Rakning av häst

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Lamicell
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 44
  • Visningar Visningar 4 341
Sv: Rakning av häst

Hade problem att klippa min valack förut, han stod still tills man kom till halsen då han blev rädd för maskinen/ljudet. Han är huvudskygg och stod omöjligt still trots bremsning och bomull i öronen. Fick tipset att köpa sk. räddningsdroppar på hälsokostaffär. Det används till människor (främst) och har en lugnande effekt, men utan att man blir "borta" som med tex plegicil. Jag trodde knappast att det skulle funka men gav det ett försök. Gröpte ur en morot lite, droppade i dropparna och gav honom. Efter ca 10 minuter kunde jag klippa halsen och till och med huvudet utan att han reagerade. Det kanske kan funka på din också.

Då har du inte testat tillräckligt... :angel:

Jo det e de ja har tyvärr...

Bomull och massa gojjs i öronen fungerar inte...han hör ändå...

Brems fungerar inte då han e likadan med bräms som utan...ger inget positivt resultat.

Inget tar på honom..

Hade problem att klippa min valack förut, han stod still tills man kom till halsen då han blev rädd för maskinen/ljudet. Han är huvudskygg och stod omöjligt still trots bremsning och bomull i öronen. Fick tipset att köpa sk. räddningsdroppar på hälsokostaffär. Det används till människor (främst) och har en lugnande effekt, men utan att man blir "borta" som med tex plegicil. Jag trodde knappast att det skulle funka men gav det ett försök. Gröpte ur en morot lite, droppade i dropparna och gav honom. Efter ca 10 minuter kunde jag klippa halsen och till och med huvudet utan att han reagerade. Det kanske kan funka på din också.

Ja de kanske funkar:D Vad sa du att de hette??:)

Det finns lugnande i pastaform som man kan få utskrivet av sin veterinär. Pastan är i en "avmaskningsspruta" och ges i munnen. Dosering finns på sprutan och verkan var jätte bra. Det är mycket smidigare än att behöva ta ut veterinären för att spruta hästen.

Det finns lugnande i pastaform som man kan få utskrivet av sin veterinär. Pastan är i en "avmaskningsspruta" och ges i munnen. Dosering finns på sprutan och verkan var jätte bra. Det är mycket smidigare än att behöva ta ut veterinären för att spruta hästen.

Jo men de är de jag vill att liksom det måste ju finnas ett enklare, bättre och smidigare sätt en att ta ut sin vetrinär varje gång, och låta gonom söva ner honom.

Jag ska höra med vet. om detta du snackar om, det kanske funkar:D

Skall nämligen försöka raka honom innan nästa vecka då jag skall på tränings läger..

Min ponny var helt omöjllig att klippa utan att ta ut veterinär. Och vi försökte verkligen vänja henne vid klippmaskinen. Året runt pysslade vi och grejade med den. I början reste hon sig bara hon såg klippmaskinen. Tillslut kunde vi lägga den mot hennes kropp när den var avstängd, längre kom vi inte trots att vi höll på i flera år. Hon flippade helt när den kom igång. Godis, brems eller plegg fungderade inte.

Så vi tog ut veterinären och hon fick en blandning av Domosedan och Torbugesic. Funkade skitbra..

Hade varit intressant att prova de där räddningsdropparna på henne som någon pratade om.

Ja ja skall också prova de där räddnings dropparna, skall be min mamma åka till en hälso butik och köpa de på direkten:D Hoppas det funkar bara, men det borde de ju göra eftersom problemet sitter i att han e så fruktansvärt rädd. Hoppas Hoppas att de funkar för då e mitt problem och oro varje gång jag skall klippa löst:D

Skriv gärna sedan och berätta hur det funkade!

Har visserligen sålt ponnyn men kan ju kasnke behövas på någon annan häst i framtiden. :)

Jag hade en som blev knäpp när man klippte den. (Pga ljudet)
Köpte mig då en Travmössa.

En med sådana skungummitussar i som sväller och lägger sig efter örat så att inget ljud kommer mellan :).
Det funkade bra på den hästen :)

Skriv gärna sedan och berätta hur det funkade!

Har visserligen sålt ponnyn men kan ju kasnke behövas på någon annan häst i framtiden. :)

Japp! det blir att raka honom Till helgen så ja kan ju återkomma med resultatet när det är gjort! hehe..ni får allt vara nyfikna hela veckan:rofl: hehe..Hoppas ni kan hålla er!

Jag hade en som blev knäpp när man klippte den. (Pga ljudet)
Köpte mig då en Travmössa.

En med sådana skungummitussar i som sväller och lägger sig efter örat så att inget ljud kommer mellan :).
Det funkade bra på den hästen :)

Vart köper man sig en travmössa då?

Testat att bremsa örat på honom?
Det fungerar på vissa hästar :)

Bremsa Örat??:cool: hehe de har ja aldrig hört talas om;) men de kanske funkar? vad vet jag?

Men nackdelen är att även om man liksom grejjar med honom och gör så att han tänker på andra saker istället för på klippmaskinen såå är han totalt omedvetande om bremsen även hur hårt man håller... Han e en så kallad envis liten jäkel:cool:

Bomull i öronen hjälper sällan tycker jag om hästen väl bestämt sig för att vara rädd för maskinen.

TS: Om du bor nära en travbana med shop på stallbacken kan du köpa en dövhuva där. Mycket effektivare dövning än bomull. Men som sgat så kan det vara svårt att döva bort rädslan hos en del. Jag provade huva på min men icke.

Bomull i öronen är värdelöst för min del eller ah min häst, kanske dövhuva fungerar, men först skall jag ta och prova räddningsdropparna:D

Liknande trådar

Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
496
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 507
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 207
Senast: Kilauea
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Malignt melanom?