Rapport från Ljuslingan

Sv: Rapport från Ljuslingan

Grattis till alla...

Själv ligger jag hemma och orkar knappt ta mig ur sängen, hela höger arm gör ont som :devil: och armfästet är snyggt blått och svullet.

Vi hade en sisådär dressyr (jag red inte särskilt bra och han var spänd) men fick 60 straff iaf. Nolla i hoppningen med fin och säker runda.

I terrängen kändes han klockren, jag visste liksom att han skulle va med på noterna redan efter ett par hinder. Sen kom vi till sunken roaden och skulle efter den svänga höger i skarp sväng för att hoppa spetsen (nr. 7). I upphoppet blev han het och stack och när jag skulle ta tillbaka i svängen så gick vi omkull. När han skulle resa sig upp så trampade han mig precis på axeln utanför säkerhetsvästen. Självklart hade jag dagen till ära valt extra långa brodd :grin:

Det blev ett köttsår på framsidan av axeln (underhudsfett och annat hängde ut ur hålet, I´ll spare you the details :angel: ). Som tur var så råkade en kirurg från Sahlgrenska befinna sig på plats. Han lånade nål och tråd och lite lokalbedövning av veterinären och tråcklade ihop mig :D TACK FÖR HJÄLPEN!!! Det betydde att jag slapp åka till närmsta sjukhus för att få det sytt där.

Hästen blev mörbultad och var igår något halt på 3 ben. Var antagligen bara av den rejäla smällen så hoppas att han kan vila bort det på några dagar.

Men nu svär vi för en missad chans till kval och för att nästa tävling är en månad bort.

Det blev ett köttsår på framsidan av axeln (underhudsfett och annat hängde ut ur hålet, I´ll spare you the details :angel: ). Som tur var så råkade en kirurg från Sahlgrenska befinna sig på plats. Han lånade nål och tråd och lite lokalbedövning av veterinären och tråcklade ihop mig :D TACK FÖR HJÄLPEN!!! Det betydde att jag slapp åka till närmsta sjukhus för att få det sytt där..

:eek::eek: ... Himmel och pannkaka. Vilken tur att det fanns kunnigt folk på plats. :bow:

Var nu rädd om dig och hoppas att hästen oxå frisknar till.

//Sita

Rapport från stallet, kom precis därifrån.

Hästen har gått ute med de andra inatt och travade rent nu *puh* inte halt eller svullen så det var alltså bara smärta direkt från fallet igår. Skönt att det gick bra med honom. Men han ska ändå ha en veckas semester nu så det passar ju bra. Kan nog inte rida på ett par dagar ändå.

Aj din stackare..vilket eländes elände men tur att det inte var värre vare sig för dig eller häst!

Ojojoj usch, det låter verkligen inte kul! jag såg dig gå omkull (satt hindervakt på just det hindret) och det såg inte så roligt ut alls... Tänkte på er typ hela dagen sedan. Skönt att de fixade ihop dej, hur har det gått med hästen?

Själv är jag inbiten dressyrryttare och tycker att fälttävlan är bland det läskigaste som finns, men det är ju skönt att det finns både häst- och vanlig ambulans på plats!

krya på er!

//Kissan

Jag ber så förskräckligt mkt om ursäkt ifall jag har orsakat dig några bestående psykiska men :p :angel:

Jag mår bra och hästen mår också bra :) han är varken halt eller svullen även om det inte såg så bra ut direkt efter fallet, så det känns väldigt skönt. Var en olyckhändelse helt enkelt. Hade kunnat hända hur stora eller små hindrena än varit.

Vet inte riktigt om man får länka såhär men HÄR hittade jag massa bilder från tävlingen iaf. :)

Jag ber så förskräckligt mkt om ursäkt ifall jag har orsakat dig några bestående psykiska men :p :angel:

Ha ha :D

Du kommer bli stämd i framtiden för att ha orsakat psykiska störningar och ångestattacker så fort Kissan vistas i närheten av en fälttävlan :rofl:

Det var ju skönt att det gick bra iallafall, kunde ju gått hursomhelst :cool:

Ha ha :D

Du kommer bli stämd i framtiden för att ha orsakat psykiska störningar och ångestattacker så fort Kissan vistas i närheten av en fälttävlan :rofl:

Det är inte lätt för en sport att överleva då de redan inbitna (idioterna? :angel: ) bara skrämmer iväg eventuella nykomlingar genom att visa hur det INTE ska gå till :D

Det är inte lätt för en sport att överleva då de redan inbitna (idioterna? :angel: ) bara skrämmer iväg eventuella nykomlingar genom att visa hur det INTE ska gå till :D

:bump: det är nyttigt för dressyr ryttare att se att det faktiskt går att vurpa rätt kraftigt men sedan torka svetten ur pannan och fortsätta tävla:eek:
för vissa räcker det ju att toucha det låga vita en gång, sååå

En annan nyfiken fråga nu då eftersom du har fallit.... Måste du anteckna en fallrapport i ryttarboken även om det inte hade med ett hinder att göra :confused: Och isåfall var det någon som kontrollerade det på tävlingen?

En annan nyfiken fråga nu då eftersom du har fallit.... Måste du anteckna en fallrapport i ryttarboken även om det inte hade med ett hinder att göra :confused: Och isåfall var det någon som kontrollerade det på tävlingen?

Det är en mycket kvalificerad fråga som jag har funderat på men inte kommit på något svar på... ingen på tävlingen sa något och då var ju ändå både tävlingsledningen och veterinären och lite annat folk nere och pratade med mig innan det bestämdes att jag kunde lappas ihop på plats.

Varför skulle jag egentligen? Det var inte i samband med ett hinder på något vis, jag hade inte ens kommit in på anridning på nästa hinder. Kan jag få någon spontan reaktion från någon annan? Och måste inte typ ÖD skriva under fallrapporten? Och VARFÖR hålla på att krångla med det från första början?

Spontant så lämnar jag det ogjort... eller blir jag slängd i arrest av de onda överhuvudena då? :angel:

Yeees på nästa tävling du visar dig så ........... :devil:

Nä det var därför jag frågade om det där med fallrapporter, När det gäller och hur det går till :confused:

Är ett fall ett fall i rapportsynpunkt även om det inte är med hinder eller hur tänker dom?
Framförallt tänker jag då på varför man skall anteckna fall?

Har det med sjukdomsbild att göra säg hjärnskakning osv så spelar det ju inte någon roll om det var ett hinder inblandat eller ej.

Eller är tanken att stänga av ryttare/häst om de/dom faller för mkt :confused:

Därför var det en ypperlig fråga att ställa till dig som fick ett fall om det var någon som sa något.

Fast vad står det egentligen i Ryttarboken? Står det inte att man själv ska anteckna fall o i TR att man har skyldighet att själv uppsöka sjukvårdare om man ska starta någon mer häst samma dag?

Kollade nu...det står så här:

"Fall på fälttävlan ska antecknas i ryttarboken och signeras av överdomaren både vad gäller häst och ryttare. I det fall hinder föreligger för signerande av fall pga omständigheter utanför ryttarens kontroll ska ryttarboken tillställas överdomaren
för anteckning så snart hindret upphört."

Så du måste nog fixa så din bok får en underskrift i efterhand...:cool:

Och i paragraf 470 moment 2 Fall så står det som jag nämnde tidigare att man måste själv uppsöka sjukvårdare om man fallit o ändå tänker starta annan häst.

Men jag pratade ju med överdomaren efteråt och han sa inget :confused: och det där med att man måste uppsöka sjukvård var ju inte relevant i detta ärendet. Det gjorde jag gladligen och jag hade bara en häst med mig.

Alltså, min spontana fråga om hela grejen är VARFÖR? Varför är det så viktigt? Jag kan förstå att man måste uppsöka sjukvård om man ska starta en till häst men vad är grejen med fallrapporter? Kommer ekipage som går omkull för ofta bli ansedda som olämpliga för sporten och avstängda? Eller kommer man i efterhand att bli förhörd på hur man skötte sina ev blessyrer efter fallet?

Jag får fundera vidare..

Jag tror iaf inte att den här invecklade byråkratiliknande =/#&½)%&½#! som har tillkommit på senare tid minskar antalet dödsfall eller lockar fler ryttare till sporten :devil: (ja, jag har ont och är på lite dåligt humör :angel: )

Överdomaren SKALL göra fallrapport i din ryttarbok

Men det är din skyldighet att se till att det görs, såvida du inte är otillräknerlig (som Novali refererade till ovan) då får det göras i efterhand

Vi kan tycka vad vi vill om regler, hoppkval, ryttarböcker, medical card etc. etc. men det innebär inte att man kan strunta i dom bara för att man tycker det är dumt.

Antar att faktumet att jag låg på en bår och blev behandlad med hästmediciner räknas som att jag var otillräcklig :p

Ska fixa det, klart jag inte struntar i saker som ska göras. Frågan vi ställde var ju hurvida alla fall var fall eller bara fall i samband med hinder. Men jag har fortfarande en fråga, varför ska fall rapporteras? Finns det någon regel som gör att ryttare kan stängas av?

Antar att faktumet att jag låg på en bår och blev behandlad med hästmediciner räknas som att jag var otillräcklig :p

Ska fixa det, klart jag inte struntar i saker som ska göras. Frågan vi ställde var ju hurvida alla fall var fall eller bara fall i samband med hinder. Men jag har fortfarande en fråga, varför ska fall rapporteras? Finns det någon regel som gör att ryttare kan stängas av?

Har faktiskt ställt frågan och fick till svar att de ryttare som inte kommer till ÖD för att få sin ryttarbok ifylld kan bli avstängd om det uppdagas att man inte fått ryttarboken ifylld. Även de som inte kommer för att få den ifylld förstod jag rapporteras. :o

Liknande trådar

Kropp & Själ Är permanent sjukskriven på 75% sedan många år tillbaka pga fibromyalgi. Jobbar 25% men jag mår verkligen inte bra. Tröttare än...
Svar
8
· Visningar
1 628
Senast: Angel
·
Foder & Strö Ok, som läget är i vinter kommer jag inte kunna blötlägga lusernpellets på morgonen och sen bära ut till stallet när jag väl ska dit...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
8 380
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 130
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 913
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar