Raka benen??

Sv: Raka benen??

Haha! Jag kommer ju då osökt att tänka på våra kära kallblod! :rofl:
Om man ska se det som att det är lättare att hitta sår och sånt, visst jag förstår tanken. Men kan man hitta sår även på kallbloden, med ALLT HOVSKÄGG, så ska man nog hitta dem på vilken häst som helst!
För att raka benen på ett kallblod...ALDRIG! Det är ju nästan förenat med synd! :D Likväl som att klippa manar, men det är ett annat kapitel!

vet inte hur folk tolkar mina inlägg men jag rakar till knät i fram och hasen ibak, Har aldrig talat om att ta bort hovskägg eller håret på sener mm.

Det är INTE bra att raka benen på hästarna!!! dels blir de väldigt kalla när de är ute om dagarna...och för de andra så är de inte bra med rakade ben för dom kan lätt få mugg o sånt som inte är så kul
de är heller inte så snyggt!!! ja klipper alltid hela kroppen men inte benen...de är dumt mot hästen att snagga ben o allrt :(

Tänk dej själv att gå ut en kall vinterdasg utan nåra byxor då fryser man!! de är samma för hästen!!

fattar inte hur lite folk verkar veta om hästen eller(?) Häst och människa är inte samma sak. När du fryser i stallet som det bara är 0 grader så trivs hästen utmärkt, ännu bättre om det är minus. Även utan sina hundra vintertäcken. Om man då klipper benen till knät/hasen så spelar väl det ingen roll + att det är grymt mkt snyggare än oklippta ben till helklippt häst förövrigt. Ser ovårdat ut, spec om hästen har en päls på ett x antal cm. Om det skulle vara så hemskt så skulle alla ridhästar som klipps och tävlas må dåligt då? och mina hästar också, men ack då..dem tränar bättre nu än med all päls som gjorde att dem inte torkade på flera timmar. Undra vad som är värst.

sj har jag bara hört att det inte ska vara bra att klippa hästen under magen (tror jag läste det här på buke nån gång). någon som vet hur det är med den saken?
för i nästan alla klippningar man gör så klipper man ju hästen under magen och jag har aldrig vart med om/hört om någon häst som tagit skada av det..fast sedan har jag ju sett många täcken som numer har såna där magplattor (eller vad man ska kalla det) för att hästen inte ska bli kall om magen (antar jag att det är för iaf men vet inte säkert), så hur är det egentligen? :confused:

vet inte hur folk tolkar mina inlägg men jag rakar till knät i fram och hasen ibak, Har aldrig talat om att ta bort hovskägg eller håret på sener mm.

Nej men du skrev att det kunde vara positivt ur den synvinkeln att det var lätt att hitta sår ;)
Och det var som sagt bara en kommentar, sen får folk göra som de vill. Men känner man dagligen igenom sin häst så hittar man de ju iaf.

det är grymt mkt snyggare än oklippta ben till helklippt häst förövrigt. Ser ovårdat ut, spec om hästen har en päls på ett x antal cm.

Det är ju ändå en smaksak eller hur?! ;)

Häst är häst, människa är människa Man kan inte jämföra oss med hästar.
Jag ryktar alltid min häst en gång om dagen. Upplever ändå att det är mycket lättare att skydda mot sår och behandla sår nu när hon är klippt. Hon tränas också väldigt tufft så hon blir svettig ofta och måste duschas. Detta underlättar också att hon torkar. för vi kan ju vända på det. hur skönt är det för henne att vara oklippt på benen, bli duschad och få gå ut? ne, hellre att hon torkar fort. Hon mår inte dåligt av att bli helklippt.

Hästen utvecklar vinterpäls utav en anledning!!!!:mad: Inte är det för att dom svettas och vill hållas sval. Tycker det är idiotiskt och helt galet fel.. Och om man duschar en häst på vintertid så ska man för sjutton inte släppa ut den.. Varken rakad eller inte.. Så vänd o vrid på saken du.. Men fel är det. Och På visst vis kan man visst gämföra oss.. vi klär på oss när det är kallt.. Ju kallare detso mer kläder.. I dagens läge rider jag med mina ridbyxor.. Blir det kallare åker långkalsånger på.. Om du rakar hästen så ska inte DU häller ha mer kläder på dej ju kallare det blir..

Jag tycker det hör till sunt förnufft att ge 17 i hästens ben.. Låt hästen sköta de själv.. Den utvecklar den päls den behöver.

Jag rakade benen på min ena häst i år, hon får så mycket päls att det blir lockigt och tätt under nattbandagen så jag ville få bort det för att lättare kunna borsta rent så man inte får med smuts under lindorna osv. Dessutom slipper man att hästen får som tuggummi i pälsen av svett när det torkat (min häst svettas mycket).

Jag lämnade runt kronranden och upp på baksidan av kotan så lite hovskägg fick vara kvar. Det blev väldigt bra och ser snyggt ut med smala ben istället för tjocka lurvben till en i övrigt nätt kropp.
Ville lämna lite päls längst ner som skydd mot ev. skarsnö i vinter.

Om man tänker till ...
Varfär är fri idrottare så snabba att alltid dra på sig sina overallbyxor efter varje hopp/lopp? Även mitt i sommaren.
Jo, för att musklerna behöver hålla värmen.

Hästben har också muskler.

LIA

Jisses, jag släpper ut min häst när den är torr. Mina hästar älskar att vara ute och om jag inte klipper dem och de tvingas stå inne och torka i flera timmar så river dem stallet= klipper dem hellre. min häst har även så fruktansvärt tät päls att hon lätt få värmeflåsor om hon tränas hårt och sedan måste stå med täcke. Är inte kul för henne att behöva lida av det bara för att vissa tycker det är fel att klippa. Hästar anpassar sig och min mår alldeles utmärkt. Kan med säkerhet säga bättre nu än innan hon klipptes.

Mazzan: självklart är det en smaksak och jag tycker det ser ovårdat ut när benen är oklippta och hästen har 3cm lång päls på dem.

Senast ändrad:

Jag skulle aldrig RAKA hästen. Det blir ju så kladdigt med raklöddret och risken att man skär hästen med rakblad är ju överhängande.

Jag KLIPPER med KLIPPMASKIN! :angel: ;)

Och om hästen har mycke hår på benen och/eller hovskägg så kan det vara praktiskt att klippa bort det.

:D

du sa ju själv att hästen hade muskler (tar det som att du även menar på benen då det är vad vi diskuterar), är inte det dubbelmoral :smirk: att släppa ut en häst som är blöt när det är vinter är väl knappast snällt eller bra. det är ju som att be om en förkyldning.
Och ja, hästen har muskler på benen också.

Skulle våra hästar inte få vara ute med blöta ben, ja då fick dom stå inne för jämnan.
Rejäl päls isolerar även när den är blöt, om än inte lika effektivt. Känn på huden på en blöt häst.

Såvitt jag vet blir man inte förkyld av blöta ben?

LIA

KL

Jag rakar hela benen men mina hästar går också ute med lindor och paddar....

kl

jag tycker att det är mycket snyggare att klippa hela benen. vilket jag "alltid" (har ju inte levt så länge) har gjort, ingen häst som fått mugg iallafall. däremot har den ända oklippta hästen i stallet jätte mycket mugg på bakbenen

Jag ger då hellre 17 i att spola vatten på min häst då det är kallt.. Kan bara känna att jag lider med dina hästar!!! :cry:

Kan bara säga fyy trollet.:cool:

HAr hört att det är dåligt att raka benen på hästen men tycker det är fult när man rakar hela kroppen o så är dom långhåriga på benen !!

vad tycker ni? Är det helt OK:smirk: ;)?

Detta är som med alla diskussioner...Ett gäng som inte rakar och några som gör det. Funkar väl för en del och andra får problem. Även orakade hästar får problem men om det har att göra med att dom är orakade finns inga undersökningar som stärker.

Själv har jag "raggsockor" i hagarna. Har aldrig rakat någon häst överhuvudtaget någonsin i mitt liv (44 år varav ca 35 med häst). Har heller inte problem med vare sig mugg eller nåt annat och hästarna klarar sig i skarsnö. Lera ser jag till att dom inte drabbas så hårt av genom att lägga grus som underlag i de partier som hotar bli vattensjuka.

Intressant är dock att det alltid finns de som hävdar att "man måste" raka medan det uppenbarligen inte behövs för andra. Man kan ju undra varför:angel: ... Jag tränar/rider för tävling och mina hästar går hårt...helt orakade:D

Jag klipper allt, det är fult med hovskägg och mkt päls på benen och hästarna mår inte ett dugg sämmre av det.

Dessuttom får min häst mugg oavsett om hon är klippt eller inte och det är väldigt mkt lättare att göra rent när det inte är en massa päls ivägen.

Grundfrågan var väl hur långt ner på benen man ska klippa och jag tycker fortfarande till knät fram och till hasen bak.

Piraja säger att hon kan tävla och träna med sina hästar utan att klippa dom.
Jag har haft en häst som hade en fullblodsfar och hon behövde aldrig klippas eftersom hon inte satte någon kraftig vinterpäls.

Mina övriga hästar, svenska halvblod, måste jag klippa annars tar det flera timmar innan dom torkar. Rider man då på kvällen har man ju ingen större lust att stanna till midnatt för att byta täcke och har heller ingen lust att släppa ut en svettig häst på dagen om det är kallt ute trots alla olika sorters mirakeltäcken.

Klippa eller inte kan väl bero på hur hårt hästen tränas, vilken gren man sysslar med och olika raser.

Liknande trådar

Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
882
Senast: skogaliten
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
346
Senast: Malva1978
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 353
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
660

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka