli en egen tråd . Jag ska åka på semester och i samband med det så vill jag snorkla... 2
Svar
29
· Visningar
1 223
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka