Raggiga skator?

Sv: Raggiga skator?

Skator både ruggar nu och har ungar med "ungfågel" fjäderdräkt = "alla" ser lite ut som skabbrävar ;)

Vissa skator tappar tom. så många vingpennor att de tappar nästan all flygförmåga under ett antal dagar!

/Swat

Har också märkt det... skatorna här runt omkring ser ut som skit. Inte alla men många.
Verkar inte alls normalt för så har de inte sett ut de andra åren?! Kan det verkligen bara vara ruggning?

Fast det är "normalt" för skator att se ut som skator :D när de ruggar!
De brukar kunna bli mer eller mindre nakna på hals/nacke/kräva och -som sagt - tappa många vingpennor/stjärtfjädrar vilket gör flygning svår/vinglig/omöjlig.

Som liten brukade vi springa ikapp ruggande skator och pudra dem med etotal - eller något liknande "puder" - för att ge dem en chans att bli fria all ohyra de kunde tänkas ha.
Felriktad omtänksamhet kanske!? Men de blev fina i fjäderdräkten efter några veckor! ;)

/Swat

Haha!
De kanske alltid har sett ut sådär vid den här tiden på året då... bara att jag inte märkt det :o
Ser fram emot finfina skator om några veckor! :D

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 713
Senast: Sasse
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 286
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 177
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 449

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka