Rally-folk!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Handtarget kan han! Bra ide. Har jobbat på att höja värdet på handtarget under sommaren, nu är han rätt snabb på att dutta i handen hur man än håller den. Skall fortsätta med det, och att "leda" honom med handen. Tack för boktips, skall kolla upp.

Nu har jag varit första kurstillfället i Rallylydnad, så jag ramlar in här med frågor. Det var kul, men jag kände att det var väldigt mycket "locka och leda med godis". Eski är inklickad, och jag är inte duktig, men jag har försökt shejpa lite innan när jag tränat. Framförallt har jag tyckt att han funkar bättre när han får godis som belöning efter att han gjort något, istället för att locka med godiset. Är det någon som tränar mer klickerbaserat/shaping i rallylydnad? Finns det någon bra bok eller blogg att läsa? Tips hur man delar upp moment på ett bra sätt för att kunna baklängeskedja? Jag har rätt bra koll på teorin, men ingen alls på praktiken.

Finns ingen mening att locka med godis om annat funkar bättre. Då har du dessutom en sak mindre att jobba bort sen.
Många verkar köra med handtarget, i de flesta moment har jag mest muntliga kommandon.

Idag har jag och Qarusell varit och tävlat, vi är ju färdiga i fortsättningsklass men har valt att göra några starter till där, mest för att se om vi kan skrapa ihop lite bättre poäng att skicka in till specialklubben om årets rallylydnadshund :)
Dubbla starter där den första gick så där med 66 poäng varav två felövningar och en massa småfel. Fick inte riktigt med mig henne i starten då det sköts på skjutbanan inte långt därifrån och hon är rädd för smällare och skott men i slutet av banan hade jag henne med mig :)
Andra banan gick bättre, fick igång henne bättre innan och hade en gladare och piggare hund med mig runt banan. Här fick vi en fel övning och slutade på 81 poäng och en 4:e plats :).
Förmiddagen gick fort då det bara var 9 startande i vardera klass :)

Jag var iväg till Dvärgschnauzercupen igår, en inofficiell tävling för Dvärgsschnauzrar där dock även andra SSPK raser får starta.
I rallyn tävlade jag med både Dahlia och Winzi men även med Dahlias mamma Nova (inte min hund).
Det var 12 startande om jag inte minns fel.
Dahlia vann hela med 98 poäng, Nova en 4:e plats och Winzi en 5:e plats.
Det var min och Winzis sämsta tävling, hon var stundtals okoncentrerad och nosade en del, något hon inte brukar göra.
Men överlag nöjd ändå!

Idag har jag och Qarusell varit och tävlat, vi är ju färdiga i fortsättningsklass men har valt att göra några starter till där, mest för att se om vi kan skrapa ihop lite bättre poäng att skicka in till specialklubben om årets rallylydnadshund :)
Dubbla starter där den första gick så där med 66 poäng varav två felövningar och en massa småfel. Fick inte riktigt med mig henne i starten då det sköts på skjutbanan inte långt därifrån och hon är rädd för smällare och skott men i slutet av banan hade jag henne med mig :)
Andra banan gick bättre, fick igång henne bättre innan och hade en gladare och piggare hund med mig runt banan. Här fick vi en fel övning och slutade på 81 poäng och en 4:e plats :).
Förmiddagen gick fort då det bara var 9 startande i vardera klass :)

Kul att du lyckades få ihop henne till andra rundan! Grattis :)

Hoppar in i denna tråd. Jag & min hund tävlar i Lydnad men är till och från sugna på att testa lyckan i Rally, nu har jag återigen blivit pepp på att prova en tävling eftersom hon kan alla momenten som ingår i nybörjarklassen. Problemet är matte som inte är så snabbtänkt och är rädd att inte minnas alla skyltarna/gå helt fel, känns lite svårt att minnas direkt vad de betyder så man får flyt? Är banan svår att komma ihåg vilken väg man ska gå i första klassen? är det vanligt att folk glömmer/går/fel/gör bort sig? ;) Har tyvärr inte möjlighet att gå kurs nu, kanske en träningstävling vore något? är det dömt att misslyckas om man testar en tävling utan gå kurs först? Har alla skyltar hemma i litet format så så sätt kan jag ju plugga på dem :angel:

Hoppar in i denna tråd. Jag & min hund tävlar i Lydnad men är till och från sugna på att testa lyckan i Rally, nu har jag återigen blivit pepp på att prova en tävling eftersom hon kan alla momenten som ingår i nybörjarklassen. Problemet är matte som inte är så snabbtänkt och är rädd att inte minnas alla skyltarna/gå helt fel, känns lite svårt att minnas direkt vad de betyder så man får flyt? Är banan svår att komma ihåg vilken väg man ska gå i första klassen? är det vanligt att folk glömmer/går/fel/gör bort sig? ;) Har tyvärr inte möjlighet att gå kurs nu, kanske en träningstävling vore något? är det dömt att misslyckas om man testar en tävling utan gå kurs först? Har alla skyltar hemma i litet format så så sätt kan jag ju plugga på dem :angel:
Jag är i typ exakt samma sits:angel: Vi kan göra alla skyltar, tog inte många minuter att få min hund att förstå den där konstiga när hunden vänder bakom ryggen när jag väl förstått själv hur det skulle se ut:D
Mitt största problem är också att komma ihåg vad skyltarna betyder...
Jag tänkte anmäla mig till en dubbel nybörjarklass i oktober, så får vi en chans att göra om och göra rätt samma dag;) Lite som vi gjorde med lydnaden, anmäler till tävling så matte skärper sig och börjar träna momenten, sen kastar vi oss ut och ser hur det går helt enkelt:up:

Jag lärde in de moment hon inte kunde från lydnaden på några få veckor och anmälde sedan till tävling. Har aldrig gått kurs och hade aldrig ens varit på en tävling innan.
Det gick jättebra :)
Du får gå banvandring i 8 minuter så du lär dig banan utantill till samt att du får en banskiss du kan kika på. Det står dessutom siffror på skyltarna så du vet var du ska. Händer dock att folk stannar upp mitt i banan för att fundera, men det ger ganska mycket avdrag :p

Jag är i typ exakt samma sits:angel: Vi kan göra alla skyltar, tog inte många minuter att få min hund att förstå den där konstiga när hunden vänder bakom ryggen när jag väl förstått själv hur det skulle se ut:D
Mitt största problem är också att komma ihåg vad skyltarna betyder...
Jag tänkte anmäla mig till en dubbel nybörjarklass i oktober, så får vi en chans att göra om och göra rätt samma dag;) Lite som vi gjorde med lydnaden, anmäler till tävling så matte skärper sig och börjar träna momenten, sen kastar vi oss ut och ser hur det går helt enkelt:up:

Vilket sammanträffande för just den skylten tog det tid för mig att förstå, ljuset gick upp för mig hur man skulle göra när jag tyvärr var tvungen att göra så i en linförighet på vanlig lydnadstävling, då var det helt plötsligt inte så jättekomplicerat :angel: Vi kanske borde göra likadant som du där och anmäla oss, våra första lydnadstävlingar åkte jag enbart på för att få träna på att tävla och det gick inte särskilt bra första gången (avstod platsliggningen & lyckades med det omöjliga att enbart få 15 poäng, hua! ):p Känns lite läskigt dock att slänga sig ut så igen, så nervöst :nailbiting::o

Jag lärde in de moment hon inte kunde från lydnaden på några få veckor och anmälde sedan till tävling. Har aldrig gått kurs och hade aldrig ens varit på en tävling innan.
Det gick jättebra :)
Du får gå banvandring i 8 minuter så du lär dig banan utantill till samt att du får en banskiss du kan kika på. Det står dessutom siffror på skyltarna så du vet var du ska. Händer dock att folk stannar upp mitt i banan för att fundera, men det ger ganska mycket avdrag :p

Går man banan med domaren i samlad trupp eller var och en för sig själva? :) Vilka moment var det ni fick lägga mer krut på som inte kom med från lydnaden?
Hittade en sammanställning över de vanligaste avdragen, kände lite spontant att det är mycket man ska ha koll på både hund, en själv, skyltar och avstånd :o

Kul att läsa att fler har börjat tävla utan någon ordentlig kurs innan :D Jag såg just att en klubb jag tänkte tävla lydnad på i höst ska ha rallylydnadstävling samma dag så det känns som en möjlighet att debutera där kanske om det går ihop sig med tider :idea: Men hur är det med dubbla starter osv? har sett att då man anmäler sig kan man anmäla både till en grupp A och B & ibland mer, vad är skillnaden där, är den ena på fm och den andra gruppen på em tex?

Går man banan med domaren i samlad trupp eller var och en för sig själva? :) Vilka moment var det ni fick lägga mer krut på som inte kom med från lydnaden?
Hittade en sammanställning över de vanligaste avdragen, kände lite spontant att det är mycket man ska ha koll på både hund, en själv, skyltar och avstånd :o

Först samlat med domaren där domaren går igenom vad man ska tänka på, sen får alla gå själv utan domare men domaren finns kvar på plats ifall någon har någon fråga.

Jag fick lära in front (stå/sitta rakt framför), att gå runt mig och sen att kunna både sitta, ligga och stå kvar medan jag går ett varv runt och den skylt som kallas tysksvängen (helt om hund bakom) men den gick jätteenkelt så fort jag fattade hur man skulle göra :p

Vilket sammanträffande för just den skylten tog det tid för mig att förstå, ljuset gick upp för mig hur man skulle göra när jag tyvärr var tvungen att göra så i en linförighet på vanlig lydnadstävling, då var det helt plötsligt inte så jättekomplicerat :angel: Vi kanske borde göra likadant som du där och anmäla oss, våra första lydnadstävlingar åkte jag enbart på för att få träna på att tävla och det gick inte särskilt bra första gången (avstod platsliggningen & lyckades med det omöjliga att enbart få 15 poäng, hua! ):p Känns lite läskigt dock att slänga sig ut så igen, så nervöst :nailbiting::o
Ja det ger mig något att träna för så att jag blir mer fokuserad och planerar mina pass. Annars blir blir det lätt så att vi inte får så mycket gjort:angel: Typ tar en promenad och myser på soffan istället;)
Jag gjorde samma sak med lydnaden nu i sommar. Har aldrig tävlat hund förut och inte gått kurs på brukshundklubb, så kände mig helt lost! Men det gick bra, jag fick fråga mig fram och finna mig i att vara nybörjare igen (var ett tag sedan) plus att det var skitkul:D Så nu har vi fått blodad tand:up:

Har anmält båda tjejerna till dubbla starter i Skellefteå i börja av oktober och Ultima till en dubbelstart i Piteå i slutet av oktober, i Piteå ska en SM-domare döma så det blir lite mer spännande... :crazy:

Nu vart jag anmäld till en endagskurs som hålls av årets SM-vinnare i rally, den ska vara inriktad mot att träna olika sorters banor tydligen. Nu vart vi nervösa men det ska samtidigt blir skönt att ha lite under fötterna innan vi ger oss ut på tävling :angel:

Godkänd runda i fortsättningsklass för Winzi idag!
Nu har vi ett kvar innan diplom. Hon är anmäld till tre tävlingar framöver så det borde absolut kunna bli diplom i höst :D
Dahlia gjorde en svinbra runda i avancerad förra helgen, vår bästa tävlingsrundan någonsin rent ut sagt då hon hade sånt jäkla fokus och inte släppte blicken en enda gång, men pga en riktig klant till matte som inte kan gå långsamt, en skylt som vi ej hunnit lära in ännu (backa tre steg på höger sida) samt en rumpa som åkte ned i backen på stå gå runt på höger sida fick vi -10 på sammanlagt tre skyltar och hamnade på 68 irriterande poäng.
Vi är anmälda till 5 rally avancerad framöver och om hon inte får de två godkända resultaten hon behöver på de tävlingarna så är det något jäkligt fel :p
För övrigt så kan hon nu backa på höger sida även om det inte sitter till hundra procent ännu!

Har ju redan skrivit om min guldgosse (ibland är han dyr :D) i uppdateringstråden men måste ju skryta här med :angel:

Vi tävlade dubbla starter i nybörjarklass idag. Jag velade länge om vi skulle vara med eller ej, men tänkte att eftersom jag ändå var i stan där tävlingen var så startade vi.
Första omgången kändes super :up: Han fastnade inte i dofter, han var med mig hela tiden. Känslan var verkligen suverän, det var han och jag som ett team! 78 poäng gav det.
Eftersom vädret var härligtt så valde jag att stanna till andra starten med. Och tur var väl det. Känslan var inte lika bra, han kändes rejält trött (och det var min hjärna med), fick uppmuntra honom flera gånger att jobba på och det blev en del nosande. Jag var mer än nöjd med honom trots att det inte kändes lika bra som första starten. Han kämpade verkligen. Trots hans trötthet blev det inga större avdrag, utan vi skrapade ihop hela 88 poäng. Mattes hjärta svämmade över av stolthet när jag såg resultatet.

Det blev titel idag, RLD N. Ett tag trodde jag aldrig vi skulle komma dit, det har känts som vi inte har jobbat ihop. Idag var känslan rejält annorlunda (det var det senaste träningen med) - det är nog som husse säger, när han får all mattes uppmärksamhet utan att dela med nån annan hund så kommer han utvecklas.

14291831_10209133713832529_1253971209617173485_n_zpsqn5has9v.jpg

Vi kommer starta några gånger till i nybörjarklass under hösten tänkte jag (och kanske i vår med) för att få tävlingsrutin tillsammans. Sen satsar vi på fortsättningsklass till nästa sommar.

Har ju redan skrivit om min guldgosse (ibland är han dyr :D) i uppdateringstråden men måste ju skryta här med :angel:

Vi tävlade dubbla starter i nybörjarklass idag. Jag velade länge om vi skulle vara med eller ej, men tänkte att eftersom jag ändå var i stan där tävlingen var så startade vi.
Första omgången kändes super :up: Han fastnade inte i dofter, han var med mig hela tiden. Känslan var verkligen suverän, det var han och jag som ett team! 78 poäng gav det.
Eftersom vädret var härligtt så valde jag att stanna till andra starten med. Och tur var väl det. Känslan var inte lika bra, han kändes rejält trött (och det var min hjärna med), fick uppmuntra honom flera gånger att jobba på och det blev en del nosande. Jag var mer än nöjd med honom trots att det inte kändes lika bra som första starten. Han kämpade verkligen. Trots hans trötthet blev det inga större avdrag, utan vi skrapade ihop hela 88 poäng. Mattes hjärta svämmade över av stolthet när jag såg resultatet.

Det blev titel idag, RLD N. Ett tag trodde jag aldrig vi skulle komma dit, det har känts som vi inte har jobbat ihop. Idag var känslan rejält annorlunda (det var det senaste träningen med) - det är nog som husse säger, när han får all mattes uppmärksamhet utan att dela med nån annan hund så kommer han utvecklas.

14291831_10209133713832529_1253971209617173485_n_zpsqn5has9v.jpg

Vi kommer starta några gånger till i nybörjarklass under hösten tänkte jag (och kanske i vår med) för att få tävlingsrutin tillsammans. Sen satsar vi på fortsättningsklass till nästa sommar.

Åh vad roligt! Grattis :banana:
Vad fin och stolt han ser ut på bilden med rosetten sin :heart

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka