Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nån här som brukar bakåtkedja?
Varför? Varför inte?
Ja, men inte i rallyn. Eftersom varje bana är unik så försvinner ju hela principen med att bakåtkedja?
När jag var på rallykursen bakåtkedjade vi för att träna uthållighet
Jag blev inte jätteförtjust för Betty var inte lika jämn genom banan (desto närmre vi kom belöningen desto mer taggad blev hon) men funderar på att testa igen.
Jag som inte är bekant med att bakåtkedja, vad är syftet i lydnaden? (Gissar att det är då du gör det?)
Syftet är väl att hunden ska veta vad den jobbar emot dvs den stora belöningen som kommer på slutet av sista momentet.
Det fungerar ju fint inom lydnaden eftersom momenten alltid kommer i samma ordning.
Att kedja ihop olika moment inom rallyn räcker ju för att träna uthållighet, men att bakåtkedja tycker inte jag behövs eftersom du nästa gång på tävling har en helt ny bana.
Japp, det är dubbla starterJag har ju anmält Tinja till en tävling i Rallylydnad. Ser nu att jag kan anmäla henne till samma tävling igen, fast typ... En annan grupp? Hon är alltså anmäld till Nybörjare A, skulle jag kunna anmäla henne till Nybörjare B också?
Tack! Nu är hon anmäld till dubbla starterJapp, det är dubbla starter
Jag och Qarusell har tagit tre kvalificerade i fortsättningsklass men jag vet inte om jag ska stanna kvar i fortsättning ett tag till och få lite bättre stadga i momenten där (det gick lite fort, 3 kvalificerade på 4 starter). Vi har börjat nosa på momenten i avancerad men jag vet inte om hon är redo då hon inte kan alla skyltar i fortsättning än. Hur har ni gjort, har ni flyttat upp ändå eller fortsatt i den lägre klassen ett tag till? Nästa start oavsett klass är i slutet av augusti.
Hon kan de flesta skyltarna men det är några som hon har svårt för. Att gå på höger sida går rätt så bra men jag har i o för sig inte testat det så mycket. Har inte tänkt på att hon måste göra även frestelsen och hoppet på höger sidaDet är stor skillnad på fortsättning och avancerad så om hunden inte kan fortsättningsskyltarna hade jag absolut inte flyttat upp. Dessutom måste hunden kunna utföra allt på höger sida samt kunna växla mellan höger och vänster ofta, ibland vid varje-varannan skylt. De nya avancerade skyltarna är inte alltid så lätta heller.
Du ska kunna utföra varenda skylt på höger sida, inklusive hopp, frestelse, tysksvängen etc.
Jag hade inte anmält till fler fortsättningstävlingar men däremot tränat tills vi var redo för avancerad.
Håller med @Malibu_Stacy, jag hade inte flyttat upp förrän jag känt mig helt säker på att alla skyltar från fortsättnings- och avancerad klass fungerade och det på båda sidor, under så långa banor som det blir på tävling (helst längre på träning eftersom det alltid blir svårare på tävling)Jag och Qarusell har tagit tre kvalificerade i fortsättningsklass men jag vet inte om jag ska stanna kvar i fortsättning ett tag till och få lite bättre stadga i momenten där (det gick lite fort, 3 kvalificerade på 4 starter). Vi har börjat nosa på momenten i avancerad men jag vet inte om hon är redo då hon inte kan alla skyltar i fortsättning än. Hur har ni gjort, har ni flyttat upp ändå eller fortsatt i den lägre klassen ett tag till? Nästa start oavsett klass är i slutet av augusti.
Håller med @Malibu_Stacy, jag hade inte flyttat upp förrän jag känt mig helt säker på att alla skyltar från fortsättnings- och avancerad klass fungerade och det på båda sidor, under så långa banor som det blir på tävling (helst längre på träning eftersom det alltid blir svårare på tävling)
Om du inte tävlar för skojs skull eller för att få mer tävlingsvana så hade jag nog skippat tävlandet också och bara lagt krutet på träning ett tag. Jag tänker att hunden inte måste behöva prestera på max för att tävlingen ska gå ok, den ska kunna prestera "bara ok" utan att det påverkar negativt. Att försöka få hunden genom en för svår bana leder ju inte till något positivt för någon, hunden lär sig inget på det och du kommer väl inte heller känna dig pepp inför kommande tävlingar om du märker att hunden inte är helt bekväm med situationen?
Håller med @Malibu_Stacy, jag hade inte flyttat upp förrän jag känt mig helt säker på att alla skyltar från fortsättnings- och avancerad klass fungerade och det på båda sidor, under så långa banor som det blir på tävling (helst längre på träning eftersom det alltid blir svårare på tävling)
Om du inte tävlar för skojs skull eller för att få mer tävlingsvana så hade jag nog skippat tävlandet också och bara lagt krutet på träning ett tag. Jag tänker att hunden inte måste behöva prestera på max för att tävlingen ska gå ok, den ska kunna prestera "bara ok" utan att det påverkar negativt. Att försöka få hunden genom en för svår bana leder ju inte till något positivt för någon, hunden lär sig inget på det och du kommer väl inte heller känna dig pepp inför kommande tävlingar om du märker att hunden inte är helt bekväm med situationen?
Jag stannar kvar i fortsättning och kommer tävla för skoj skull och för att ha någonting att träna mot å få lite kvitto på var vi ligger och träna vidare på avancerad hemmaHåller helt med!
Jag gjorde själv misstaget och gick ut och tävlade avancerad förrän vi var redo.
Hunden kunde gå på höger sida och utföra alla moment helt okej på höger, men hade ingen förståelse för vad "gå på höger sida" betyder (som med fot där hon vet sin position och att hon ska hålla den oavsett vad vi gör). Det visade sig på tävling då hunden helt plötsligt tappade motivation när jag satte press på henne då hon inte visste vad hon skulle göra egentligen.
I avancerad klass fungerar det inte att locka hunden runt banan, något som kanske fungerar i nybörjar- och fortsättningsklass.
Man riskerar att förstöra så mycket för sig själv och sin hund om man utsätter den för saker den inte är redo för.