giffan

Trådstartare
Kan rå mjölken rinna ut före fölet föds?
Tänkte om stoet droppar mycket före fölet föds, kan då rå mjölken verkligen försvinna?

Sv: Råmjölk

Om stoet gör det under en längre tid (flera dagar och mycket) så blir också råmjölken sämre. Om har ett sådan sto så bör man om det är möjligt tejpa upp spenarna så att man stoppar mjölken. Finns ett speciellt plåster som används mycket på kor som man kan använda till just detta.

Om stoet gör det under en längre tid (flera dagar och mycket) så blir också råmjölken sämre. Om har ett sådan sto så bör man om det är möjligt tejpa upp spenarna så att man stoppar mjölken. Finns ett speciellt plåster som används mycket på kor som man kan använda till just detta.

Vad är det för tejp och var får man tag på den ?

Mia

Sök på snögg förband så hittar du det. Tror inte det finns på apotek men i sjukvårdsaffärer finns det och det kan finnas där man säljer lantbruksartiklar efter som det används en hel del till kor.

Kan vara bra att veta . har en bekant vars föl dog nu för att den inte fått i sig tillräckligt m antikroppar.

Mer som kan vara bra att veta är att det är inte helt ovanligt att ston har dålig råmjölk. Det är därför man bl a rekommenderar att man sparar lite i frysen från ston med bra mjölk. Man kan också köpa frystorkad råmjölk och ha hemma som extra säkerhet om man bara ett sto. Vissa stora stuterier säljer fryst råmjölk.

Det är inte heller fel att skaffa en refraktometer så att man själv kan kolla mjölken och vara beredd att ge fölet råmjölk alt plasma.

Snogg har innan funnits på Jula också!

Mitt xx- sto läckte som fasen när hon väntade sitt första och den ungen blev dålig, dock hade jag ingen refraktometer så jag vet inte säkert att råmjölken försvann men det är väl nåt man kan anta.
Min gamla läcker de sista dagarna men hade förra året ändå riktigt bra antikroppsvärden.

En refraktometer är super och sedan ha lite råmjölk i frysen, finns frystorkad att köpa som är jättebra...

Refraktormeter finns på swevet och kostar runt 1300kr,frystorkad råmjölk finns i välsorterade foderaffärer (eller går åtminstone beställa)

Jag har hört detta fler gånger å så och varit orolig innför varje fölning... Jag har ett sto som alltid läcker innan fölning och ganska mycket också...så fort hon rör sig så "sprutar" det sista dygnet. (ca 1 vecka innan kanske hon börjar), jag har dock aldrig märkt något på fölungarna.... Ingen av dem har vartit dålig eller svag etc och de e fortfarande pigga och friska (den äldsta är 6år), så jag är lite skeptisk och undrar om det inte är en myt och att det är väldigt induviduellt.

Har du någon idé? Öppen för alla idéer;)

Det är ingen myt tyvärr se TS inlägg där fölet dog.
Men det finns ston som börjar läcka redan en månad innan fölning och som har mjölken sprutande hela sista veckan eller längre om man inte gör något. Det du beskriver är mer normalt läckage, en vecka innan är inte så väldigt länge och den råmjölk som finns kvar kan mycket väl räcka. Jag har själv några ston som gör som ditt och även deras föl har klarat sig bra. Men jag också haft ett sto inte kunde producera bra råmjölk alls, så alla hennes (två) föl behövde behandlas utan att hon läckte. Så det finns givetvis också individuella avvikelser också.

kl

Hade en fölning i dag på förmiddagen vars mamma läckt råmjölk i flera dagar.

Refraktometern visade 12 vilket gjorde att vi fick tina från frysen.
Allt under 20 är i riskzon.

Dianas hade 19 och den ungen låg på bara 400 efter foalchecken. Den fick vi ge plasma. (ska ligga på över 800)

Men man ska komma ihåg att även om ston som har förstaklassig råmjölk så kanske ungen inte kan ta upp alla antikroppar.

Så foalcheck i kombination med refraktometern är ett bra alternativ för att förhindra trassel senare.

För även om ungarna är pigga som illrar i början så går det fort nedför sen.

Man lägger sig på kvällen och allt är ok för att sedan på morgonen få åka i ifart till klinik.

AM

*KL* Nu har jag köpt snögg förband och det ska inte fastna i sår eller hud eller hår så hur ska det då fästa på en tutte ?

Börjar undra vad Granngården gett mig för förband Da Laval Bandage ? Någon som vet om detta verkligen är snöggförband ?

Mia

Alltså Snögg är som tjockt skumgummi med klister..ungefär.

Finns på Swevet i alla fall.

Vi har använt det som "fjädrande" ytterbandage på haser.

AM

Så har ju jag uppfattat det och man kan bara klippa bort en bit som sedan bara direkt kan fästas på ett sår utan att skada såret och utan att man ska behöva linda det runt ett ben ?

Det bandage jag fick ser ut som snögg men sen när man lindar det så funger det som en vanlig klister linda:confused: och har ingen uppsugningsförmåga och det har väll snögg också om jag förstått saken rätt ?

Hoppas ni förstår min förklaring , får fortsätta forska i detta ;)

Mia

Synd att man inte kan ta råmjölk i från en ko o ge till fölen, dom har ju oftast mer mjölk och bättre kvalité när dom har kavlat sisådär 3-4 ggr :D

Så har ju jag uppfattat det och man kan bara klippa bort en bit som sedan bara direkt kan fästas på ett sår utan att skada såret och utan att man ska behöva linda det runt ett ben ?

Det bandage jag fick ser ut som snögg men sen när man lindar det så funger det som en vanlig klister linda:confused: och har ingen uppsugningsförmåga och det har väll snögg också om jag förstått saken rätt ?

Hoppas ni förstår min förklaring , får fortsätta forska i detta ;)

Mia

Näää..elller njaaä..:crazy:

Vi har använt snögg på så sätt att vi haft sorbac kompress där operationssåret är. Och sedan dragit runt först ett varv med cellona och sen med snögg ett varv ovanför hasen och sedan ett varv nedanför hasen i kryss..osv.

Den fäster i pälsen och är fjädrande. Vilket gör att hästen kan böja obehindrat på benet utan att det stramar.

Vilket så kan bli när man kör typ kompress, gaslinda, bomull tusen meter och flex..typ :D

Måste nog ta och göra en inofficiell undersökning med hästjuver tror jag :D

AM

Synd att man inte kan ta råmjölk i från en ko o ge till fölen, dom har ju oftast mer mjölk och bättre kvalité när dom har kavlat sisådär 3-4 ggr :D

En fölunge kan aldrig få i sig dom stora mängderna det skulle behövas om man tar råmjölk från en kossa. Tyvärr.

Tror att mängden skulle vara 5 liter. Då skulle ungen spricka ;)

AM

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
849
Senast: Freazer
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 042
Senast: Ketrawzc
·
Avel Mitt sto är på dygn 297 och har idag börjat läcka mjölk, den är vit men relativt genomskinlig. När jag hade en droppe på fingret så...
Svar
5
· Visningar
1 115
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 499
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare