Rally-folk!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag och min lilla hund ska debutera inom nybörjarklassen i rallylydnad på Väsby BK:s rallylydnadstävling 19/11. Det blir vår första tävling någonsin, så självklart är det pirrigt och Stockholm är lång bit att åka och vi kommer bli tvungna att ta in på hotell. Chanel är jätteduktig på momenten och hon är fokuserad när vi jobbar och gillar att ta kontakt, men vi måste se till att koppelträna inför tävlingarna (hon går för närvarande alltid i sele. Tror inte att jag får hem hennes personliga halsband i tillräckligt god tid så ska leta fram ett gammalt halsband någonstans och börja träna med) och så kanske man kan jobba på att förfina fotgåendet på henne. Vi har 19 dagar på oss att träna på det :p .

Vi har även tänkt tävla i Karlshamn 27/11 eller Kalix 26/11. Ridhuset som Karlshamns tävling anordnas på ligger ju ganska långt från Karlshamn station och jag vet inte hur det är med förbindelser av kollektivtrafik. Håller på att kolla upp det för att se om man kan hitta en lösning på det. Kalix tävling ligger ju inte allt för lång gångväg från stationen, men till nackdel så är det en betydligt längre sträcka att resa med kollektivtrafik.

Och så såklart har vi tänkt tävla i nybörjarklassen i Kungsör 10/12.
Jag hoppas på att få tre kvalificerande resultat och en nybörjartitel innan året är slut :) .

Jag ska starta i Karlshamn, om du inte är folkskygg kan jag plocka upp er så kan vi åka gemensamt till tävlingen och därifrån. Jag startar fortsättning och antar att den går samtidigt som nybörjarklassen (och avancerad/mästarklass på em). Du kan skicka PM om det är intressant :)
/inte överdrivet pratglad Smålandstjej med halvgalen dansksvensk gårdshund .

Jag och min lilla hund ska debutera inom nybörjarklassen i rallylydnad på Väsby BK:s rallylydnadstävling 19/11. Det blir vår första tävling någonsin, så självklart är det pirrigt och Stockholm är lång bit att åka och vi kommer bli tvungna att ta in på hotell. Chanel är jätteduktig på momenten och hon är fokuserad när vi jobbar och gillar att ta kontakt, men vi måste se till att koppelträna inför tävlingarna (hon går för närvarande alltid i sele. Tror inte att jag får hem hennes personliga halsband i tillräckligt god tid så ska leta fram ett gammalt halsband någonstans och börja träna med) och så kanske man kan jobba på att förfina fotgåendet på henne. Vi har 19 dagar på oss att träna på det :p .

Då ses vi där! Vi är visst i samma grupp också ;) (och fy.. 19 dagar... Jag behöver träna! :crazy:)

Oj - var bor du egentligen?
Ganska långt mellan Kalix och Karlshamn liksom :p Jag skulle inte åka så pass långt med en nybörjarhund som kanske inte ens är redo för tävling. Men alla är olika och ni kanske fixar det galant!

Jag bor i Värmland :p , men finns inga närliggande tävlingar i rallylydnad för mig i år, tyvärr så jag får åka långväga om jag vill tävla med min hund nu. Och jag vill gärna starta henne nu :) . Dessutom är det kul att resa :) .

Jag ska starta i Karlshamn, om du inte är folkskygg kan jag plocka upp er så kan vi åka gemensamt till tävlingen och därifrån. Jag startar fortsättning och antar att den går samtidigt som nybörjarklassen (och avancerad/mästarklass på em). Du kan skicka PM om det är intressant :)
/inte överdrivet pratglad Smålandstjej med halvgalen dansksvensk gårdshund .

Vad snällt av er! :) . Jag skickar PM när jag vaknat ordentligt.

Då ses vi där! Vi är visst i samma grupp också ;) (och fy.. 19 dagar... Jag behöver träna! :crazy:)

Märkte också att vi var i samma grupp. Vad trevligt! :) . Nu är det bara 18 dagar kvar! ;) .

Sista kursdagen igår, känns lite tråkigt och dessutom kommer instruktören inte ha någon ny i vår utan först i höst :(.
Ännu mer tråkigt eftersom pälsmonster först sista timmen på kursen verkade koppla ihop det hela.
Vi började med att gå en hel bana med 15 skyltar, gick fullständigt KATASTROF. Han klarade två första för att sen balla ur (skäller, morrar, biter i koppel och försöka få igång matte i dragkamp istället :meh: )
Instruktören tyckte jag skulle prova stänga in honom i en av burarna för Timeout 1-2 minuter. Matte var så sur på sitt pälsmonster så hon hittade den minsta buren de hade :devil: och där fick han sitta en minut. Jag tog ut honom och bad honom sitta, han flippade och skulle ha godiset jag hade i handen. In i buren igen, vänta en minut och så fick han komma ut igen. Tog tre ggr sen fattade han kopplingen.
Efter det gick vi runt och testade lite av skyltarna på banan i helt random ordning.
SEN gick vi en HEL bana utan minsta bråk :banana::banana::banana:. Det kanske inte var en 100 poängare men vi tog oss igenom. Fy fasiken vad bra det kändes. Nu måste jag fixa skyltar och börja träna på riktigt :D

Ev skulle instruktören ha träningsträffar samt privaträningar i vår, tyvärr lite för långt bort bara. Kanske får jag försöka hitta någon annan tränare i närheten. Men någon gång 2017 ska vi ut på en tävling är planen.

Jag tränade lite med dårarna i morsans stora vardagsrum nu. Imorgon ska jag nog träna i ett parkeringshus eller något. Fy vad det ösregnar...

I alla fall:
Aysu var jätteglad, busade runt men skötte sig utmärkt när hon skulle göra saker. Hon satte sig snabbt och rakt(!) när hon skulle vara framför, blev rejält taggad när jag drog ut lite på hur många moment jag körde på raken utan belöning och även läggandet gick jättesnabbt. Mycket duktig tjej! Lite förvirrad i fotgåendet på högersidan bara, men det är nog för att vi inte tränat det så mycket senaste tiden. Vi är ju fortfarande i nybörjarklass så jag kör det bara ibland för att hon inte ska bli allt för fast i tanken på att vara vid min vänstra sida.

Med Ebrah tränade jag på att ta det lite lugnt ;) Eller rättare sagt, på att stå kvar när jag sagt stå, ligga kvar när jag sagt ligg osv... Hon tycker gärna att hon är klar med att vara stilla ungefär en halv sekund efter att hon stannat. Nu kunde jag dock (med godismuta) gå runt henne när hon var stilla. Det är mer än vad som gick tidigare. I övrigt kändes allt rysligt fint. Tokigt bra fotposition, skitsnygga svängar, rak i framförpostion, sätter sig snabbt, gör bra växlingar mellan positioner... Det är mest tålamodet som inte riktigt finns där, men så är hon ju fortfarande unghund :)

Tränade igen nu ikväll :)
Aysu var jättebusig, så vi lekte mest och gjorde några enkla trick.
Ebrah, hon blev pepp av att se Aysu leka, så när vi lekt lite satte jag på ett koppel och tränade lite ordentligt. Hade en leksak (boll på snöre) i min högra byxficka, men hon gick supersnyggt vid min vänstra sida, med bra kontakt och gjorde allt jag bad henne om utan tvekan :love: Vi kunde köra flertalet moment på rad utan att hon tappade fokus och allt kändes helt underbart bra. Fotogående, gå runt mig, sitta framför, stå.. tror det var de saker vi körde. Hoppas på att få till åtminstone hälften så bra känsla på tävlingen sedan.

Woho! Nu kan Milou titulera sig som RLD N, tredje starten och tredje kvalificerande. Idag fick tog vi en 5e plats av 42 starter med 96p. Så himla nöjd med honom idag, tre nos och ett förarfel blev minus idag. Men i övrigt var han grym, både i buren vid sidan av banan och på banan :D
14976301_10211040888367215_86286250_o_zps3ubi2gju.jpg

Woho! Nu kan Milou titulera sig som RLD N, tredje starten och tredje kvalificerande. Idag fick tog vi en 5e plats av 42 starter med 96p. Så himla nöjd med honom idag, tre nos och ett förarfel blev minus idag. Men i övrigt var han grym, både i buren vid sidan av banan och på banan :D
14976301_10211040888367215_86286250_o_zps3ubi2gju.jpg
Grattis! :D och så fina rosetter!

IMG_8201_zpszsyfvumd.jpg

Igår tog jag bilen upp till Fagersta BK för att tävla i mästarklass med Dahlia för tredje gången. Och bra gick det för nu är vi RALLYLYDNADSMÄSTARE! :banana::bump::love:

Jag hade aldrig trott bara för några månader sedan att vi ens skulle starta mästarklass i år, än mindre få ett RLDM på bara tre starter! :up:

IMG_8201_zpszsyfvumd.jpg

Igår tog jag bilen upp till Fagersta BK för att tävla i mästarklass med Dahlia för tredje gången. Och bra gick det för nu är vi RALLYLYDNADSMÄSTARE! :banana::bump::love:

Jag hade aldrig trott bara för några månader sedan att vi ens skulle starta mästarklass i år, än mindre få ett RLDM på bara tre starter! :up:

Åh grattis! Vi var där på förmiddagen och tävlade :D

Då är det Väsby nästa vecka då :bump: . Vi bestämde oss för att avstå från både Kalix och Karlshamn med tanke på lång resväg i en dålig årstid, och istället för Kalix/Karlshamn ska vi tävla i Kungsör 10/12 och sedan Mellerud 7/1 (Mellerud ligger mycket närmare).
Vi ska starta tidigt i Väsby. Det är samling 8.50, och sedan ska jag och Chanel starta direkt efter :) . Vet inte hur det är på rallylydnadstävlingar. Kan man gå direkt efter att man är färdig eller ska man vänta till de övriga i ens klass är färdiga?

Vi gick en fortsättningsbana igår och tycker det gick väldigt bra. Första gången vi gör momenten i fortsättningen också, så jag är jättenöjd med honom! Förutom mitt misstag på skylten närmst kameran, haha. Glömmer sitt innan jag går vidare, slaaarv... Siktar på att debutera fortsättning i slutet av januari:)

Då är det Väsby nästa vecka då :bump: . Vi bestämde oss för att avstå från både Kalix och Karlshamn med tanke på lång resväg i en dålig årstid, och istället för Kalix/Karlshamn ska vi tävla i Kungsör 10/12 och sedan Mellerud 7/1 (Mellerud ligger mycket närmare).
Vi ska starta tidigt i Väsby. Det är samling 8.50, och sedan ska jag och Chanel starta direkt efter :) . Vet inte hur det är på rallylydnadstävlingar. Kan man gå direkt efter att man är färdig eller ska man vänta till de övriga i ens klass är färdiga?

Ja du kan åka direkt efter din start men du får inte med dig resultatet då. Jag lämnade frankerat kuvert till sekretariatet så skickade de protokollet till mig :)

Åh, nu är jag lättad! Aysu var lottad till startnummer 1 vilket är uselt för henne och Ebrah till startnummer 8 och jag blev stressad bara av tanken på att de startar så tätt inpå varandra. Jag mailade därför arrangören och frågade om det fanns någon möjlighet för mig att flytta Aysu till en senare start, och nu ligger hon mot slutet i startlistan. Nu kan jag fokusera på att träna så gott som möjligt i en vecka :D

Hej på er!
Tänkte kolla mer er som kör rallylydnad, hur man kommer igång hemma? Just nu har jag inte ork att ta mig i väg till en kurs ( om det ens finns någon just nu.) och hittar ingen onlinekurs heller. Har ni några tips på hur man börjar? Det ser så himla kul ut! Har två små sällskapshundar som jag tänkte aktivera dom med utöver nosework och tricks!

Något bra tips på bok/böcker i ämnet? Youtube? Tack på förhand!

Hej på er!
Tänkte kolla mer er som kör rallylydnad, hur man kommer igång hemma? Just nu har jag inte ork att ta mig i väg till en kurs ( om det ens finns någon just nu.) och hittar ingen onlinekurs heller. Har ni några tips på hur man börjar? Det ser så himla kul ut! Har två små sällskapshundar som jag tänkte aktivera dom med utöver nosework och tricks!

Något bra tips på bok/böcker i ämnet? Youtube? Tack på förhand!

Jag börja själv genom att kolla på hur momenten skulle se ut i rörelse på YT. Sen pluggade jag in vilka skyltar som var i nybörjarklassen och började momentträna. Ren härmning med andra ord.

Sen printade jag ut skyltarna och började träna moment i följd (går bra utan skyltar men att man kanske sätter ut krukor eller nånting som markerar vart momentet ska utföras) och sen satte jag ihop hela banor som jag hittade på olika hemsidor. Jag filmade mycket för att studera mig själv och hunden.
Mina vanligaste fel var att jag inte stod still vid de skyltar där jag ska stå still och hunden ska röra sig kring mig och momentet där hunden ska sitta/ligga och jag ska gå runt så glömde jag att samla ihop fötterna innan jag gick vidare.

Även sträckt koppel kunde jag studera, stiger min hand under banans gång till exempel? Försöker jag hjälpa hunden med kopplet?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka