Rakrikta genom böjning?

B

boella

Dum fråga kanske. Men böjning åt vilket håll? Om jag ska tillexempel göra en öppna i vänster varv. Åt vilket håll böjer jag?

Och motsvarande - rider i vänster varv ska göra en sluta. Jag är helt förvirrad. Har inte knäckt koden.

MVH
nybörjarBoel

Sv: Rakrikta genom böjning?

Spelar ingen roll vilket varv du rider i. Om det är en vänster öppna eller höger öppna beror på åt vilket håll hästen är böjd.

Höger öppna = höger böjd
Vänster öppna = vänster böjd

Höger sluta = höger böjd
Vänster sluta = vänster böjd

MEN

Höger öppna i vänster varv = förvänd öppna
Vänster öppna i höger varv = förvänd öppna

Höger sluta i vänster varv = förvänd sluta
Vänster sluta i höger varv = förvänd sluta

Alltså: Böjningen är alltid beroende på hur hästen formar sin kropp. En vänster öppna/sluta är alltid i vänster böjning, och vice versa. Innersidan är alltid det håll åt vilket hästen är böjd (alltså vänster i vänster böjning) och yttersidan är den sida som hästen sträcker ut (höger i venster böjning). Detta oavsett var ridhusväggen är.

Vilket varv man befinner sig är åt vilket håll man svänger.

Varför ska detta vara så krångligt. Jag försöker verkligen förstå.
Men låt säga jag ska göra en vänster öppna - huvudet ställt åt vänster? Använder jag då höger skänkel att putta in baken med? Eller använder jag vänster skänkel att trycka ut.... öhhh nä. Och vad är den exakta översättningen till engelska? Shoulder in eller shoulder out? Strunta i att berätta om mina höfter och skuldror än så länge... måste försöka förstå i etapper - om det går.

Vad är det jag jobbar i öppnan - framdelen???????????????????
Slutan bakdelen?????????????????

Boel

Hej.

Oki, har fattat öppnan :banana:
Stannar vid den ett tag tills den satt sig.

Boel

Hjälper det om du tänker så här... I en öppna så ska hästen ha en position som när du går in på en volt. I en sluta så ska den ha samma position som när du går ur en volt.

Dvs om du rider längs långsidan och vill göra en öppna så tänker du dig att du ska gå in på en rund volt. De första stegen har ju hästen då framdelen innanför spåret, på väg in på volten, medans baken är kvar längs väggen, men böjningen är påbörjad så inner bakben är också litegrann innanför spåret. Men istället för att gå in på volten så håller du kvar hästen på spåret... Förstod du eller blev det krångligare?
Tänk alltså att du ska påbörja en volt men att du bestämmer dig för att bli kvar längs långsidan. I en öppna så vill du alltså flytta in framdelen. (Inte flytta ut bakdelen.)
I vänster varv längs långsidan så innebär det att du med ytter skänkel (dvs höger) ber hästen flytta in framdelen (dvs in mot mitten, vänster) Oftast behöver skänkeln användas långt fram för att hästen ska flytta in frampartiet. Innerskänkel (dvs vänster) ligger kvar och "förhindrar" hästen, tillsammans med tyglarna, att trotsallt vända in och gå in på en volt. Innerskänkel driver alltså hästen till att gå framåt. Innertygeln regler ställningen och yttertygel förhåller och regler hur mkt böjning halsen får. Det du vill är alltså att få hästen till att ha en viss böjning fast att den går kvar på spåret. Du formar alltså hästen runt din inre skänkel. Som om du cyklar. Då vrider du ju hela styret in mot mitten. Hästens framdel är här alltså ett cykelstyre. Fast en cykel går ju inte att få till att gå framåt när styret är böjt in för en sväng.
Var bara noga med att koncentrera dig på att det är framdelen och bogarna som ska in. Det är inte halsen som är det viktiga. Ju mer förböjd den blir desto svårare blir det att få in bogarna.

I en sluta ska du alltså vara på väg ut från volten för att fortsätta att rida längs långsidan. Baken är ju då innanför spåret medans framdelen redan har hunnit gå in på spåret rakt fram. I slutan så vill du alltså flytta in bakdelen mot mitten medans framdelen går kvar på spåret. I vänster varv så är alltså bakdelen flyttad in mot vänster, mitten, och framdelen går kvar på spåret. Ytter skänkel (dvs höger) dras ngt tillbaka och flyttar ut hästens bakdel mot mitten. Hästen ska böja sig runt din inre skänkel. Innerskänkel driver framåt (för att hålla hästen på spåret) . Inner tygel ställer svagt innåt och yttertygel förhåller vid behov.

Givetvis så kan du sedan flytta dina skolor till vilket spår du vill men det är nog lättare att komma ihåg om tänker sig övningen längs långsidan...

Hur höfter och axlar ska vara placerade brukar oftast lösa sig självt. Så länge man tänker sig att hästens framdel och ryttarens kropp är ett cykelstyre så brukar man vrida kroppen rätt automatiskt. Jag menar, vrider du cykelstyret åt vänster så följer ju höger handtag (axeln) med innåt. Höfterna vrids sedan för att förstärka åt vilken riktning vill fortsätta åt. För att slippa använda skänklarna så mkt. Är höger axel vriden innåt så behöver ju vänster höft dras framåt för att förstärka att rörelsen fortfarande ska gå framåt. Hur stor böjning det blir regleras ju också mest med höfterna.

Hoppas du förstod, annars får du fråga igen! :)

I öppna är hästen ställd och böjd FRÅN rörelseriktningen. I sluta är hästen ställd och böjd i rörelseriktningen. Gör det inte svårare än det är. Läs ridhandboken. Där finns alla rörelser förklarade, fotförflyttning, hur rörelsen rids och syftet med rörelsen. Bra bok.

Hej, Både Saigons och Bigganl svar hjälper mig- Bigganls svar hade jag hittat och det var till stor hjälp när jag nu var ute och prövade från marken och från ryggen på min obildade pålle. Det funkade fast han blev lite sur att denna lilla åka-hästpersonen plötsligt ville ngt mer och visade och visade och hade sig.

Saigon, ditt svar är jättebra. Och gav mig lite fler nyanser på det.
Ibland har jag fattat detta en liten stund och glömt det igen. Men nu fan är det nog! Nu ska det in i dennes ryggmärg.

MVH
Boel

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 096
L
Relationer Dethär kanske är en konstig fråga så ursäkta då. Men jag undrar om ni hatar någon? Eller har gjort nångång? Alltså jag menar inte som...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 770
Senast: LiviaFilippa
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 338
Senast: Grazing
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve