Rally-folk!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag stannar kvar i fortsättning :) och kommer tävla för skoj skull och för att ha någonting att träna mot å få lite kvitto på var vi ligger och träna vidare på avancerad hemma :)
Jag och lagotton har inte flyttat upp i avancerad fastän vi får. Hon kan fortsättningsklassen som ett rinnande vatten, men nästan 12 års träning med fotgående bara på vänster sätter sina spår hos både matte och hund :p
Om det blir nån mer tävling för oss blir det fortsättning igen.

Labben och jag var på kurs idag. Han jobbade superfint så jag börjar bli sugen på tävling igen. Kursledaren föreslog idag att vi kanske kan hitta en tävling i närheten som vi i kursen (inklusive kursledaren) kan åka på tillsammans :)

En kompis tävlade min skrutt idag. 58 p i första klassen.
81 p i andra! Första kvalificerande :D
13767194_1150741861653671_7837412347306998334_o.jpg

Nu har jag noggrant kollat igenom SBK-tävling och upptäckt att vi har väldig tur! Jag är ju beredd att åka långt till tävlingar om det behövs, men nu har närliggande klubbar planerat in tävlingar på bra datum :D

Om 4 veckor arrangerar ena favoritklubben en tävling med dubbla starter. Jag har varit på en tävling de arrangerade förut och det var extremt(!) bra arrangemang. Dessutom tar det mig bara 25 min att köra dit. Ingen tvekan om att jag anmäler dit.

Sedan har jag beslutsångest. Hjälp :p
3 veckor senare, två tävlingar dagarna efter varandra, jag kommer inte tävla båda dagarna.
Närmsta tävlingen: dubbla starter, ingen bortlottning, priser till alla som får kvalificerande resultat.
Tävlingen något längre bort: enkel start, men när jag varit på deras klubb och tävlat förut så har det varit otroligt trevligt och välorganiserat. De gav då (för flera år sedan :p ) fina priser till alla med kvalificerande resultat. Tror att det kan vara något färre startande och lite lugnare tävlingsmiljö på det stället.

Så ja, ska jag tävla på närmsta stället (20 min resväg) på större tävling eller på klubben längre bort (ca 40 min resväg) där jag "vet" att det kommer bli trevligt?

Nu har jag noggrant kollat igenom SBK-tävling och upptäckt att vi har väldig tur! Jag är ju beredd att åka långt till tävlingar om det behövs, men nu har närliggande klubbar planerat in tävlingar på bra datum :D

Om 4 veckor arrangerar ena favoritklubben en tävling med dubbla starter. Jag har varit på en tävling de arrangerade förut och det var extremt(!) bra arrangemang. Dessutom tar det mig bara 25 min att köra dit. Ingen tvekan om att jag anmäler dit.

Sedan har jag beslutsångest. Hjälp :p
3 veckor senare, två tävlingar dagarna efter varandra, jag kommer inte tävla båda dagarna.
Närmsta tävlingen: dubbla starter, ingen bortlottning, priser till alla som får kvalificerande resultat.
Tävlingen något längre bort: enkel start, men när jag varit på deras klubb och tävlat förut så har det varit otroligt trevligt och välorganiserat. De gav då (för flera år sedan :p ) fina priser till alla med kvalificerande resultat. Tror att det kan vara något färre startande och lite lugnare tävlingsmiljö på det stället.

Så ja, ska jag tävla på närmsta stället (20 min resväg) på större tävling eller på klubben längre bort (ca 40 min resväg) där jag "vet" att det kommer bli trevligt?

Åh kan du inte skriva vilka klubbar det är du menar? Alltid kul att veta vilka som har välorganiserade tävlingar till när man själv ska ut :)

Åh kan du inte skriva vilka klubbar det är du menar? Alltid kul att veta vilka som har välorganiserade tävlingar till när man själv ska ut :)
De välorganiserade som jag tänker på är först och främst Rottweilerklubben, de har tävling i Bro snart. Sedan är det Norsborg lokala kennelklubb på södra sidan. De gör också sådär bra att de delar upp startfältet så att man hinner starta två gånger på olika banor på förmiddagen eller på eftermiddagen, det blir inte heldagstävlingar bara för att det är dubbla starter.

Är även mycket förtjust i Apollogruppens tävlingar. Bro-Håbo BK har jag också gillat, där har jag varit på.. tre tävlingar tror jag (varav en var lydnadstävling). Har varit på några andra rena brukshundklubbar både som tävlande och publik men inte varit lika förtjust, sällan något att klaga på egentligen men inte lika fin stämning.

Generellt tycker jag det brukar vara bra stämning på rallylydnadstävlingar, men vet jag att en klubb haft väldigt bra arrangemang så skulle jag nog välja den även om det bara är en start, @Red_Chili

Generellt tycker jag det brukar vara bra stämning på rallylydnadstävlingar, men vet jag att en klubb haft väldigt bra arrangemang så skulle jag nog välja den även om det bara är en start, @Red_Chili
Å andra sidan vet jag inget om hur andra klubben arrangerar tävlingar, jag har aldrig varit där (vet dock att de anordnar många tävlingar, så baserat på det borde det ju vara välorganiserat).

Upptäckte dessutom nu att anmälningstiden till de två senare tävlingarna går ut dagen före första tävlingen :banghead: På alla tävlingar arrangeras nybörjarklass och avancerad klass. Inte fortsättning. Om Aysu fixar RLD N på första tävlingen (hon behöver bara ett till kvalificerande), då har jag faktiskt ingen lust att tävla henne mer i nybörjarklass. Ska jag då anmäla henne till två starter till i nybörjarklassen? Ingen av tävlingarna ska ha fortsättningsklass, inte ens dagen efter eller något. Hur sent kan de tänkas lägga upp en tävling på SBK-tävling? Det är ju ändå en månad kvar av anmälningstiden till de två sista tävlingarna, kanske det hinner ploppa upp en fortsättningsklass?

De välorganiserade som jag tänker på är först och främst Rottweilerklubben, de har tävling i Bro snart. Sedan är det Norsborg lokala kennelklubb på södra sidan. De gör också sådär bra att de delar upp startfältet så att man hinner starta två gånger på olika banor på förmiddagen eller på eftermiddagen, det blir inte heldagstävlingar bara för att det är dubbla starter.

Är även mycket förtjust i Apollogruppens tävlingar. Bro-Håbo BK har jag också gillat, där har jag varit på.. tre tävlingar tror jag (varav en var lydnadstävling). Har varit på några andra rena brukshundklubbar både som tävlande och publik men inte varit lika förtjust, sällan något att klaga på egentligen men inte lika fin stämning.

Tack för info!
Norsborg var jag förra hösten och ska anmäla Winzi i fortsättningskurs där i september. Jättebra område faktiskt!
Rottweilerklubben hade jag kikat på men tyvärr jobbar jag då :(

Idag har vi kursstart i rallylydnaden. På lördag är det tävling.

Denna vecka har vi laddat upp med små korta avstämningspass hemma på typ 15 min styck med mycket belöning. Lillfis har nämligen börjat gissa i vissa moment. Typ sitt, ligg och sitt framför. Ber jag om sitt kan hon lägga sig och tvärt om. Ber jag om sitt framför och sen ska ta 1-2-3 steg bakåt kan hon ta det som sitt framför ingång höger sitt (heter den va?) så vi har kör lite sånt och massa beröm när hon gör rätt. Jag är tydlig och förvarnar henne i vad vi ska göra så hon borde inte missuppfatta mig, det är mer att hon inte använder hjärnan och tänker.

Tävlingen får gå precis som den vill och jag är inställd på att ta en disk om vi tjänar på det i längden. Inte riktigt läge att slipa detaljer veckan innan ändå.

Winzi och Dahlia anmälda till varsin start i rally under september.
Sedan har vi KM i helgen och Dvärgschnauzercupen nästa helg, så det blir en del rally kommande tid :)
Har även tittat ut några fler tävlingar längre fram för att kunna planera.
Båda behöver två godkända rundor till i fortsättning resp. avancerad klass och målet är att det ska ske innan årsskiftet!

Sedan har vi KM i helgen och Dvärgschnauzercupen nästa helg, så det blir en del rally kommande tid :)
Båda behöver två godkända rundor till i fortsättning resp. avancerad klass och målet är att det ska ske innan årsskiftet!
Åh, jag hade så gärna velat fara på dvärgschnauzercupen men det funkar inte rent praktiskt :( hade varit så kul att tävla mot andra dvärgschnauzrar istället för att vara den enda eller möjligtvis om jag har bägge med mig, dom två... Men med ca 60mil enkel väg så valde jag att tävla om inte på hemmaplan så nästan på hemmaplan ca 5mil bort :)

Åh, jag hade så gärna velat fara på dvärgschnauzercupen men det funkar inte rent praktiskt :( hade varit så kul att tävla mot andra dvärgschnauzrar istället för att vara den enda eller möjligtvis om jag har bägge med mig, dom två... Men med ca 60mil enkel väg så valde jag att tävla om inte på hemmaplan så nästan på hemmaplan ca 5mil bort :)

Du får tajma någon typ av stockholmssemster nästa år och slå två flugor i en smäll så det blir värt att åka :D
Cupen är ju inofficiell, men alltid kul att vara med ändå!

Då ses vi på lördag :)

Träningen ikväll gick över förväntan till en början. Sen tröttnade hon lite, mest för att det regnade och var inte så sugen på att dippa stjärten i det blöta gräset :wtf: Så vi tar med oss den känslan och glädjen som bjöds i första halvan till lördag. Fick testa pallträning också, det var kul tyckte Bettan!

Då var debuten gjord. Jag valde att stryka oss i andra klassen efter en kalasstart. Om man bortser från att hon inte ville sätta sig vid startskylten :rofl:

81 p skrapade vi ihop. Fick totalt 7 p för nosande, 1 p för sträckt koppel och 2 förarfel med 3 p avdrag vardera. Vet inte riktigt vad som var fel så ni som orkar kolla på filmen får gärna säga vad ni ser :) första var vid "sitt framför, höger ingång, framåt" jag antar att jag gick för tidigt? Och den andra var "sitt, ligg, gå runt" där jag inte alls vet.
Osså 5 p avdrag för starten då :p

Nu ska hon få 1-2 veckors vila från rallyn
Blir sök, uppletande och agility istället innan vi taggar igång för nästa start 24/9.

Då var debuten gjord. Jag valde att stryka oss i andra klassen efter en kalasstart. Om man bortser från att hon inte ville sätta sig vid startskylten :rofl:

81 p skrapade vi ihop. Fick totalt 7 p för nosande, 1 p för sträckt koppel och 2 förarfel med 3 p avdrag vardera. Vet inte riktigt vad som var fel så ni som orkar kolla på filmen får gärna säga vad ni ser :) första var vid "sitt framför, höger ingång, framåt" jag antar att jag gick för tidigt? Och den andra var "sitt, ligg, gå runt" där jag inte alls vet.
Osså 5 p avdrag för starten då :p

Nu ska hon få 1-2 veckors vila från rallyn
Blir sök, uppletande och agility istället innan vi taggar igång för nästa start 24/9.

Grattis till kvalificerat resultat!
Kan tyvärr inte se felen du gör då det är filmat alldeles för långt bort så man ser inte :(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka