Rakt, tvådelat eller tredelat pelham -Vad föredrar ni och varför?

C

COQ

Som rubriken säger. Vad för typ av pelhambett föredrar ni och varför?

Och en liten extra fråga. Vad är egentligen skillnaden mellan rakt, två- och tredelat pelhambett? :confused:

Sv: Rakt, tvådelat eller tredelat pelham -Vad föredrar ni och varför?

Jag föredrar rakt. Min häst trivs inte med några tvådelade bett, så de går bort direkt, och tredelade bett lägger han upp på tänderna med förslitningar som följd, så jag rider sedan flera år tillbaka bara på oledade bett (antingen raka, svagt böjda eller med tungfrihet).

Skillnaden mellan betten är väl just den att de är olika mycket ledade.... Vad som är bäst beror ju mycket på vad hästen trivs med. De ledade är kanske något lättare att rida med, då det är lättare att ta ett tygeltag med bara ena tygeln för att böja/ställa hästen. De raka/oledade betten ligger däremot mer stilla i munnen och kan vara bra för hästar som är oroliga i munnen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 195
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
477
Senast: Fetaost
·
Hundhälsa Gjort första höftledsröntgen av hund och lite funderingar kring tillvägagångssättet. Vid röntgen fick jag först stå vid huvudet och...
Svar
6
· Visningar
614
Senast: Gnist
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
7 272

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka