Ramla av på fälten...

Sv: Ramla av på fälten...

Släpper. Vill inte dra sönder hästens mun.
Man kan ju ha en lina runt halsen på hästen. en ganska lång en då. Så har man iaf kvar hästen även om den är en bit bort
 
Sv: Ramla av på fälten...

Kardinal skrev:
Man kan ju ha en lina runt halsen på hästen. en ganska lång en då. Så har man iaf kvar hästen även om den är en bit bort
Hur ska man ha linan under tiden man rider, och ska man hålla fast i änden på linan ??

/Bill :cool:
 
Sv: Ramla av på fälten...

i ren reflex håller jag i tygeln de gånger jag har åkt av

de kommer jag nog att fortsätta med också om jag ramlar av min häst några fler gånger :p har åkt av honom 2 gånger men det var klantigheter

rider alltid på bettlöst numera så jag riskerar iaf ingen söndersliten mun
 
Sv: Ramla av på fälten...

Har tidigt i livet blivit inlärd att aldrig släppa tygeln,har iof inte åkt av just på ett fält,men på andra roliga ställen:D
vid hoppning tex:o
gjorde en skitsnygg "avsittning" för ett tag sedan,jag stod så snyggt med tyglarna i handen efter att grålle pålle gjort en tvärnit med tillhörande kast åt sidan tricket;)

mvh Arabizar
 
Sv: Ramla av på fälten...

Många av er som har svarat säger att ni naturligtvis släpper om hästen får panik, och enfaldig som jag är, så har jag svårt o se många andra gånger man åker av en häst?
Säkert skadad efter lång tid med tossigt fullblodssto. Om hon inte var uppjagad när jag åkte av (har aldrig lyckats med det på henne lyckligtvis dock) så skulle hon nog bli det när jag flög av. ute iaf.
 
Sv: Ramla av på fälten...

Stefffie skrev:
Många av er som har svarat säger att ni naturligtvis släpper om hästen får panik, och enfaldig som jag är, så har jag svårt o se många andra gånger man åker av en häst?
Säkert skadad efter lång tid med tossigt fullblodssto. Om hon inte var uppjagad när jag åkte av (har aldrig lyckats med det på henne lyckligtvis dock) så skulle hon nog bli det när jag flög av. ute iaf.
Så du menar att hästen får panik om man ramlar av? Det är isof långt ifrån alla hästar som får det, det är överhuvudtaget långt ifrån alla hästar som springer iväg när ryttaren ramlat av.

Min häst brukar själv stanna och vänta ett par sekunder, sen om jag inte reser mig så sticker han. Skrev innan att jag släppte tygeln, men när jag är beredd på att åka av håller jag fortfarande kvar, och hästen får fortfarande inte panik.
 
Sv: Ramla av på fälten...

Bill skrev:
Hur ska man ha linan under tiden man rider, och ska man hålla fast i änden på linan ??

/Bill :cool:

Ja, så får man hänga resten av linan på sadeln på ngt sätt. Det beror förstås på vilken sadel man har.

Med tanke på hur mycket tyglar och mojjs som folk rider med så är det nog inte ett såå stort problem, man får ha lite fantasi :)
 
Sv: Ramla av på fälten...

okej. jag växlar lite. ibland håller ja stenhårt, får med mej tränset av, fortfarande me samma fina tygelfattning som innan :angel:

eller så tappas allt, å hästen skuttar glatt hela vägen hem...
 
Sv: Ramla av på fälten...

Släpper. Det är alltid bäst att släppa. :p Annars kan man skada både sig själv och hästen mer än nödvändigt.
 
Sv: Ramla av på fälten...

olika (nästan alltid än så länge berott på 10 jätte-lyckobockar på raken i galopp på åker :p )
har jag hunnit fatta va som händer har jag haft järngrepp på tygeln men när de gått fort har hästen varit fri!! :D


beror på situationen men det är ju lika illa om man släpper hästen o den trampar på tyglarna...?
 
Sv: Ramla av på fälten...

Av en ren reflex så håller jag kvar i tyglarna när jag ramlar av.
 
Sv: Ramla av på fälten...

Jag vet inte vad jag gör, det är nog olika! Ibland håller jag nog hårt och ibland håller jag inte alls :p
 
Sv: Ramla av på fälten...

jag brukar släppa tyglarna om jag är på ett fält. Men de är också för att jag VET att min pålle aldrig skulle försvinna ifrån mig. utan han stannar ALLTID så fort jag åkt av. Men oftast när jag åkt av så har de vart på en rätt trafikerad bilväg. (han har precis lärt sig att lastbilar är jättefarliga. Vilket jag försöker träna bort). Men de där med att hålla kvar i tyglarna eller släppa är nog mycket baserat på om hästen sticker iväg eller stannar.
 
Sv: Ramla av på fälten...

*KL*

Det är olika.
Kommer ihåg när jag och en kompis red på russen i stallet. Och så skulle vi hoppa och hästen jag rider tvärstannar och drar ner huvudet så jag flyger över hans huvut i slow motion. Och jag håller krampaktigt i tyglarna, och jag som åkte över huvudet får ju tyglarna mellan benen. Eller han armarna mellan benen och huvudet 5 cm från stocken vi skulle hoppat över. och kompisen sitter och asgarvar .. :p

Sedan flög jag av i vintras på en åker. Landar med ryggen ner och armar och ben som man har när man gör en snöängel, det var skönt och hade gärna kunnat legat kvar. ;) Och när man reser sig ser man bara en hästbak som kickar bakut i full kareta mot stallet. Bara att traska hem med snö upp till knäna.. :D
 

Liknande trådar

Kultur Vilken film tänker jag på? Amerikansk films som är gjord runt 2000 nånstans. Det jag kommer ihåg av handlingen är att det är en vuxen...
Svar
3
· Visningar
339
Senast: Sel
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 361
Senast: Sesca
·
Ridning Hej! Jag är ny här så vet inte om det är rätt underkategori. Men till min fråga/mitt problem. Jag har otroligt dålig balans, jag...
Svar
7
· Visningar
812
Senast: Elo
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
229
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp