Rakast amerigo bom??

trygga_rut

Trådstartare
Vilken av amerigos dressyr sadlar har rakast bom?

cc? alto?? eller annan??

Beskriv gärna vilken typ av rygg den ligger bra på!

rund, bred, takformad mm!

vid bom blir det en +1??

Ja , det blev visst ett par frågor :crazy:
Väldigt tacksam för hjälp:bow:

Sv: Rakast amerigo bom??

cc ska vara rakast. alto är även den rak Men för överbyggda ryggar.

+1 är knapt normal mot vid....

jag mejlade en på Ridin och frågade vilka modeller som skulle kunna passa min häst som har riktigt rakrygg, rejäl manke och byggd ordentligt i uppförsbacke. Jag fick dessa till svar: Cervia, Classic, Cortina och Vega. Så dessa borde ju passa raka ryggar eftersom jag fick dem till svar:D

Sen vet jag inte vilken av dem som är rakast. jag har mest spanat in Cervia och hoppas att den ska passa min häst när vi provar!

låter konstigt, classic är ju svängd...
Min häst är väldigt rak när hon jobbar och vi har ju Classic (eller har om några dagar iaf :p). Dock möjligt att den är bäst på hästar med mkt manke. Men absolut inte svängd rygg.

det sa dom till mig... jag frågade vad som skulle passa om hästen passade i prestige och då svarade hon classic. den skulle vara för hästar med normalt svängda ryggar och höga mankar.

om man läser på deras hemsida listar dom främst cervia och alto för raka hästar. din ponny är väl inte så rak som du tror. :p

+2 ska vara runt 100 grader enligt dom uppgifter jag har fått. sen skiljer bomvidden sig även från modell till modell..

Mejlade en av sadelteknikerna på ridin och hon sa som sagt classic till rak rygg och mkt manke. Blir spännande att se - ska prova de Amerigo modellerna jag nämnde den 26:e om allt går som det ska, jag får väl komma med en rapport sen om classicen passade eller inte:D

På deras hemsida står det om Classic: "Byggd för moderna hästar med höjd framtill och normala och höga men ej långa mankar."

Senast ändrad:

Det får vi hoppas att dom är, men som sagt jag ska ju träffa en av de andra i gruppen den 26:e så får vi se efteråt om hon säger svängd eller rak, eller så har hon ett tredje alternativ:eek::p

ja det blir intressant! din var väl riktigt rak om jag inte minns fel. :)

förvirringen ligger säkert i att folk har så olika uppfatningar om vad som är svängd och rak rygg.. vissa anser allt som inte är rent svankigt som rakt.. det gör inte jag. ;) många ser ju ut som min gör, med en hög och lång manke och sen går ryggen lite uppåt mot korset. då blir rygglinjen att räkna som svängd även om den inte är böjd som ett U. om du förstår hur jag menar. :p

Senast ändrad:

Hmm. Iofs rätt svårt att avgöra vad som är "rak" jämfört med "normalt svängd" osv såhär på internet. :p Min häst är nog "normalt svängd" i stallgången, men när hon jobbar (vilket sadeln är utprovad för) är hon rak, lovar! :p

Vet inte vilken som är rakast... Men min pålle anses som rak och har en CC/DJ som ska ligga bra på hästar med kort, bred rygg med "stor front". Min har stora bogar långt bak, och normal manke.

Är du intresserad av en Amerigo (även om du köper en beg) så kontakta någon av Amerigos utprovare dom ser super vad som passar just dig och hästen.

Sadeln till hästen är +2,5 och det är ca 105 grader (nu gissar jag eftersom hästen inte är mätt)

Lycka till.

Senast ändrad:

ja det blir intressant! din var väl riktigt rak om jag inte minns fel. :)

förvirringen ligger säkert i att folk har så olika uppfatningar om vad som är svängd och rak rygg.. vissa anser allt som inte är rent svankigt som rakt.. det gör inte jag. ;) många ser ju ut som min gör, med en hög och lång manke och sen går ryggen lite uppåt mot korset. då blir rygglinjen att räkna som svängd även om den inte är böjd som ett U. om du förstår hur jag menar. :p

Ja, det tror jag oxå! Allting ligger ju i betraktarens ögon:D

Min häst ska visst var riktigt rak, men jag kan verkligen inte sånt där. De korten jag la ut här visar ju inte hela ryggen så kanske visar dom fel? Om jag skulle beskriva min hästs rygg så skulle jag säga som du sa om din nu, så det blir intressant att se vad sadelteknikern säger när hon ser den live!

Nu är vi helt OT - moderator kanske tar oss i örat snart:p

Den kallas nog för enbart DJ på amerigos hemsida. Samma som CC men passar nog bättre på lite bredare hästar. Min ser ut som CC på hemsidan.

Min häst är enormt rak,dessutom inte någon manke att nämna.På honom låg cervian och vegan bäst.Hade de haft snabbare leverans än 8 månader så har jag tagit cervian.Nu vart det en specialbeställd Passier Optimum ist (vilket oxå tog en evighet):smirk:

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
900
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Min ena islandshäst har en hopplös rygg att hitta sadel till. Jätte jättekort med stora bogblad och sen ganska rejält svängd också. Haft...
Svar
7
· Visningar
1 221
Senast: tuaphua
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
3 029
Senast: Lycan
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 932

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka