Rally-folk!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag och pälsmonster började en nybörjarkurs förra veckan.
Innan gårdagskvällens andra kurstillfälle kändes det heeeeelt hopplöst.
Träningen hemma hade gått skitdåligt och jag fick inte ens till grundövningarna.
Kvällen började bra med en överladdad hund som hade fokus på ALLT utom just matte, suck
Tog 1,5 timme innan han började lyssna men då jäklar satt allt helt plötsligt.
Så sist på lektionen gick vi en bana på fem skyltar....klockrent :bow::bump::banana: (ja förutom mattes hjärnsläpp vid sista skylten)
Nu känns det redan mycket bättre och kanske kanske kanske vi kommer ut på en tävlingsbana nån gång.

Fick en fråga av en av trainee-instruktörerna "Hur gammal är han"
Jag bara "Eeeeh han är 3,5 "
Hon "Okeeey trodde han var väldigt ung med tanke på hur han beter sig?"
Joråsatteeh :angel:

Pottsork och jag har börjat peta på momenten i fortsättning och avancerad. Dessa sitter ändå rätt bra (förhoppningen är att kunna starta avancerad inte allt för lång tid efter fortsättning)
Håller på och "felsöker" vad vi behöver lägga extra krut på nu under vintern så försöker filma mycket, i just denna filmen ser man inte så mycket av fotgåendet men det är inte fokus heller (men jag är nöjd med både höger och vänsterfoten).

Nästa träning ska vi fokusera på frestelsen, stå skyltar (sitt stå gå runt, sitt ligg stå, 1 stå - 2 sitt - 3 ligg, sitt stå ligg.) och sidförflyttningar ( sitt sidosteg höger/vänster sitt, diagonalt sidosteg höger/vänster) så får vi se vad det ger för utslag då.

Jag är mycket nöjd över dagens träning, hon är lite hoppig ibland men jag blundar för det. Men det är inget av momenten jag känner behöver vintern på att byggas på utan hon lyssnade bra. I slutet gör jag nån vändning mot varandra och den har vi aldrig kört innan så den ska tränas mer :)

tillägg: Läggande under gång är på ritbordet därför kallar jag inte in henne utan går tillbaka till henne. Hon smyger gärna upp ur position och vill befästa övningen ordentligt innan jag börjar låta henne komma till mig.

All respons mottages tacksamt :)

Jag gissar att läggande under gång, gå runt egentligen ska utföras utan att jag stannar innan vi går vidare.

Senast ändrad:
Jag har hittat en tävling i närheten som arrangeras ganska snart. Funderar på att anmäla Ebrah till den och se hur det går. Lär bli lottning iofs, men med lite tur kommer vi ju med... Ska köra några träningspass innan sista anmälningsdag och se hur det känns.

Nuuu har jag äntligen hittat och kollat igenom de nya momenten som börjar gälla nästa år. Kanske har nämnts tidigare i tråden?
Här är de nya skyltarna: http://brukshundklubben.se/Document...Rallylydnad_nya_skyltar_2017_alla_klasser.pdf
och här är momentbeskrivningarna: http://brukshundklubben.se/Document...allning/regler/Momentbeskrivningar 160927.pdf

Jag är glad att det inte är något nytt jag behöver lära mina dårar för nybörjarklassen :p Eller ja, Ebrah kan inte allt hon behöver kunna än, men gå runt mig kan båda dårarna, att ta ett diagonalt sidosteg istället för ett steg rakt åt höger är ju lättare och att gå slalom... tja, mina går fot oavsett om det råkar vara lite koner i vägen eller inte :p

Debut idag i mästarklass med ihållande regn, snålblåst och 4 grader. Burr!
Första rundan var fantastiskt bra, trots att det inte riktigt var lika tight som vanligt men vi kammade hem 94 poäng!
Så nöjd med Dahlia som behöll attityden hela vägen igenom trots det ruskiga vädret. Hon skakade sig rent ut sagt igenom hela honnören som var stå framför men stod kvar på samma ställe hela tiden.

Bana två visste jag att vi inte skulle nå samma poäng då den var riktigt svår. Bärande av föremål två gånger med bara två skyltar emellan, åttan tre gånger och backa vid sidan två gånger på vardera sida.
Dessutom skick till kon precis innan ett hinder som gav lite extra sug framåt för hundarna.
Vi slutade på 71 poäng då hon släppte föremålet båda gånger innan konen samt missade backa vid höger sida. Några små -1 avdrag blev det också som jag dock inte bryr mig mycket om.

Backandet på höger sida har vi kämpat mycket med om det satt bra på första banan men det blev lite väl tajt på andra banan. Mer träning!
Bärande av föremål började jag lära in för 1,5 vecka sedan och jag tror att det föremål jag valt kanske inte heller var optimalt. Får bli fokusträning på det nu.

Summa summarum - två kvalificerade resultat i mästarklass och RLDM-titeln är nära! En tävling kvar detta år. Hoppas hoppas!

Vi har debuterat rallylydnad idag! Kallt som tusan och ihållande regn nästan hela dagen:down:
Vi gjorde dubbla starter i nybörjarklass. Första klassen var skylt tre "tysksvängen" mitt framför/rakt mot domarens mörka tält, var många hundar som tittade på det. Annars var min hund inte jättepigg på att lägga sig ner i det blöta gräset vilket jag kan förstå. Är du nästan pälslös på magen kan det inte vara mysigt:nailbiting: -10 för det och lite småmissar, men vi landade ändå på 72 poäng. Så helt klart nöjd!
Inför andra starten förstärkte jag några läggande och sättande lite extra i ett försök att höja motivationen vilket fungerade bra på banan, förutom i sitt-stå där rumpan damp ner lite snabbt efter stået:o -10 där men vi landade ändå på 79 poäng:up:
Så nöjd med min lilla gris idag! Vi är helt självlärda och de mesta felen var nog sådana som jag drog på oss då jag inte har koll alla "dos and don'ts":angel:
Planen är att starta även den sista nybörjarklassen som finns kvar här i Skåne i början på december. Var ju kul det här! :D

Jag anmälde precis båda dårarna till en inomhustävling i närheten som är om ungefär 4 veckor, om jag räknat rätt. Sååå nu blir det till att hårdträna ;) Hoppas verkligen att det inte dyker upp något knasigt som hindrar oss från att starta nu bara, så som det blivit "alla" andra gånger... Om allt går som planerat så blir det alltså debut för Ebrah och miljöträning för Aysu. (Hoppas på sista kvalificerande i nybörjarklass för Aysu men tvekar på att det kommer gå med tanke på att det är inomhus och galet många hundar anmälda)

Nån som ska tävla i Karlshamn 27/11? Funderar på att debutera fortsättning där.
Nån som tävlat för Gunnel Persson, är hon bra?

Nån som ska tävla i Karlshamn 27/11? Funderar på att debutera fortsättning där.
Nån som tävlat för Gunnel Persson, är hon bra?

Jag ska nog dit och debutera i avancerad klass, om jag törs :nailbiting: Jag har tävlat 2 ggr för henne och det har inte varit några konstigheter. Rätt bra flyt i de banorna iaf :)

Jag ska nog dit och debutera i avancerad klass, om jag törs :nailbiting: Jag har tävlat 2 ggr för henne och det har inte varit några konstigheter. Rätt bra flyt i de banorna iaf :)

Åhå! Kanske vi ses, vad har du för hund?
Okej så bra, kanske jag törs. Är inte orolig över banan men däremot skulle vi behöva hälsa på hästbajs innan och de dofterna :cool:

Åhå! Kanske vi ses, vad har du för hund?
Okej så bra, kanske jag törs. Är inte orolig över banan men däremot skulle vi behöva hälsa på hästbajs innan och de dofterna :cool:
En vit herdehund! Vi ska börja inomhusträning i ridhus nu på lördag, ingen kurs utan man sköter sig själv, ska bli kul! :) Anmälde mig mest till tävlingen för att ha nåt att träna för ;)

Tränade precis lite med hundarna i köket. Ville egentligen träna ute, men Aysu skulle ha frusit om jag haft henne uppbunden ute nu...
I alla fall, jag tränade först någon enstaka minut med Ebrah, sedan med Aysu, därefter med Ebrah igen och avslutade med Aysu. Jag måste göra så oftare, för det blir SÅ mycket bättre jämfört med om jag först kör med ena, sedan med andra och därefter är klar.

Inspirerad av @Tonto så var tanken att köra lite klossträning, för att få till snyggare vänstersvängar och även kunna få Ebrah att backa runt med mig, eller hur jag nu ska beskriva det (jag har en klar bild i huvudet av hur det ska se ut iaf :angel: ). Vi har försökt oss på klossträning flera gånger förut, utan att riktigt få några resultat. Nu körde jag pyttelite med Ebrah, därefter bytte jag till Aysu och så fick Ebrah ligga vid ett bord och titta på.

Aysu kan det där med klossträning hur bra som helst och blev jätteglad när vi skulle träna med den igen :p Hon gillar (såklart) att känna sig duktig och verkar tycka det är kul att göra saker med olika "träningstillbehör".

När jag sedan lät Ebrah vara med igen så gick det supersmidigt med klossträningen! Då har hon ännu en gång tittat på hur Aysu gör och sedan bestämt sig för att härma henne. Hon är så jäkla häftig på det sättet. Det var även med Aysus hjälp som jag lärde Ebrah fotgående, ställande under gång, framför-position och att gå runt mig. Snacka om bra träningsfusk ;) Vi höll på en liten stund, körde sedan några roliga och lätta saker, tog därefter och tränade stadga i sitt och ligg, körde lite fler lätta saker och avslutade.

Med Aysu tränade jag sedan att gå fot på båda sidor och att byta sida framför mig. Hon börjar bli riktigt duktig på det! Känns hur coolt som helst att det fungerar. Körde sedan några skiften mellan sitt-ligg-stå i olika ordningar och avslutade med lite lätta, roliga saker.

Alltså. ÅH vad jag älskar att träna med mina dårar :D Känslan att träna med Ebrah är obeskrivligt underbar och Aysu är så glad och rolig att jag går runt med ett konstant leende när vi tränar ihop. Nu ska jag göra upp en liten plan för hur träningen ska bli fram t.o.m. tävlingen som är om några veckor.

@Red_Chili har man två hundar är det ju dumt att inte utnyttja det :p Som en kursledare sa (två JRT med en hel del egen vilja) är den jag tränar inte fokuserad, nä då får den gå och lägga sig så tar jag den andra som är avundsjuk och träningssugen. Hon hade på det viset byggt upp ett jäkla fokus på hundarna, för fokuserade man inte fick man ju inte vara med :nailbiting:

kl.
Anmälde mig precis till fortsättningsklassen i Karlshamn. Det får bära eller brista, momenten är inget problem men fröken pottsork är inne i nån tonårsfas när hon är lite sprättig :laugh: Matte finner det sådär underhållande när hon i bra fokus kan på en hundradels sekund tappa allt, hitta en skojsig grästuva och leka med den :o Eller när hon får lite feeling och drar ett muppvarv mitt i allt för att sen komma tillbaka och fortsätta där vi var. Men äh, får försöka skjuta bort tankarna på perfektion och se det som träning. Tävlingen är i ridhus och vi var iväg idag och sa hej till ridhus med fiberunderlag (eh ja, de där filtbitarna var ju kalasroliga :cautious: sa hunden) men hon fick godkänt och vi fick till många fina bitar. Bära eller brista, vafan det får gå som det går helt enkelt :angel:
Jag hoppas hon bär med sig känslan och den positiva upplevelsen från senaste tävlingen då jag grät vid målgång för hon var magisk :love:

14732266_1234769293250927_8717220934258881041_n.jpg

Dubbla starter i Piteå igår.
Första starten var han guld! Det har inte gått så bra för oss när vi tävlat men en kompis har startat honom så han har ett kvalificerande. Nu fick vi ett till! Jag brydde mig egentligen inte om poängen då han var så himla fin och det var så himla roligt att jag fick tvinga tillbaka tårarna efter vi gått av planen! När vi sen såg på sbk tävling att vi fått 72 poäng så blev jag såklart glad.
..det visade sig lite senare när jag fick protokollet att det stod fel och vi hade fått 92 (!) poäng och kom på delad 6e plats av 38 startande! Så himla kul :love: Och kändes som ett bevis på det jag hela tiden trott att när vi får till det på tävling så kommer det bli riktigt bra! Det blev det ju!

Nästa start tror jag dels att uppvärmningen inte blev optimal, sen var det alldeles för mycket störning nära startplatsen för att han skulle klara av det när han var trött. Så vi gick några skyltar och jag insåg att han var ungefär som våra tidigare tävlingar och då bröt jag. Jag blir så frustrerad på honom när han är så eftersom jag vet att han kan (och kanske själv vill lite för mycket när det är tävling) så jag tänkte att det var bättre att bryta när känslan inte fanns där längre.

Sist vi tävlade fick vi 43 poäng eller så. Vilket kliv han tog igår :D Lätt värt att ha jobbat natt och inte sovit något :banana:

Jag och Ultima var på samma tävling som @bollen__ och vi lyckades skrapa ihop 77 poäng i den ena starten. Vårat första kvalificerande :D.
Vi har haft allt från -35 poäng på en inoff när hon var knappt 10 månader och från 16 poäng till dagens 77 poäng på officiella tävlingar, hon är en rätt så yr dam med en näsa som vill vara i backen mycket så det är något vi måste jobba med :o
Ultima med sin medalj :heart
gqzhtvcgsofeors.jpg

Jag och min lilla hund ska debutera inom nybörjarklassen i rallylydnad på Väsby BK:s rallylydnadstävling 19/11. Det blir vår första tävling någonsin, så självklart är det pirrigt och Stockholm är lång bit att åka och vi kommer bli tvungna att ta in på hotell. Chanel är jätteduktig på momenten och hon är fokuserad när vi jobbar och gillar att ta kontakt, men vi måste se till att koppelträna inför tävlingarna (hon går för närvarande alltid i sele. Tror inte att jag får hem hennes personliga halsband i tillräckligt god tid så ska leta fram ett gammalt halsband någonstans och börja träna med) och så kanske man kan jobba på att förfina fotgåendet på henne. Vi har 19 dagar på oss att träna på det :p .

Vi har även tänkt tävla i Karlshamn 27/11 eller Kalix 26/11. Ridhuset som Karlshamns tävling anordnas på ligger ju ganska långt från Karlshamn station och jag vet inte hur det är med förbindelser av kollektivtrafik. Håller på att kolla upp det för att se om man kan hitta en lösning på det. Kalix tävling ligger ju inte allt för lång gångväg från stationen, men till nackdel så är det en betydligt längre sträcka att resa med kollektivtrafik.

Och så såklart har vi tänkt tävla i nybörjarklassen i Kungsör 10/12.
Jag hoppas på att få tre kvalificerande resultat och en nybörjartitel innan året är slut :) .

Jag och min lilla hund ska debutera inom nybörjarklassen i rallylydnad på Väsby BK:s rallylydnadstävling 19/11. Det blir vår första tävling någonsin, så självklart är det pirrigt och Stockholm är lång bit att åka och vi kommer bli tvungna att ta in på hotell. Chanel är jätteduktig på momenten och hon är fokuserad när vi jobbar och gillar att ta kontakt, men vi måste se till att koppelträna inför tävlingarna (hon går för närvarande alltid i sele. Tror inte att jag får hem hennes personliga halsband i tillräckligt god tid så ska leta fram ett gammalt halsband någonstans och börja träna med) och så kanske man kan jobba på att förfina fotgåendet på henne. Vi har 19 dagar på oss att träna på det :p .

Vi har även tänkt tävla i Karlshamn 27/11 eller Kalix 26/11. Ridhuset som Karlshamns tävling anordnas på ligger ju ganska långt från Karlshamn station och jag vet inte hur det är med förbindelser av kollektivtrafik. Håller på att kolla upp det för att se om man kan hitta en lösning på det. Kalix tävling ligger ju inte allt för lång gångväg från stationen, men till nackdel så är det en betydligt längre sträcka att resa med kollektivtrafik.

Och så såklart har vi tänkt tävla i nybörjarklassen i Kungsör 10/12.
Jag hoppas på att få tre kvalificerande resultat och en nybörjartitel innan året är slut :) .

Oj - var bor du egentligen?
Ganska långt mellan Kalix och Karlshamn liksom :p Jag skulle inte åka så pass långt med en nybörjarhund som kanske inte ens är redo för tävling. Men alla är olika och ni kanske fixar det galant!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka