Raka benen??

H

hillan_

HAr hört att det är dåligt att raka benen på hästen men tycker det är fult när man rakar hela kroppen o så är dom långhåriga på benen !!

vad tycker ni? Är det helt OK:smirk: ;)?

Sv: Raka benen??

Jag rakar min hästs ben. Iaf till knät, sen får jag klippa med sax.
Inte för att det är snyggt eller fult. Mest i förebyggande syfte.

okej :) assa det var min mamma som började gnälla om att det var farligt för blodcirkulatinen o massa haha:banana:

Jag gör inte det, eftersom de går ute mycket och kommer det snö blir hon blöt om benen, som inte går att täcka, och hon fryser så förskräckligt.

Jag rakar till knät fram och till hasen bak.

Tror att det är bra att lämna päls på resten av benet som skydd.

Jag tycker att det är helt onödigt, och dessutom oftast väldigt fult med klippta ben. Pälsen från knä/has och nedåt tycker jag man skall spara. Det ger ett visst skydd och hur trevligt kan det vara med nakna ben i lera och snö...!? Skulle aldrig klippa benen på ngn av mina hästar...

Du måste vara sjukt bra på att klippa.. med sax!? :eek:
Det hade jag nog aldrig klarat av och sedan tycker jag att det är både bra, nödvändigt och fint med orakade ben.. på hästar :rofl:

jag klippte ner till knät och hasen på våra iår. Tyckte det såg hemskt ut med helklippt häst och stora "håriga" ben :p såg ut som hästarna gick runt med långa sockar. Jag tror absolut inte det är farligt att helklippa (inklusive ben) dock har dem ju redan dålig blodcirkulation i benen så det blir ju inte bättre av att man klipper. Dock har vi inte haft kallare än 4 minus där jag bor och nu ligger det väl runt 5+. Blir det minusgrader så går hon lindad. Ingen av hästarna har visat obehag eller att det skulle vara dåligt.

Jag klipper rubbet.
Vill oxå kunna se konturerna på benen lättare o hålla rent.

Jag skulle inte raka benen på min häst.. Kroppen kan man ha täcke på de kalla dagarna.. Men står o va näck på benen.. Nä ärligt tror jag du är stygg mot din häst om du rakar benen på den.. Med all lera/snö och kylan som kommer.. Tänk på hästen och låt bli pälsen på benen.. Om du inte har "täcke för benen" då..:cool:

men det finns ju positiva saker med att "raka" benen också. Då kan man ju hålla dem rena lättare och upptäcka sår mm. Jag rakar som sagt bara till knä och has. Sener mm låter jag vara. (blir aldrig så långt där heller så)

Hej!

Kände en isis för några år sen som var helklippt, och då menar jag verkligen helklippt. Hla häst inkl. ner till hovarna, allt hår bortklippt. Kändes lite överdrivet på en pensionär som bara gick handikapplektioner i skritt. Men men.. ägaren ville ha det så, så så fick det bli..

/ Lavinia, vars häst klipps så lite som möjligt

det gulligaste som finns är en shettis som är rakad på kroppen men har kvar pälsen på benen så att det ser ut som att den har långkallingar på benen! Tycker jag iaf :love:

men det finns ju positiva saker med att "raka" benen också. Då kan man ju hålla dem rena lättare och upptäcka sår mm. Jag rakar som sagt bara till knä och has. Sener mm låter jag vara. (blir aldrig så långt där heller så)

Jag går igenom min hästs ben om kvällarna för att känna om hon har sår.. Jag tycker inte att det är en anledning till att raka av dem pälsen.. Inte på benen.. På kroppen är en sak.. Men som jag skrev tidigare att då kan man ha täcke.. Gå ute en dag i vanliga byxor när det är kallt ute.. Inte tror jag att du tycker det är så skönt.. Inte om du får dem blöt av snön som jag hoppas ska komma.
Ryktar man sin häst ordentligt så håller man dem rena.. Nä jag ser inga fördelar med att ta bort pälsen där. Inte med sår eller renlighet.:cool:

Haha! Jag kommer ju då osökt att tänka på våra kära kallblod! :rofl:
Om man ska se det som att det är lättare att hitta sår och sånt, visst jag förstår tanken. Men kan man hitta sår även på kallbloden, med ALLT HOVSKÄGG, så ska man nog hitta dem på vilken häst som helst!
För att raka benen på ett kallblod...ALDRIG! Det är ju nästan förenat med synd! :D Likväl som att klippa manar, men det är ett annat kapitel!

När vi köpte våran ponny var han helklippt (även benen) och han hade massor med mugg. Vi har inte klippt honom efter det (köptes 92) och han har aldrig haft problem med mugg efter det. Hovskägg mm finns ju där av en anledning.

Jag tycker det är väldigt fint om hästen har lite "Håriga ben" ;) Dessutom hjälper det hästen att hålla värmen. Jag tycker det är lika lätt att hitta sår osv på en häst med pälsiga ben än en opälsig - jag känner ju igenom hästen oavsett ändå.

Det är INTE bra att raka benen på hästarna!!! dels blir de väldigt kalla när de är ute om dagarna...och för de andra så är de inte bra med rakade ben för dom kan lätt få mugg o sånt som inte är så kul
de är heller inte så snyggt!!! ja klipper alltid hela kroppen men inte benen...de är dumt mot hästen att snagga ben o allrt :(

Tänk dej själv att gå ut en kall vinterdasg utan nåra byxor då fryser man!! de är samma för hästen!!

Jag går igenom min hästs ben om kvällarna för att känna om hon har sår.. Jag tycker inte att det är en anledning till att raka av dem pälsen.. Inte på benen.. På kroppen är en sak.. Men som jag skrev tidigare att då kan man ha täcke.. Gå ute en dag i vanliga byxor när det är kallt ute.. Inte tror jag att du tycker det är så skönt.. Inte om du får dem blöt av snön som jag hoppas ska komma.
Ryktar man sin häst ordentligt så håller man dem rena.. Nä jag ser inga fördelar med att ta bort pälsen där. Inte med sår eller renlighet.:cool:

Häst är häst, människa är människa Man kan inte jämföra oss med hästar.
Jag ryktar alltid min häst en gång om dagen. Upplever ändå att det är mycket lättare att skydda mot sår och behandla sår nu när hon är klippt. Hon tränas också väldigt tufft så hon blir svettig ofta och måste duschas. Detta underlättar också att hon torkar. för vi kan ju vända på det. hur skönt är det för henne att vara oklippt på benen, bli duschad och få gå ut? ne, hellre att hon torkar fort. Hon mår inte dåligt av att bli helklippt.

Liknande trådar

Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
882
Senast: skogaliten
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
346
Senast: Malva1978
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 353
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
660

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka