Räkna foder till fet häst gör mig galen!

shlubberdubb

Trådstartare
Jag har suttit och räknat på foderstat till min häst. Jag har kommit fram till att om jag ger 6kg hösilage 6kg halm, 0.6kg soja samt 0.2kg betfor (räknat torrvikt) så hamnar jag rätt. Energin blir aningens låg, precis där jag vill ha den. Han behöver banta så jag vill ha lågt på energi. CA/P hamnar rätt. Det som blir lågt är selen. Uträknat med tillägg för motion. Inget behov för extra mineraler (förutom då att selen ligger lågt.)

Då inträffar problemet att detta är räknat efter vad han väger idag = 600. När han väl gått ner 100 kg (och då väger 500kg) så ligger sojaportionen högt. 100gr/100kg häst /utfodringstillfälle. Jag fodrar bara kraftfoder 1ggr per dag.

Jag blir alltså skogstokig på detta med att få ordning på hans foderstat.

Går jag efter att han ska väga ca 500kg så blir energin för mycket med samma som ovanstående förutom då soja på 0.5kg för den utfodringen. Energin hamnar då på 15mj mer än vad som behövs. Samma grovfodergiva som ovan.

Räknar jag på enbart hösilage och ingen halm så är det läge att skicka hit männen i vita rockar och en tvångsjacka och köra in mig på isolering.

Vad jag vill veta är hur tätt emellan kan jag fodra soja om jag skulle dela upp givan i två? Han kan ju ha hälften i krubban när han kommer in och hälften sedan när jag fodrar alla ca 3-4 timmar senare. Låter det vettigt? Alltså då om jag skulle lägga mig på 600gr per dag. Tycker det blir en rätt så stor giva med allt på en gång.
 
Senast ändrad:
Sv: Räkna foder till fet häst gör mig galen!

Jag har suttit och räknat på foderstat till min häst. Jag har kommit fram till att om jag ger 6kg hösilage 6kg halm, 0.6kg soja samt 0.2kg betfor (räknat torrvikt) så hamnar jag rätt. Energin blir aningens låg, precis där jag vill ha den. Han behöver banta så jag vill ha lågt på energi. CA/P hamnar rätt. Det som blir lågt är selen. Uträknat med tillägg för motion. Inget behov för extra mineraler (förutom då att selen ligger lågt.)

Då inträffar problemet att detta är räknat efter vad han väger idag = 600. När han väl gått ner 100 kg (och då väger 500kg) så ligger sojaportionen högt. 100gr/100kg häst /utfodringstillfälle. Jag fodrar bara kraftfoder 1ggr per dag.

Jag blir alltså skogstokig på detta med att få ordning på hans foderstat.

Går jag efter att han ska väga ca 500kg så blir energin för mycket med samma som ovanstående förutom då soja på 0.5kg för den utfodringen. Energin hamnar då på 15mj mer än vad som behövs. Samma grovfodergiva som ovan.

Räknar jag på enbart hösilage och ingen halm så är det läge att skicka hit männen i vita rockar och en tvångsjacka och köra in mig på isolering.

Vad jag vill veta är hur tätt emellan kan jag fodra soja om jag skulle dela upp givan i två? Han kan ju ha hälften i krubban när han kommer in och hälften sedan när jag fodrar alla ca 3-4 timmar senare. Låter det vettigt? Alltså då om jag skulle lägga mig på 600gr per dag. Tycker det blir en rätt så stor giva med allt på en gång.

Du kan ge 100 g soja/100 kg kroppsvikt. Viktigt att vänja in sakta.

När jag har räknat på hästar i överhull har jag lagt in önskvärd vikt istället. Sedan har jag nitiskt kollat och mätt för att hamna rätt.

Jag har ett 3-årigt russ uppstallad som kom med övervikt. Tyvärr gjorde min svältfoderstat att hon ÖKADE 25 kg på två veckor :eek:. Nu har hon en fodertat med halm, hösilage och väldigt lite i krubban för att få i mineralerna. Har inte kunnat följa tabellerna... Nu är hon i alla fall under 400 kg.

Summa summarium är att man inte alltid kan följa tabellerna om man har en lättfödd (ELLER svårfödd) häst. Tror att ökad kontroll är viktig om man gör avvikelser.

Lycka till!
 
Sv: Räkna foder till fet häst gör mig galen!

Du kan ge 100 g soja/100 kg kroppsvikt. Viktigt att vänja in sakta.

Jag vet att jag kan ge 100gr/100kg.häst/utfodringstillfälle. Jag behöver ge tminståne 600gr oavsett om han ligger på övervikt eller undervikt för kvoten blir för låg. Det är det som varit problemet med hans övervikt. Han går upp om kvoten blir för låg. Måste ha hyffsat hög kvot. Helst över närmare 8. Som det är nu ligger den på runt 6.

Så frågan återstår. Kan jag dela upp 600gr soja på två tillfällen som utfodras med 3-4 timmars mellanrum?
 
Sv: Räkna foder till fet häst gör mig galen!

Det är väl 100 gr/100kg häst per dag så då funkar det ju inte för dig.
Ett tips kan vara att byta ut lite av grovfodret mot lusern.
 
Sv: Räkna foder till fet häst gör mig galen!

Det är väl 100 gr/100kg häst per dag så då funkar det ju inte för dig.
Ett tips kan vara att byta ut lite av grovfodret mot lusern.

Svarade nog lite tokigt. Om hästen väger 600 kg så kan du ju i så fall ge 600 gr soja, jag tänkte att det var när den vägde 500 kg.
Tänker i alla fall att om du ger lite lusern så kanske du kan dra ner på soja som då ligger på maxgiva.
 
Sv: Räkna foder till fet häst gör mig galen!

Mina funderingar är om hästen verkligen tänker sig äta 6 kg halm? Har du provat att lägga in lusern i foderstaten? Det gör ju inget om du får ett överskott på ca då där det kommer från grovfoder.

En anna tanke är att är hästen verkligen 100 kg överviktig? Redan vid 20-30 kg nedgång ser man det klart och tydligt för ögat att den gått.

För övrigt så skulle jag utgå från vad hästen får i dag, förutsatt att hästen gått på samma foderstat ett tag och dra ner på maten utifrån det och lägga kvoterna rätt, i stället för att gå efter vad ett foderstatsprogram anser att hästen skall behöva vilket mycket väl kan vara väldigt fel.
 
Sv: Räkna foder till fet häst gör mig galen!

När det är en häst som ska gå ner i vikt så ska du räkna på vad den ska väga. Sedan brukar jag inte lägga till för arbete om den är lättfödd. Då hamnar du nog mer rätt för viktnedgång i programmet.
 
Sv: Räkna foder till fet häst gör mig galen!

Min häst vägrade äta halm när han skulle gå ned i vikt.
Det gäller att få tag på halm av god kvalitet.
Hade bra koll på min tjockis fram till nyår då 2 fölston som skall ha fri tillgång på mat släpptes in i hagen.
Pållen glad då han gillar både mat och föl.:D
Tur att det är kallt så att han bränner lite fett.
Stona är bara på tillfälligt besök som tur är.
 
Sv: Räkna foder till fet häst gör mig galen!

Om du låser dig vid att ge så pass mycket halm är det svårt att inte få ett överskott på MJ!

Du ska räkna på vad hästen ska väga och fylla behovet av protein, mineraler och TS, på energin ska du sedan ligga under för att få en viktminskning.

Prova att räkna på mer hösilage, mindre halm och lägg sedan till Kvarnbyfoders Lucernpellets (8MJ & 150gr smb rp). Fosforbalans kan behövas eller ett mineralfoder med låg Ca/P kvot. Kan du få ihop detta alternativ får du säkert en häst som mår bättre i magen än om den ska äta en massa soja och halm (halm består till stor del av svårsmälta fibrer och kan ge försämrad funktion i grovtarmen). Ett par kg halm mer skulle inte jag vilja använda som foder.

Vad har du för värden på ditt hösilage?
 
Sv: Räkna foder till fet häst gör mig galen!

Vid bantning av hund och katt utgår man alltid från målvikten. Om katten väger 8 kg och bör väga 6 kg får den alltså mat som täcker näringsbehovet för 6 kg kisse.

En reflektion bara.
 
Sv: Räkna foder till fet häst gör mig galen!

Det är väl 100 gr/100kg häst per dag så då funkar det ju inte för dig.
Ett tips kan vara att byta ut lite av grovfodret mot lusern.

Tror jag sett trådar här där HelenaHandberg säger per utfodringstillfälle. Har dock sett det i andra trådar.
 
Sv: Räkna foder till fet häst gör mig galen!

Om du låser dig vid att ge så pass mycket halm är det svårt att inte få ett överskott på MJ!

Halmen ligger ju under hösilaget i MJ. Räknar jag på bara hösilage skjuter MJ i höjden. Hösilaget jag har ligger på 8 MJ och 54 Smrp / kg foder.

Får i dagsläget i honom ca 4kg halm. Mesta av det på natten. Ligger nu på ca 8kg hösilage. TS på 70%
 
Sv: Räkna foder till fet häst gör mig galen!

Vid bantning av hund och katt utgår man alltid från målvikten. Om katten väger 8 kg och bör väga 6 kg får den alltså mat som täcker näringsbehovet för 6 kg kisse.

En reflektion bara.

Jo, det är ju logiskt att göra så. Då hösilaget har en MJ på 8 och hans behov är 55 enligt hippocampus (utan tillägg för arbete) så kan jag inte ge mer än 7kg hösilage. Mängden TS blir då för lite.

Därför extra halm. Vilket höjer MJ med 50%.

Jag vill ha ett hö med en MJ på 4 smrp på 30-40 och ge fri tillgång av detta.
 
Sv: Räkna foder till fet häst gör mig galen!

Halmen ligger ju under hösilaget i MJ. Räknar jag på bara hösilage skjuter MJ i höjden. Hösilaget jag har ligger på 8 MJ och 54 Smrp / kg foder.

Får i dagsläget i honom ca 4kg halm. Mesta av det på natten. Ligger nu på ca 8kg hösilage. TS på 70%

Om du ger:
6 kg hösilage
3 kg halm
0,2 kg betfor
2 kg lucernpellets (Kvarnbys 8MJ & 150 gram smältbart/kg)
(2 kg lucernpellets är lika mycket energi som 3 kg halm, men ger dessutom mycket protein som halm innehåller 0 av)

Var hamnar du då?
TS halten blir inte så hög, men över minimigränsen och du får en foderstat som helt bygger på grovfoder.
 
Sv: Räkna foder till fet häst gör mig galen!

Jag har suttit och räknat på foderstat till min häst. Jag har kommit fram till att om jag ger 6kg hösilage 6kg halm, 0.6kg soja samt 0.2kg betfor (räknat torrvikt) så hamnar jag rätt. Energin blir aningens låg, precis där jag vill ha den. Han behöver banta så jag vill ha lågt på energi. CA/P hamnar rätt. Det som blir lågt är selen. Uträknat med tillägg för motion. Inget behov för extra mineraler (förutom då att selen ligger lågt.)

.

Skulle helt klart försöka byta ut en del av halmen+ sojan mot hösilage. Soja= ca 430 g smrp och 13 Mj. Halm ca 5 Mj och 0 g smrp. Ditt hösilage 54 g smrp och 8 mj.

Dvs: Ett hekto soja plus ca 1,2-1.3 kg halm byts ut mot ett kilo hösilge ger samma värden(tio gram extra protein, men det är ju skitsamma). Gör du så två ggr får du tre och ett halvt kilo halm, åtta kilo hösilage och bara 0.4 kg soja. Samma iövrigt och ingefär samma slutresultat:) S skulle jag göra iaf. TS blir ju uppfyllt helt ok ändå.
 
Sv: Räkna foder till fet häst gör mig galen!

Ligger just nu på 360gr soja. Ingen fri tillgång på hösilage i hagen (det var det som har varit den stora boven). Begränsat hösilaget i hagen och i boxen och ger extra halm till både honom och araben (som också lagt på sig lite).

Han har börjat gå ner i vikt igen och nu har jag också fått tag i passande sadel så nu kommer vi igång med ridningen.

Har dock en rejält sur häst i stallet som alltid haft fri tillgång på hösilage hela sitt liv och nu inte alls. Han tycker jag är fruktansvärt elak.

Jag hoppas kunna ge hösilage bara och lite betfor och kanske lite soja om någon vecka eller två efter att ridningen blivit kontinuerlig och jag ser effekt av den. Måste ha ågot att blanda in biotinet med.

Skulle gärna ge lucern men det är också en kostnadsfråga. Lucernets jag får mer protein för pengarna med sojan än med lucern.
 
Sv: Räkna foder till fet häst gör mig galen!

Jag är ganska säker på att det är per utfodringstillfälle. Det handlar ju om att anpassa enzymaktiviteten. Nu ger du vad jag förstår inte mer än maxdos för en dag?
Däremot vet jag inte hur pass ofta man kan ge det. 3-4 timmar låter kanske lite för kort tid emellan. Jag hade gett med längre mellanrum.
 
Sv: Räkna foder till fet häst gör mig galen!

Soja är maxgivan per dag, dvs max 100g/100 kg häst och dag. Att ge 6 hg på en giva är inte något jag skulle göra. Just att få så koncentrerad dos protein i ett mål kan göra att hästen får Baron Gruff-sjukan.
 
Sv: Räkna foder till fet häst gör mig galen!

Here we go again.

I en annan tråd diskuterades detta. HelenaHandberg har tagit upp detta i flera trådar. 100gr/100kg häst/ utfodringstillfälle är det som gäller.

Hästen väger 577 nu. Skall väga ca 500. Får i dagsläget 360gr. 1ggr per dag. Han skulle kunna ha 360 på morgonen och 360 på kvällen men han behöver inte så mycket.
 
Sv: Räkna foder till fet häst gör mig galen!

Det är underligt då jag fått lära mig, av flera agronomer, att det är 100g/100 kg häst och dag, uppdelat på flera mål per dag.

Hittade agronom Jenny Redgårds svar på en rak fråga:
Fråga: Försöker få ihop en foderstat men mitt hö är väldigt proteinfattigt. Hur mycket sojamjöl vågar man ge hästen? Har ett halvblod på 550 kg.

Svar: Den rekomenderade maxgivan ligger på 0,1 kg per 100 kg häst (kan överskridas till dräktiga/digivande ston och fö). Du kan alltså max ge din häst 0,55 kg sojamjöl per dag fördelat på flera mål. Denna måängd soja kommer att tillföra ca 210 gram smältbart råprotein.

Källa: Soja

I Freefarms foderberäkningsprogram får du varning om du går över denna giva per dag. Där har du agronom Mattias Malmgren som står för fiolerna.

När ändrades detta och varför? Källa?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Har ett sexårigt fullblod som jag köpte i september förra året. Han var i lite lågt hull och hade väldigt tunn överlinje när jag...
2
Svar
39
· Visningar
4 686
Senast: Dornes
·
T
Foder & Strö Hur gör jag för att banta mina tjockisar. Motion vet jag, det är ju det viktigaste. Har två islandsston, den ena med rejäl övervikt och...
2
Svar
22
· Visningar
2 842
Foder & Strö För lite mer än ett år sedan.Fick för mig att jag skulle dela med mig av den.Jag är intresserad av foder och hästars beteende så jag...
Svar
6
· Visningar
1 269
Senast: Kaki
·
D
Foder & Strö Hösilage värde: 46% ts 4,5 MJ 40 Smrp Ingen mineral analys men har räknat med jämnförelse från andra skördar med mineralanalys med...
Svar
17
· Visningar
1 506
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp