Rädsla för det oförutbestämda

Sofie.S

Trådstartare
Jag tittar på en serie om en mamma som förlorar sitt barn. Det här har satt grillar i huvudet på mig. Hur får man bort tankarna? Hur tyglar man rädslan att något ska hända ens barn? Rädslan att tvingas leva utan dem?
/Kvällsångest

Tittar inte på sånt där då det triggar min ångest nåt enormt. Det är nog enklaste sättet för mig.
Gick hos psykologen på MVC när jag väntade sonen, just pga min rädsla att förlora honom. Hon kom fram till att det gjorde mer skada än nytta för mig att prata om det.
Försöker njuta av nuet och försöker leva lite mer här och nu.

Jag tittar på en serie om en mamma som förlorar sitt barn. Det här har satt grillar i huvudet på mig. Hur får man bort tankarna? Hur tyglar man rädslan att något ska hända ens barn? Rädslan att tvingas leva utan dem?
/Kvällsångest
Titta på något annat...
Jag tror att det är helt vettigt om man mår dåligt av att titta på något... Just serier och filmer är ju gjorda för att beröra och ibland blir det för mycket. Det blir inte verklighet liksom.
Jag blir alltid illa berörd av sånna filmer och jag byter kanal och tittar på typ Big Bang Theory eller 70's show...

Tittar inte på sånt. Inte heller typ Sofias änglar, läser inte artiklar eller typ fb-inlägg som dyker upp i feeden om såna saker.

Sen har jag gått hos kurator en tid och fått lite hjälp utifrån KBT principer att styra mina tankar och oro/ångest. Fungerar bättre ibland, sämre ibland. Beror mkt på i hur god balans jag är för övrigt. Sen så har jag väl insett att jag aldrig kommer bli "botad" från oron så det är ingen ide att ha det som målsättning utan det handlar om att styra och stävja den såpass att den inte allvarligt inskränker på livet.

Jag tänker som övriga. Om man är den typ av person som har lätt att få ångest över sådana saker, så verkar det vara en bra idé att undvika att trigga sådana känslor och att undvika att läsa och titta på saker som handlar om sådant. Känslorna går ju mest i spinn. Man kan oftast inte använda känslorna till något, så att säga.

/Kvällsångest
Jag försöker skilja på sånt som har hänt, och sånt som förmodligen inte kommer hända. Den dagen den sorgen, lite krasst, och inte ta ut olyckan i förskott. Särskilt inte olyckor som nästan säkert inte kommer hända. Jag tänker att om olyckan inte händer, då kommer jag ju ha haft ångest helt i onödan nu i så fall. Och om det händer, så kommer det vara jävligt nog då, utan att jag behöver tugga på den sorgen redan nu.

/Kvällsångest

Man tyglar den inte, tycker jag - man använder sig av den där den gör nytta (tänka efter före om riskfyllda situationer mm) annars försöker man skjuta undan den. Jag fixar bara inte att tänka på scenarion där något händer mina barn, jag blir alldeles till mig av det.

Fixar inte heller att se filmer eller serier där folk förlorar barn, eller barn far illa. O nu när mina barn har blivit större gäller det även större barn - har folk i min omgivning som pratar om dom här 2 filmerna som kommit om Utöyamassakern, men jag fixar det bara inte, eftersom ungdomarna som dog var i samma ålder som mina barn är nu.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
878
Senast: MML
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
7 246
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 715
Senast: Anonymisten
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kände inte riktigt att det här platsar in i någon "vanlig tråd", och det är väl egentligen ett klart dagboksämne eftersom jag "bara"...
Svar
1
· Visningar
828
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka