Räkning från 2009 kom nu i fredags, vad göra?

Argona

Trådstartare
Fick en räkning från 2009 i fredags på hemkörning av silobalar, summan är på 4800 kr. Kan han skicka en räkning så långt efter!!! Hur gör man med den bokföringen? Vi var inte riktigt beredda på en sådan räkning nu så långt efter och det känns ju som att det kan komma vad som helst framöver som han inte har skickat oss i tid!:mad: Jag har ju inte antecknat när och hur länge han har hållit på med transport av silo, rundbalspressning mm.:confused:
Någon som har några tips om hur jag smidigast hanterar detta??

Sv: Räkning från 2009 kom nu i fredags, vad göra?

Jag tror att han kan skicka räkning upp till tre år senare, dock inte hundra säker. Märkte ni inte att ni inte fick någon faktura för leveransen? Det smidigaste är väl att ta kontakt med honom och göra upp en plan om ev andra räkningar som han har kvar och be uppskov på denna om ni inte kan betala den nu.

Senast ändrad:

Frågan var väll hur man gör med bokföringen eftersom man redan har gjort ett årsbokslut för 2009 .

Mia

Bara att bokföra innevarande år. Inte mycket att göra om man inte reserverat för kostnaden (vilket man rimligen bör ha gjort om man vetat om att arbetet utförts/varan levererats)

Vi var inte riktigt beredda på en sådan räkning nu så långt efter och det känns ju som att det kan komma vad som helst framöver som han inte har skickat oss i tid!:mad:

Det verkar som du tycker du ska få detta hemkört gratis?, att någon annan ska betala bara för att räkningen inte kom i den tid du tycker den skulle gjort?

Fast jag kan tycka att det borde ligga ett ansvar i att den som utför jobbet och ser till att ta betalt i tid. Att komma med en räkning 2 år senare anser jag ganska oseriöst faktiskt. Även om man förstås ska betala.

Fick en räkning från 2009 i fredags på hemkörning av silobalar, summan är på 4800 kr. Kan han skicka en räkning så långt efter!!! Hur gör man med den bokföringen? Vi var inte riktigt beredda på en sådan räkning nu så långt efter och det känns ju som att det kan komma vad som helst framöver som han inte har skickat oss i tid!:mad: Jag har ju inte antecknat när och hur länge han har hållit på med transport av silo, rundbalspressning mm.:confused:
Någon som har några tips om hur jag smidigast hanterar detta??

Har du inte själv koll på vilka utgifter som inte fakturerats?
Om man märker att en faktura inte kommer som förväntat kan man ju inte bara rycka på axlarna och se det som en gåva.

/Migo

Lätt hänt när man har många poster att fakturera och det handlar om en så liten post som denna.

Då tycker jag det är mer oseriöst att inte höra av sig om man inte fått en faktura på en vara som leverarats.

*kl*

Jag har själv varit med om att få tjata i ÅR om fakturor som aldrig kommer, och även att efter att ha bett om faktura gång på gång fått alltihop i en enda klumpsumma, så i all fairness behöver det inte vara beställaren/köparen som "slarvat". En jävligt irriterande och jobbig sits dessutom när man aldrig får fakturor när man ska ha dom och dessutom vet att allting kommer samtidigt och kanske inte ens samma år!

BTW, är det b2b eller faktura konsument till företag är det 10 år som gäller.

*kl*

Jag har själv varit med om att få tjata i ÅR om fakturor som aldrig kommer, och även att efter att ha bett om faktura gång på gång fått alltihop i en enda klumpsumma, så i all fairness behöver det inte vara beställaren/köparen som "slarvat". En jävligt irriterande och jobbig sits dessutom när man aldrig får fakturor när man ska ha dom och dessutom vet att allting kommer samtidigt och kanske inte ens samma år!

Detta är ett liknande fall! Hela 2007 fick vi ingen räkning trots påtryckningar. Sedan har fakturorna kommit i lite bättre tid. Då vi har många hemkörningar så har jag inte haft koll på att en faktura saknas!! Väldigt oansvarigt av mig kan det tyckas men i samma veva det året så brann vårt hus, svärfar dog och därefter dog svärmor så allt är inte alltid så lätt att hålla ordning på alla gånger!
Jag tycker det är tråkigt att skriva här när man ställer en enkel fråga och får påhopp direkt!

Men tack ni som förstod min fråga och svarade på den!

Fy fasen vilken jobbig tid :( beklagar verkligen.

Enligt lagen så måste ni betala, som andra har sagt. Men jag hade absolut bett om uppskov om det var så att det är körigt med en sådan faktura nu.
Till skillnad från andra tycker jag att det är mycket pengar!

Fy fasen vilken jobbig tid :( beklagar verkligen.

Enligt lagen så måste ni betala, som andra har sagt. Men jag hade absolut bett om uppskov om det var så att det är körigt med en sådan faktura nu.
Till skillnad från andra tycker jag att det är mycket pengar!

Håller med. Jag kan inte se 4800 som en liten summa.

Det borde ju ligga i den som fakturerars intresse att få in pengarna. Är man duktig på sin bokföring om man glömmer bort att fakturera på så lång tid? Knappast. Lika dålig koll som att inte fundera när fakturan kommer. Lika som att den som fakturerar kan glömma bort, kan den som ska betala glömma bort.

Summan går nog att ordna 5000 kr är ju inte en stor summa på det hela (just nu är det dock det då även bilen behövde lagas för 9000 kr och inte blev färdig heller) men vi trodde ju att allt från 2009 var färdigt då alla andra fakturor kommit så det blev så att säga en överaskning att det damp ner en till faktura så här långt efter.
Vi har fått tjata om fakturorna förr så att det inte skulle bli stora summor till slut så "bonden" är inte snabb att skicka sina fakturor.
Jag kommer naturligtvis att tala med honom då han sköter vår silo-hantering (ca. 100 balar /år) plus all hemkörning från gärdena.
Varför jag inte efterfrågat fakturan beror på att han kör hem silo i 5-6 omgågnar eller flera och när alla andra fakturor kommit trodde jag att allt var klart. Som jag skrev har jag inte skrivit upp vilka datum han har levererat silobalar tyvärr, så då missade jag att det fattades en faktura.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 287
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10