Rally-folk!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Då var debuten gjord. Jag valde att stryka oss i andra klassen efter en kalasstart. Om man bortser från att hon inte ville sätta sig vid startskylten :rofl:

81 p skrapade vi ihop. Fick totalt 7 p för nosande, 1 p för sträckt koppel och 2 förarfel med 3 p avdrag vardera. Vet inte riktigt vad som var fel så ni som orkar kolla på filmen får gärna säga vad ni ser :) första var vid "sitt framför, höger ingång, framåt" jag antar att jag gick för tidigt? Och den andra var "sitt, ligg, gå runt" där jag inte alls vet.
Osså 5 p avdrag för starten då :p

Nu ska hon få 1-2 veckors vila från rallyn
Blir sök, uppletande och agility istället innan vi taggar igång för nästa start 24/9.
Det är så mkt bättre när de skriver nått kort om vad förarfelet är eller kommenterar det längst ner!
Kunde inte se alls vad som skulle va fel, du satte ju ihop fötterna och stannad till innan du gick vidare på sitt ligg gå runt vad jag kunde se?!

Det är så mkt bättre när de skriver nått kort om vad förarfelet är eller kommenterar det längst ner!
Kunde inte se alls vad som skulle va fel, du satte ju ihop fötterna och stannad till innan du gick vidare på sitt ligg gå runt vad jag kunde se?!
Hur kunde du se det? Jag kanske måste skaffa glasögon :p
Kollade i och för sig på mobilen, kanske därför allt blir så litet..

Ja det hade vart mycket bättre :( Och jag orkade inte fråga för jag startade som nr 2 av 23 starter så sannolikheten att hon skulle komma ihåg mitt fel är litet när inte ens jag ser eller vet om vad som blev fel.

Hur kunde du se det? Jag kanske måste skaffa glasögon :p
Kollade i och för sig på mobilen, kanske därför allt blir så litet..

Tack till gratulationen :banana:
Hehe jag ska kolla på tvn och se om jag ser något :angel: Men just fötterna har jag jobbat mycket med innan och brukar vara noggrann med det. Så förstår inte riktigt, det borde ju vara synligt i o m 3 p avdrag. och vill gärna lära mig så jag inte gör samma sak igen (hade vart pallplacerad om jag hade skött mig) Och vunnit om jag inte fått förarfel och Betty inte hade knölat vid starten :angel: Men nästa gång då jävlar!

Nej då får man -10 för fel övning.

Så är det ja.

En kompis som tävlat mycket rally funderade på om det var pga att jag gick över svansen? Jag trodde man fick det :o Alla instruktörer har sagt det. Kan iof vara så att jag sneddade över hennes rumpa (gick med säkerhet inte över henne men kanske råkade kliva över svansen för nära hennes kropp O_o Hon är ju inte så stor så finns inte så mycket att spela på)

Så är det ja.

En kompis som tävlat mycket rally funderade på om det var pga att jag gick över svansen? Jag trodde man fick det :o Alla instruktörer har sagt det. Kan iof vara så att jag sneddade över hennes rumpa (gick med säkerhet inte över henne men kanske råkade kliva över svansen för nära hennes kropp O_o Hon är ju inte så stor så finns inte så mycket att spela på)

Alla domare har på banvandring sagt att man får kliva över svansen

Igår var det KM på klubben.
Tävlade med båda vovvar och det gick så bra!
Superfin känsla, attityd och fokus under hela banan. Dahlias svans gick som en elvisp hela banan igenom :p
Bara några små avdrag för nos eller sned position.
Winzi hamnade på en 4:e plats med 93 poäng och Dahlia fick komma upp på pallens trea med 94 poäng :love:
Fantastiskt nöjd med båda hundars prestation!
Vi var ca 25 st ekipage på KM, betydligt fler än förra året.

Ja jag har också alltid hört det. Men kunde vart så att jag gick med innerbenet något över henne. Det borde ge förarfel.

Aja, ska hålla bättre avstånd nästa gång och se om jag får förarfel igen

Alla domare är olika petiga och tittar på olika saker så inte säkert en annan domare hade gett dig avdrag för det där heller. Jag skulle inte bry mig så mycket mer om vad det var :)

Alla domare har på banvandring sagt att man får kliva över svansen

Det har varit olika beroende på domare, när jag gick kurs var det noga att man inte fick kliva över. Vissa skyltar som är luddiga är bra att fråga om på banvandring då det som sagt skiljer sig en del men då få man besked om vad som gäller just på den banan :)

Jag är ny inom hundsporten. Har tränat i rallylydnad och är nyfiken på att starta en tävling. Vad behöver man för att tävla? Tävlingslincens antar jag men vad mer?
Kanske någon vänlig själ kan svara på.:)

Tjoho, i dag klarade vi vårt tredje godkända kval i nybörjarklass :banana:
Det trodde jag verkligen inte med galenpannan, jag som till och med var tveksam till att gå kurs med henne i våras. Så glad att jag utmanade oss själva!

Vi fortsätter några starter till i nybörjarklass under hösten, samtidigt som vi nu börjar en kurs för fortsättningsklass. Sen får vi se till våren, om jag känner mig tillräckligt trygg med att gå en bana utan koppel med min något impulsiva hund :cool:

Nu ligger vovve och snarkar i sin fåtölj, trött och nöjd :love:

Jag är ny inom hundsporten. Har tränat i rallylydnad och är nyfiken på att starta en tävling. Vad behöver man för att tävla? Tävlingslincens antar jag men vad mer?
Kanske någon vänlig själ kan svara på.:)

Om du har en blandras/oreggad behöver du tävlingslicens, annars räcker det att hunden är registrerad i SKK.
Du ska vara medlem i en klubb och hunden ska vara vaccinerad.

Nu har jag varit första kurstillfället i Rallylydnad, så jag ramlar in här med frågor. Det var kul, men jag kände att det var väldigt mycket "locka och leda med godis". Eski är inklickad, och jag är inte duktig, men jag har försökt shejpa lite innan när jag tränat. Framförallt har jag tyckt att han funkar bättre när han får godis som belöning efter att han gjort något, istället för att locka med godiset. Är det någon som tränar mer klickerbaserat/shaping i rallylydnad? Finns det någon bra bok eller blogg att läsa? Tips hur man delar upp moment på ett bra sätt för att kunna baklängeskedja? Jag har rätt bra koll på teorin, men ingen alls på praktiken.

Nu har jag varit första kurstillfället i Rallylydnad, så jag ramlar in här med frågor. Det var kul, men jag kände att det var väldigt mycket "locka och leda med godis". Eski är inklickad, och jag är inte duktig, men jag har försökt shejpa lite innan när jag tränat. Framförallt har jag tyckt att han funkar bättre när han får godis som belöning efter att han gjort något, istället för att locka med godiset. Är det någon som tränar mer klickerbaserat/shaping i rallylydnad? Finns det någon bra bok eller blogg att läsa? Tips hur man delar upp moment på ett bra sätt för att kunna baklängeskedja? Jag har rätt bra koll på teorin, men ingen alls på praktiken.

Du kan ju locka utan godis i handen och sedan belöna med godis från den andra handen?

Jag har klickat in massa moment/delmoment inom rally. Bland annat snurr under gång, gå runt mig, stå, sitt/ligg/stå gå runt etc.

Jag tränar mycket handtarget med labben. Dvs han ska följa min hand.
100%rallylydnad är en trevlig bok. Sen gillar jag Klickerträning för din hund, det står inte specifikt om rallylydnad men lär ut grunderna och har klickerövningar för fotgående och det är ju en grund i rallyn.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka