Rakt vippkandar.

Sv: Rakt vippkandar.

Ingen?

Ny fråga.
Vad är snällast? Hittade några varianter hos Sprenger. Svagt raka, inte så tjocka och med korta skänklar.

Min vet/tandläkare kan prova ut bett, och jag fick hjälp att passa in kandaret, men behöver ett bett utan tungfrihet.
Jag vill ju allra helst rida på vippkandar, men det verkar bara finnas en variant.

Alltså jag har bestämt för mig att jag har sett en rak stång med rörliga skänklar. Jag kan bara inte komma på var... Men jag ska fundera lite till!

Åh, vad bra, tänk.:) Jag har googlat runt en hel del, men hittar inte. Kanske jag kan förlite märken på bett. Har tittat på Globus, Stübben och Sprenger.

Varför ska du ha rak mundel om du har rörliga skänklar, då verkar ju inte tungfriheten i allafall? Eller....?O_o

Jag vill egentligen inte rida på kandar då min häst är väldigt explosiv utan förvarning. Utöver detta är hon iofs helt okomplicerad i munnen, men känslig. Jag vill inte riskera att det blir för skarp betsling. Därav funderar jag på en rak, eller svagt böjd stång. Jag har ridit mycket på kandar, men upplever att ett vippkandar med rätt spänd kedja och med skumrem är det snällaste som påverkar hästen minst.
Det är säkert individuellt, men det är så jag tänker.

Jag är öppen för input och andra infallsvinklar. :)

Jag har ridit en medryttarhäst på kandarstång med rörlig skänkel och svagt böjd mundel. Minns ej vad det var för bett, men kanske kan komma ihåg att fråga ägaren om jag springer på denne framöver. Var dock några år sen detta.

Då kommer min input:

Med ett vippkandar kan ju hästen lägga porten hur den vill i munnen, och den kommer aldrig att resa sig när du tar i tygeln. Behöver du verkligen en mundel utan port då? :)

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
361
Senast: Cactus
·
Dressyr Fast jag har svårt att tro att man inte kan få tillräckligt flashiga rörelser för att behålla intresset och samtidigt träna och rida...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 777
Senast: Roxy
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter På onsdagen drar uppfödarnas egen tävling, Breeders Trophy, i dressyr igång ordentligt på Flyinge Kungsgård. Här hittar du allt du...
Svar
0
· Visningar
93
Senast: Gunnar
·
IT & mobiler Hjälp mig att inte bli ruinerad av min mobil eller kanske egentligen mer av min operatör när jag reser utomlands imorgon :nailbiting...
Svar
10
· Visningar
437

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka