Sv: Råmjölk

Tack naffa för att jag fick komma till dig. :bow::bow::bow:
Foal checken visade sig vara okej... så nu kan den lilla få gå ut. Den är jätte pigg och glad:bump:
Underbart fint ställe har du oxå!

Min fölunge dog åxå tyvärr, förra året. stoet läckte mjlk i tre veckor innan och jag hörde med varenda hästmänniska jag kom över om hur det påverkade råmjölken och hur orolig man skulle vara och fick MKT blandade svar (även från veterinärer)
Beställde hem frystorkad råmjölk för säkerhets skull men när fölet väl diat på mamman ville den inte veta av flaskan (vet ju nu att jag borde tvingat i den)
Ungen var superpigg men som ett dygn gammal började hon sluta vara intresserad av mat (kl 16 åt hon sista gånge självmant), en timma senare fick hon diarre och vet kontaktades, som tyckte vi skulle avvakta en timme till men kl 18 körde vi ilfart till Helsingborg men då var det redan försent så snabbt går det iaf :cry:

Fick av Johan Lenz som är chef för fölavdelningen på HBG veta att om stoet läcker mjölk lång före (mer ä'n någn dag) är det nästan alltid ett tecken på att det är ngt fel på fölis och man kan anta att man behöver åka in med dem direkt när de föds och ge plasma. Man blir klokare varje dag...

Det är ingen myt tyvärr se TS inlägg där fölet dog.
Men det finns ston som börjar läcka redan en månad innan fölning och som har mjölken sprutande hela sista veckan eller längre om man inte gör något. Det du beskriver är mer normalt läckage, en vecka innan är inte så väldigt länge och den råmjölk som finns kvar kan mycket väl räcka. Jag har själv några ston som gör som ditt och även deras föl har klarat sig bra. Men jag också haft ett sto inte kunde producera bra råmjölk alls, så alla hennes (två) föl behövde behandlas utan att hon läckte. Så det finns givetvis också individuella avvikelser också.

Hm, min läcker nånstanns runt 2,5 v innan och sista veckan läcker hon mycket och man ser på benen att hon har läckt under dagen, dagarna/dagen innan läcker hon MKT..då sprutar åt alla håll när hon rör sig det minsta och det rinner efter....:crazy: Kanske hon är en av få med "extremt bra" råmjölk så att det inte gör så mycket när hon läcker:confused: Vad vet jag:confused: Ingen av hennes ungar har varit det minsta svag, snarare tvärt om. Tack å lov.

Tack naffa för att jag fick komma till dig. :bow::bow::bow:
Foal checken visade sig vara okej... så nu kan den lilla få gå ut. Den är jätte pigg och glad:bump:
Underbart fint ställe har du oxå!

Så skönt att allt var ok!!

Du ser vilken skillnad det är på föl och föl.

Din unge var ok och Dianas unge hade bara hälften av antikropparna vid foalcheck.

Och då hade både din och Diana samma värde på refraktometern..

Så visst är deet så att det beror på hur fölet tillgodogör sig råmjölk också.

Lycka till!!

AM

Fast jag funderar på om det kan vara mitt fel att mjölken visade dåligt...
Jag tog ju mjölk direkt när ungen föddes. Men sen fyllde vi på med en skvätt när ungen hade diat. Och jag vet ju inte hur mkt ungen fått i sig, rätt mycket tror jag då stoets mjölk ran mycket lätt. Jag gjorde så för att vara säker på att få ordentligt med mjölk. Fast nu vet jag att det inte behövdes så mkt.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
849
Senast: Freazer
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 042
Senast: Ketrawzc
·
Avel Mitt sto är på dygn 297 och har idag börjat läcka mjölk, den är vit men relativt genomskinlig. När jag hade en droppe på fingret så...
Svar
5
· Visningar
1 115
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 499
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare