Ramla av på fälten...

S

ssannna

Om du ramlar av på ett fält, hur gör du då, håller du hårt i tyglarna för att hästen inte ska komma nånstans, eller släpper du??
 
Sv: Ramla av på fälten...

I ren reflex så håller jag jätte hårt och får oftast hela armen sönderdragen, men så länge hästen inte kommer någon stans så är jag nöjd ;) Egentligen ska man ju släppa och tänka på sig själv men det har jag aldrig gjort o kommer nog aldrig göra.
 
Sv: Ramla av på fälten...

att välja mellan att bli eftersläpad efter hästen och slita sönder dess mun. ELLER så släpper man å reser sig å ropar tillbaka hästen.
Hårt val :P
 
Sv: Ramla av på fälten...

Är så inkörd på det jag fick inbankat i mig som ung...Släpp aldrig tygeln!!! så jag håller i;)...men jag har turen att inte ramla av så ofta(typ aldrig) och absolut inte i farter...
 
Sv: Ramla av på fälten...

Håller i tyglarna av en ren reflex, sen börjar jag tänka och antingen släpper jag då eller fortsätter hålla kvar.
Har aldrig trillat av min häst, vi har bara gått omkull tre gånger. De gångerna har jag varit på benen snabbare än hästen, och har du hunnit fram o lugna innan nåt hände.
 
Sv: Ramla av på fälten...

Som många andra här håller jag kvar av ren reflex, men om hästen fortsätter springa för att den blir rädd för mig så är det klart att jag släpper.

Min medryttarhäst är så bra, om man trillar av eller tappar honom så är det bara att kalla på honom, då stannar han vid närmaste ställe och äter:D
 
Sv: Ramla av på fälten...

ssannna skrev:
Om du ramlar av på ett fält, hur gör du då, håller du hårt i tyglarna för att hästen inte ska komma nånstans, eller släpper du??

Om jag hinner så försöker jag hålla i tygeln, oftast vänder hästen till och jag hinner upp på fötterna, om nu den inte drar iväg i fullt ös :crazy:

Jag skulle aldrig riskera att bli släpad efter i tygeln, någongång stannar väl hästen ändå. :banana:
 
Sv: Ramla av på fälten...

Jag hinner aldrig tänka på o hålla kvar i tyglarna när jag åker av, jag hinner knappast tänka alls.
Dessutom tror jag inte det skulle funka på de hästar jag rider för tillfället. De hade nog blivit ännu mer uppjagade, o att ha mig hängande i tygeln hade ju knappast förbättrat ngt. Vad kan jag göra när jag hänger där liksom?
 
Sv: Ramla av på fälten...

Piraja skrev:
Är så inkörd på det jag fick inbankat i mig som ung...Släpp aldrig tygeln!!! så jag håller i;)...men jag har turen att inte ramla av så ofta(typ aldrig) och absolut inte i farter...

Jag släpper då jag fick det inbankat i mig när jag började rida, att skaderisken blir mindre då, som någon skrev att riskera att bli släpad efter eller slita sönder munnen på hästen är inget jag vill bli skyldig till.
Känner jag att jag är på väg av och inte har någon chans att hålla mig kvar, släpper jag allt och slappnar av. Har aldrig skadat mig vid avfallning heller och hästarna har stannat när de insett att ryttaren inte är med längre.
Hästen jag har nu stannar om hon känner att jag skulle tappa balansen eller liknande, så att ramla av henne är nog en konst eller möjligtvis en konstig tillfällighet.
 
Sv: Ramla av på fälten...

Jag är så dum och enveten så jag håller väl i hästen för allt vad jag är värd...:crazy: :cool: Bara inte den springer iväg så spelar väl mina skador ingen större roll? :angel:

Men jag TROR att om jag märker att hästen är för panikslagen av någon anledning, eller om det finns risk för att jag skulle hamna under hästen och orsaka både den och mig stora skador så släpper jag. Det HOPPAS jag i alla fall. :o

Men ramlar jag av på ett fält, det finns en större väg i närheten, så släpper jag inte i första taget...
 
Sv: Ramla av på fälten...

Mina hästar har alltid stannat (de får ggr jag ramlat av) så sönderdragna i munnen är dom inte. Och känner jag att hästen är panikslagen och jag inte kan lugna den så släpper jag så klart. men det har aldrig hänt mig..
 
Sv: Ramla av på fälten...

Synd som det är så ramlar jag inte av så ofta, men när det händer så hinner jag inte tänka, och håller därmed inte i tyglarna. Som tur är har jag en häst som, om han inte gått omkull, går till närmaste äng och betar.. annars promenerar han raka vägen hem.
 
Sv: Ramla av på fälten...

Som reflex släpper jag. Vill inte bli göra illa hästen, intrasslad eller släpad eller ha sönder tränset.

Nuvarande hästen har jag faktiskt inte åkt av, det på två år. Undrar vad som händer, om han stannar eller kutar hem. Den förra hästen hade för vana att hålla ett avstånd på 100 meter till mig när jag åkt av. Jag knatade efter honom men han ville inte fångas. Däremot inväntade han mig om han drog ifrån.:crazy: :p
 
Sv: Ramla av på fälten...

Jag håller i till en början, men ser till att hålla så att jag kan komma loss. I själva fallet brukar jag på något sätt alltid behålla ursprungsgreppet om tygeln, vilket gör att handen vrids fast lite (tygeln snurrar ett varv). Så jag försöker alltid komma loss och hålla i ett bättre läge. Stannar inte hästen släpper jag självfallet!
 
Sv: Ramla av på fälten...

*kl*
rider bettlöst, så någon mun drar jag aldrig sönder:idea: . Reflexen är att hålla i tygeln genom eld och vatten(och grusväg...). Har hittils aldrig skadat mig av att hålla kvar, men tack vare den reflexen så har jag kunnat kravla mig upp igen och skrittat hem med avsliten vadmuskel... om hästen hade stuckit iväg hade jag aldrig kommit ur den skogen...

Sen har jag ju väldigt snälla o goa hästar, om matte inte sitter på så står man still...;)
 
Sv: Ramla av på fälten...

Har "bara" trillat av min häst 2gånger på de 1½åren som hon har varit inriden. Ena gången var det snö ute o hon var på bushumör så hon började galoppera hemmåt. När jag kom hem till stallet (var kanske 100meter från stallet när jag trillade av) stod hon på stallplanen och tittade konstigt på mej typ som om hon ville säga "vad gör du på marken?"
Andra gången stannade hon och åt på ängen som jag trillade av på...

Så att släppa henne när jag trillar av känns mest rätt. Provade att hålla fast min ponnys mamma (ett russ) när jag trillade av henne vilket resulterade i ett skadat knä.
 

Liknande trådar

Kultur Vilken film tänker jag på? Amerikansk films som är gjord runt 2000 nånstans. Det jag kommer ihåg av handlingen är att det är en vuxen...
Svar
3
· Visningar
339
Senast: Sel
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 361
Senast: Sesca
·
Ridning Hej! Jag är ny här så vet inte om det är rätt underkategori. Men till min fråga/mitt problem. Jag har otroligt dålig balans, jag...
Svar
7
· Visningar
812
Senast: Elo
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
229
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp