G
Graendal
Skickade det här mailet till en bomlös-utprovare för två veckor sen, men jag har inte fått något svar. Så jag ställer samma frågor här istället! All hjälp uppskattas.
Hej,
Jag har börjat rida en islandshäst som är i akut behov av en ny sadel. Hans rygg är inte den lättaste - den är enormt bred, böjd, överbyggd och med väldigt lite manke. Tyvärr finns inte budget för att t ex specialsy en Childeric.
Så jag tänkte, kanske ni kan hjälpa mig? (Eller kan tipsa om någon som kan?) Jag har hört mycket gott om exempelvis Kari Flex, och såg även att ni har en sådan f d provsadel till salu. Jag kan lite om sadelutprovning, och tillräckligt mycket för att veta att jag kan för lite. Men är novis när det gäller bomlösa sadlar. Behöver man prova ut en bomlös? Eller kan man köpa vilken som helst och lita på att det funkar iaf hyfsat (det låter märkligt i mina öron, men det kanske är så det funkar?)? Om det inte är så, vilka märken/modeller kan ni rekommendera till en häst som min? Skulle en Kari Flex kunna fungera?
Och ytterligare en fråga - med en sadel som är tjock och mjuk som de flesta bomlösa är, och som man dessutom har en pad under - blir då inte risken att den glider runt väldigt stor? Särskilt på en bred och rund rygg? Hur löser man detta?
Mkt tacksam för all hjälp jag kan få,
MVH