Rallylydnad

ImagineChange

Trådstartare
Jag har börjat träna in momenten till nybörjarklass i rallylydnad med min DSG. Började på en kurs förra hösten som jag inte kunde fullfölja av olika skäl. Nu tränar jag själv med hunden. Till våren tänkte jag träna på klubben när det är öppen träning för att få träna med störning. Det går bra att lära in momenten, hunden är med och vi har kul ihop Men det jag funderar på är när vi kan vara redo för tävling?! Vill gärna anmäla oss till en tävling för att ha ett konkret mål att jobba emot. Vi tränar lite grann nästan varje dag, men rätt korta pass. Räknar med att köra längre pass när det börjar bli vår och vi åker till klubben. Någon som har något bra råd? Förstår att det är näst intill omöjligt att ge ett bra råd när man inte har sett ekipaget, men i alla fall... Hur mycket träningstid är rimligt inför start i nybörjarklass?

Har kollat på tävlingar och de som är aktuella (inte för långt bort) är 16/6, 14/8 och 28/8. Törs jag satsa på 16/6?!

Finns det skyltar och skylthållare på klubben? Bygg upp en bana och testa hur det känns. Banor finns bland annat om du söker på fb på rallylydnadsbanor (tävlingsmässiga).

Kan ni momenten och kan ni momenten i följd utan belöning?

Jag startade min dsg när hon var 10 månader. Inte någon direkt vacker start men vi blev godkända. Tycker att man kan anmäla sig och testa så får man lite svart på vitt samt se hur hunden (och en själv och hund + förare) fungerar i en tävlingssituation. Går det dåligt är det inte hela världen. Går det dåliga under tävlingens gång typ att hunden låser sig, belöna hunden (medveten disk för framtiden) när den gör nått bra och hem o träna.

Tack! Ja jag tänker att vi borde hinna tills dess. Sen kanske det blir fiasko i alla fall, men nån gång måste man ju börja

Jag tror man har nån form av känsla för vart man ligger. Kan man göra 13-15 skyltar i följd utan att tappa hunden så är det lugnt. Men om hunden tröttnar efter ett par moment bara för att belöningen uteblir har man lite kvar o jobba på.

Om hunden klarar tävlingsmiljö och att gå en bana utan att tappa fokus (och utan belöning) så är det bara att tuta och köra :) att den är van att jobba en stund utan belöning är viktigt så det inte blir en negativ upplevelse med tävling, men i lbriöv tyclet jag tävling är ett bra sätt att komma ut och se vad man behöver träna mer på. Se till att tävla faktiska banor med skyltar (är väl inte bara jag som har problem med lämpligt avstånd till dem, och som störning för hunden) och att hålla fötterna stilla när du ska stå still. Det är väl de vanligaste felen.

Ett annat tips (men inte specifikt inför tävling) är att tidigt börja med frestelse och högerfot.

Tack för tips @Jenka Det finns en träningsgrupp som brukar träffas på klubben och bygga banor och träna, tänkte hänga på där när dom kör igång för våren.
Med högerfot, menar du att hunden går fot fast på höger sida? Har inte börjat träna det än, fokuserar på momenten för nybörjarklass. Känner mig verkligen som en total gröngöling, men jaja, man måste ju börja någonstans.

Tack för tips @Jenka Det finns en träningsgrupp som brukar träffas på klubben och bygga banor och träna, tänkte hänga på där när dom kör igång för våren.
Med högerfot, menar du att hunden går fot fast på höger sida? Har inte börjat träna det än, fokuserar på momenten för nybörjarklass. Känner mig verkligen som en total gröngöling, men jaja, man måste ju börja någonstans.

Högerfoten kommer i avancerad sen. Man får mycket tillbaka på att ha tränat in den tidigt då det ofta är den folk får problem med.

Ja, precis det jag menar med högerfot :) Det är ju inget moment i nybörjare så det behövs inte specifikt för tävling, men precis som @Monifa säger så brukar det dels ta lite tid (särskilt för oss som har tränat lydnad eller så innan och verkligen lärt in bara vänsterfot), dels blir det skonsamt för kroppen att variera sida.

När man är redo för tävling eller inte beror ju på vad man har för förväntningar på själva tävlingen också :) Jag är en sådan som knappt tränar om jag inte har sikte på någon tävling, så med unga dåren anmälde jag till tävling innan vi egentligen var redo, bara för att alls träna. Min tanke då var att jag åker dit, startar, kör några skyltar och om det blir för svårt så går jag av banan eller belönar inne på banan (dvs, diskar oss med flit för att få ett roligt och bra avslut).

Om man däremot vill tävla med bra poäng som resultat, då gäller det att träna tävlingslikt! När hunden klarar av att göra fler moment på rad än vad som är på tävling, i lite olika miljöer och utan belöning mellan momenten, då är man tävlingsklar. Sedan hur lång tid det tar att nå dit, det beror så otroligt mycket på hur van man är vid att träna hund, hur hunden i fråga är osv.

Ett hett tips från mig är också att försöka ta sig till en tävling innan det är tävlingsdags, bara för att vara där, känna av stämningen lite, se hur de tävlande gör... Då kan du också ta med din hund och köra ett träningspass i utkanten av området, så att det blir träning i tävlingsmiljö :) Det brukar vara toppenbra för att lugna nerverna något!

Tack för ditt svar @RedChili ! Väldigt bra att tänka igenom vilka förväntningar man har på tävlingen. Jag är tävlingsmänniska av naturen, så mitt mål är absolut att få ett godkänt resultat. Ska verkligen försöka träna tävlingslikt! Sen kanske det går åt pepparn ändå, men då är man ju en erfarenhet rikare. Att träna i tävlingsmiljö var en bra idé :) Brukar man betala inträde när man kommer som ”publik” till en tävling?

Tack för ditt svar @RedChili ! Väldigt bra att tänka igenom vilka förväntningar man har på tävlingen. Jag är tävlingsmänniska av naturen, så mitt mål är absolut att få ett godkänt resultat. Ska verkligen försöka träna tävlingslikt! Sen kanske det går åt pepparn ändå, men då är man ju en erfarenhet rikare. Att träna i tävlingsmiljö var en bra idé :) Brukar man betala inträde när man kommer som ”publik” till en tävling?
Jag har aldrig varit med om att det behöver betalas inträde när man kommer som publik, annat än om det är på speciella mässor där det är inträde till mässan då :) Däremot är det bra att ha med hundens vaccinationsintyg om någon skulle vilja kontrollera det.

Liknande trådar

Hundträning Hej, Som vissa kanske läst innan har jag en 10 månaders ESS Jag behöver lite tips och råd kring just nosaktivering. Jag skulle hemskt...
Svar
11
· Visningar
899
Hundträning Hej alla! Jag skulle vilja börja träna uppletande och nosework eller specialsök (röd Kong) med min hund och har ett par funderingar som...
Svar
16
· Visningar
982
Senast: Kakis
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 540
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 103
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar