Räkna mineralbehov efter vikt istället för efter MJ?

Alexandra_W

Trådstartare
Är ju lärd att räkna ut behovet av fosfor, kalk och magnesium utefter MJ. Men har för mig HH eller någon skrivit om att man nuförtiden anser att det ska räknas utefter kroppsvikt och arbete? hur räknar man då?

/Alexandra - försöker ta sig ur fosforbalansträsket ;)

Sv: Räkna mineralbehov efter vikt istället för efter MJ?

Tackar.

Ska proova lägga om när jag vägt kraken. Illa om jag gissar tvärfel på vikten.

Men om han väger som jag tror, och man går efter den där sidan kan jag slopa både mineralerna och fosforbalansen. :bump:

En helt annan sak, men för att slippa göra ny tråd. När jag sökte (men inte fann) om hur man räknade ut, så sprang jag på ett par ställen på 'påståendet' att (för mycket) kalk kan hämma upptaget av magnesium? Sant eller ej? Jag har ju alltid problemet att det är för mycket kalk, ofta haft det redan via grovfodret, men def när resten av behoven är täckta. Samtidigt brukar Mg ligga ganska precis 'på' behovet räknat efter MJ. Kan det resultera i att upptaget av magnesium blir sämre och att hästen inte tillgodogör sig magnesiumet på det sätt som mina fina siffror 'räknar med'?

I så fall skulle det vara väldigt intressant att lägga på magnesium på fblherrn och se vad som händer..

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 550
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 523
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Mitt hälsointresse har på senare tiden riktat in sig väldigt mycket på hormoner. Plötsligt är jag helt besatt av att få lära mig mer om...
Svar
4
· Visningar
1 323
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 721
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka