A
Amanda_Lovisa
Hej jag har ett litet(stoort) problem. Jag är såå feg och ofta rädd. Har haft hästar i ca 14 år, aldrig varit med om någon riktig olycka trillat av hästen ytterst få ggr, kan räkna dem på en hand. Ändå så blir jag så fruktansvärt rädd. Har en liten genomsnäll och 100% säker fjording som aldrig hittar på hyss eller blir rädd för ngt, ändå undviker jag att rida på trafikerade vägar, rider ogärna i gallopp på åker trots att jag vet att jag kan få stopp på hästen (hon blir aldrig riktigt stark) törs knappt rida på vintern pga halka(har alltid hästen riktigt broddad men är rädd endå, ser ett scenario där hon halkar och det slutar med slakt. På skogsväg och ljudet av en bil hörs så tror jag alltid att det ska vara nån fartdåre som kommer i 100km/h och helt enkelt kör på mig och hästen. Det här är inte det värsta för när det gäller okända hästar får jag blackout. Det räcker med att hästen höjer huvet och ser lite "stirrig ut" så kan jag bli grinfärdig och börja skaka. Det är alltid värre med större hästar. Har man haft häst i 14 år så borde man inte vara så här feg, jag blir så ledsen på mig själv för att jag har de här problemen och inte kan lita på min helt underbara häst. Känner verkligen att det här är ngt som begränsar mig. Har någon nåt tips på hur man blir av med den här typen av rädsla, kanske det finns nån med liknande problem?