Rådgivning av veterinärer

Skuggfaxe12

Trådstartare
Brukar era veterinärer vara givmilda med rådgivning via telefon eller får ni betala för "allt"? Min veterinär brukar alltid vara kanon med att ge råd per telefon. Men så började jag undra om det kanske är så att man egentligen ska betala för rådgivning per telefon. :confused:

När ni är oroliga att era hästar är sjuka och känner att veterinärvård kan bli nödvändigt (om det är på kvällen), ringer ni då alltid jourvet eller er ordinarie? :confused:

:)

Sv: Rådgivning av veterinärer

De gångerna våra hästar blivit sjuka (kväll som dag) har vi ringt till hbg:s djursjukhus. Vi har ingen annan duktig veterinär i närheten, den som kommer hit och vaccinerar en gång om året har inte så pass mkt kunskap inom hästens sjukdomar, skador mm. Synd, för annars hade vi bara haft 1 mil till vet.
Vi har även ringt till distriksvet några gånger, men de har inte varit till nån större nytta. De gångerna de varit här har de haft fel ang sjukdomen/skadan/fölning. Sist distrikarna var här var det lite panik med ett sto som skulle fölat men det kom aldrig något föl. Vet som kom sa att fölet var kvar där och det var fullt normalt att gå över en och en halv månad, på juvret syntes det inga tecken till mjölk. Dagen efter åkte ägaren iväg med hästen och kollade med ultraljud och där fanns inget föl, det hade inte funnits där dagen innan heller enligt vet nr 2.
Vi gör så att vi ringer till hbg och rådfrågar, blir det sen bättre är vi väldans glada. Men annars åker vi direkt till djursjukhuset. 11 mil enkel resa.

Peppar, peppar så är jag sällan så orolig...När ponnyn fick en släng av kolik när inte vår ordinarie vet hade telefontid så ringde jag distriktsvet. Då fick jag råd på telefon, de behövde inte åka ut.

Min ordinarie vet har telefontid varje dag, han svarar inte på telefon för jämnan. Det tycker jag inte heller att man ska behöva. Även om man har ett yrke så behöver man sitt privatliv också.

Om det är akut så brukar jag ringa någon av mina ordinarie veterinärer för att höra vad dom tycker innan jag ringer till hbg. Skulle hästen vara väldigt illa däran så ringer jag ju givetvis till hbg med en gång. Samma gäller om det är mitt i natten.

Förra lördagen när min häst fick kolik ringde min mamma till ordinarie vet. samtidigt som jag ringde till hbg. Sen var det bara att lasta och åka 12,5 mil, enkel resa.

Oftast kommer min ena ordinarie vet. ut direkt när jag behöver honom men just i detta fallet så hade hans fru åkt iväg med alla hans mediciner så det fanns ingen mening med att han skulle komma. Dessutom var min häst så dålig att jag själv kunde avgöra vad som skulle göras.

Ja, det är väl det :) . Är ju det närmaste djursjukhuset för min del. Även om det är aslångt dit, särskilt om man har en kolikhäst där bak :crazy: .

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 375
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 304
Senast: Bison
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 291
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 624
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka