Rakrikta hästen

Sv: Rakrikta hästen

Men finns det verkligen övningar för rakriktning ?
Tycker att resten av utb.skalan ska infinna sig och då kommer rakriktningen lite per automatik.

Kanske finns det övningar för att checka rakriktingen, såsom enkla byten på medellinjen bla men då kanske man mest kollar ryttarens förmåga att hålla hästen innanför ramen och att ryttaren själv är rakriktad?

Lite konfunderad..

jag är också konfunderad, därför behöver jag buke hjälp!

Resten av utbilningsskalan finns där. Men helt plötsligt har hästen blivit så pass lögjord att den nu är "slingrig" i stället.

jag har också tänkt typ enkla byten mot speglarna. rakhäst endast små hjälper... men behöver hjälp. byterna till vänster har tagit stryk av detta problem.
Tränare finnes. så visst. rida för tränarn varje dag hade säkert hjälpt. men det är inte ett alternativ då ingen av tränarna är bosatt på lämpligt avstånd... (skåne och Hamburg)

Vet inte om jag förstår ditt problem rätt, men jag tycker att det är bra att rida typ en halvmeter innanför spåret för att "träna" rakriktning. Även skänkelvikning på diagonalen som övergår i att rida rakt fram några steg och sedan skänkelvikning igen. Det är mer övningar för att träna upp sin egen kvickhet och särodla hjälperna i och för sig. När jag rider ut brukar jag också rida i mitten av vägen och göra kvicka övergångar med fokus på att hästen är rak och spårar.

tack, känner till övningrna.

Det är svårt att förklara mitt probelm, det är svårt att rida... måste få gnälla... kanske kunde ha gnällt i den befintliga babbeltråden...

Moderator kanske kan flytta mitt gnäll...

Resten av utbilningsskalan finns där. Men helt plötsligt har hästen blivit så pass lögjord att den nu är "slingrig" i stället.

jag har också tänkt typ enkla byten mot speglarna. rakhäst endast små hjälper... men behöver hjälp. byterna till vänster har tagit stryk av detta problem.
Tränare finnes. så visst. rida för tränarn varje dag hade säkert hjälpt. men det är inte ett alternativ då ingen av tränarna är bosatt på lämpligt avstånd... (skåne och Hamburg)

Jag skulle inte kalla det ett problem att hästen har blivit mer lösgjord och att bytena "tagit stryk" Dom kommer ju bli bättre nu för innan var det ju troligen på spänning , du får bara fortsätta arbeta upp styrkan så att "slingret" försvinner, det bör gå rätt fort, två-tre veckor. Arbeta med övningarna som kopplar ihop hästen som skolorna.

tack.

jag har senaste tiden missbrukat skolorna.
de diagonala, för att de är så kul och de rakt fram för de förekommer i msv b:4...
Jag har sannerligen blivit proffs på diagonala travslutor tex.. (skämt å sido)
Men det är nog mkt de jobbets som fått han så lösgjord i sidorna och jag har väl inte ridtigt hängt med i utvecklingen.

Tränaren satt upp här om dagen och poängterade att den va så mjuk och jämn.. gjorde klockrena stora fina luftiga och fluffiga byten med henne.

Så det är jag som måste hänga med i svängarna.

måste bara citera mig själv
Resten av utbilningsskalan finns där.
Klart den inte gör varje dag helt perfekt. men jag vill bara nämna att jag förstår den. Vill inte a tjaffsiga kommentarer om att hästen inte är tex100% lösgjord osv osv. JAG VET DET! D

Flummigt skrivet:angel:

tack.

jag har senaste tiden missbrukat skolorna.
de diagonala, för att de är så kul och de rakt fram för de förekommer i msv b:4...
Jag har sannerligen blivit proffs på diagonala travslutor tex.. (skämt å sido)
Men det är nog mkt de jobbets som fått han så lösgjord i sidorna och jag har väl inte ridtigt hängt med i utvecklingen.

Tränaren satt upp här om dagen och poängterade att den va så mjuk och jämn.. gjorde klockrena stora fina luftiga och fluffiga byten med henne.

Så det är jag som måste hänga med i svängarna.

måste bara citera mig själv Klart den inte gör varje dag helt perfekt. men jag vill bara nämna att jag förstår den. Vill inte a tjaffsiga kommentarer om att hästen inte är tex100% lösgjord osv osv. JAG VET DET! D

Flummigt skrivet:angel:

Stora, fina luftiga byten har jag sett men aldrig fluffiga :rofl:

Då hade jag fortsatt med skolorna men med lite mindre böjning och tvärning för att stärka knappt knappt 3 spåriga.

Tror du inte det kan vara så att du genom att rida så mycket skolor har du fått hästen liksidig så du nu känner när hästen slingrar i stället för att den är spänd/oloss?

Det jag tycker fungerar bra när man behöver få in båda sidor är att rida innanför spåret. Smiter den inåt märker man det och vill den falla ut märker man det. Blir den oloss är det bara att återgå till lösgjörande.

Stora, fina luftiga byten har jag sett men aldrig fluffiga :rofl:

Då hade jag fortsatt med skolorna men med lite mindre böjning och tvärning för att stärka knappt knappt 3 spåriga.

;)

quigley
jag tror defenitivt att de är så.
tipsen mottagna. tusen tack

Sen finns det ju väldigt mycket "bas" att jobba med som för den delen även funkar på högre utbildade hästar; tex förvänd galopp inåtställd, förvänd sluta i alla gångarter, både på volt och rakt fram, öppnor i galopp på långsida... men på något sätt rider man ju alltid med målet att rakrikta... det där är nog vad jag kan tänka mig nu..:)

undrar vad kommer man åt genom att ha felställd i förvändgalopp?
hästen i fråga är otroligt begåvad på förvänd, en av anledningarna att han haft svårt att lära sig bbyta galopp.

ska genast ta tag i galoppslutor rakt fram. Men de är svårt att hålla en god galopp kvalitet där....

undrar vad kommer man åt genom att ha felställd i förvändgalopp?
hästen i fråga är otroligt begåvad på förvänd, en av anledningarna att han haft svårt att lära sig bbyta galopp.

ska genast ta tag i galoppslutor rakt fram. Men de är svårt att hålla en god galopp kvalitet där....

Ja, alltså som du säger så är nog förvänd galopp felställd mer en balans och lösgjordhetsövning. Har aldrig utövat den själv men sett den och hade då inte ens tänkt på att man kunde göra så. De förvända slutorna däremot är nog det absolut bästa tipset jag kan komma med. De är otroligt effektiva, framförallt i galopp! :)

Jag har väldigt slingrig häst....

Mycket hänger på att man verkligen sitter rakt över och inte flyttar sej eller låter sej flyttas. Rakriktar sej själv med andra ord.
Men bra övningar tycker jag är att vända upp vid A eller C och rida in i öppna tex och växla mellan skolorna längs medellinjen, gärna mot spegel om du har eller mot någon som ser. Några växlingar, kanske ner till mitten. Det är fruktansvärt svårt och sätter verkligen rakriktningen på prov.
Man kan växla mellan öppna/öppna, sluta/sluta, eller öppna/sluta osv. Samt rida några steg rakt mellan.

längs långsidan kan man rida in i sluta några steg på en liten diagonal, räta ut, ny sluta tillbaka till spåret, eller rida in i sluta och sk vikn tillbaka. Helt enkelt variera på olika sätt som tvingar en själv till koordination av sina sidor och att känna rakriktningen tydligt. Utan den fungerar inte övningarna och det är fruktansvärt svårt att få till.:crazy: Alltså det blir jättetydligt vad som saknas.

Såg nu att andra skrivit liknande redan...sorry läste inte. Läste även om byten nu och där tycker har jag lärt mej hur viktigt det är för även rakriktningen att rida på framåt mer, att inte bromsa för mycket inför bytet.

Senast ändrad av en moderator:

De förvända slutorna däremot är nog det absolut bästa tipset jag kan komma med. De är otroligt effektiva, framförallt i galopp! :)[/QUOTE
]

...och hur rent praktiskt menar du att man rider förvänd sluta i galopp??
Du kan inte rida hästen i vänster galopp och böja den till höger. En skolad häst gör ett byte om du byter böjning. Hur menar du egentligen??

]

...och hur rent praktiskt menar du att man rider förvänd sluta i galopp??
Du kan inte rida hästen i vänster galopp och böja den till höger. En skolad häst gör ett byte om du byter böjning. Hur menar du egentligen??

Går helt utmärkt om hästen lyssnar på sitsen och man inte behöver dra bak skänkeln. Hästen ska aldrig, aldrig, aldrig byta när du ställer om, då är den inte tillräckligt lydig.

Går helt utmärkt om hästen lyssnar på sitsen och man inte behöver dra bak skänkeln. Hästen ska aldrig, aldrig, aldrig byta när du ställer om, då är den inte tillräckligt lydig.

Ja, i början behöver man ju inte heller göra så mycket, då kan man ju bara ha tex i vänster galopp på långsidan, så bara har man vänsterskänkeln lite längre bak å så ställer man lite till höger. Funkar bra om man inte gör för mycket i början.
Annars svarade Lancet redan på frågan...:)

Pratar vi verkligen om samma sak nu? En skolad häst ska byta galopp om du ändrar böjningen, annars är den inte lydig och lyssnar på ryttarens sits. Det är inte praktiskt möjligt att tex rida i vänster galopp i höger varv, böja hästen runt höger skänkel och rida i en sluta längs långsidan. (alltså med bakdelen innanför spåret åt höger samtidigt som hästen går i vänster galopp)
Det måste vara en annan rörelse du pratar om. Förklara gärna för jag är riktigt nyfiken.

Nej en skolad häst ska absolut inte byta galopp för att du ändrar böjningen. Och jo jag rider många olika hästar om året som är utbildade över msvb och de är absolut inte okej om de byter på böjningen...

Kan du tänka dig huvudet i ettorna, fram o tillbaka, fram och tillbaka..

precis som det låter förvänd sluta i galopp, grymt lösgörande. Som sagt en dödssynd om hästen byter på böjning...

Helt klart praktisk möjligt, ska jag filma i morgon så du kan se? Jag lovar, mycket bra övning, väldigt lösgörande :)

En skolad häst ska byta galopp om du ändrar böjningen

Nej, en skolad häst ska inte byta för att man böjer om - isåfall försvårar det enormt för en när man exempelvis måste få in hästen mellan hjälperna inför ett byte o så byter den på egen hand innan du sagt den ska. Den ska bara byta på hjälp...

Haha, som Lancet påpeka - tänk dig en bytesserie i varje o hästen ska byta på att du ställer om - ojoj vad huvudet kommer svänga i sidled :p. Och tappa balansen.

Ett byte ska utföras spikrakt :). Exempelvis du gör en galoppsluta till medellinjen, sen rider rakt fram på medellinjen o ska göra ett byte där innan du kommer till spåret o byter varv. Bytet får betydligt lägre poäng om det inte är rakt mot domaren utan svänger huvudet åt sidan.

Förvänd galoppsluta är en mycket bra o lösgörande övning, även att rida i förvänd galopp och ställa om från sida till sida. Så om man har en häst som blivit fellärd o byter på att man ställer om så förlorar man en massa bra övningar för att kunna lösgöra hästen bra. Många minus med det bytessättet för hästens skull i längden. Kan bara se det som felaktigt tyvärr.

TS:
För att få hästen mindre slingrig kan du ex rida innanför spåret (eller på om du vill det i början), rid på framåt, kräv mer energi framåt uppåt från bakbenen. Fånga upp hästen med små halvhalter så det inte blir spring utan hittar takten och känsla att rida uppåt. Inte för låg form! För då blir det svårt att komma upp för hästen, fortfarande rund men i en högre form (du kanske har en bild från när vi tränar så man får en uppfattning? :) ). Känn att du har hästen framför dig och inte bara under dig. Tänk mer energiska, kvickare bakben (nu vet jag inte hur din häst bakben är, kanske redan är mkt aktiva).

När du rider framåt mer så får hästen helt enkelt mindre möjlighet att slingra sig. Fortsätt att stötta upp med ramen om hästen. Det är precis som när du cyklar - långsammare blir vingligare, högre fart så går det spikrakt.
Glöm inte hålla i bogarna i hörnen så man inte tappar dom där ;)

Lycka till!

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag håller just nu att hoppa in ett fullblod som kom från galoppbanan för cirka ett år sen. Det går framåt och han hoppar på men...
2
Svar
29
· Visningar
2 391
Senast: MalanMjöl
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter "Det ska bli jättespännande. Jag ser fram emot samarbetet och utvecklingsarbete med ryttare och hästar. Dressyr är en otroligt vacker...
Svar
0
· Visningar
46
Senast: Gunnar
·
Dressyr Hej, jag hoppas jag kan få hjälp här med att rakrikta min häst🙏🏼 I galoppen så har vi lite svårt med det, så fort jag inte ställer han...
Svar
2
· Visningar
912
Senast: tara
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I en kraftsamling och långsiktig satsning på svensk dressyr presenterar Svenska Ridsportförbundet ett nytt upplägg för...
Svar
0
· Visningar
61
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka