räddningshund

Milosari

Trådstartare
nu spricker jag snart av stolthet! min tränare tyckte att jag skulle försöka utbilda loke till räddningshund! men frågan var då om han är för gammal, han är trots allt 4 år... vad tror ni? ska man göra ett MH innan man överhuvud taget börjar prata med klubben?

Åh, så kul!

Börjar också bli lite nyfiken på detta. Någon som kan berätta mer? Julia V håller väl på...

Det tyckte dom om min Pepsi också, men han är tyvärr ganska ointresserad av andra människor......så där föll det...men om alla som vill bli räddade hade en BOLL med sig skulle han nog bli världsbäst :D :D

Det finns så få utbildade räddningshundar så att han är "gammal" spelar nog ingen roll.

ja det där med att gilla andra människor lär vi inte få problem med :D. läste nu på en räddningshundsida att hunden inte bör vara äldre än 3 år och 6 månader för att få göra ett inträdesprov... men några månader till borde väl inte göra så stor skillnad?

Hej!

Jo som Kaza säger så håller vi på med räddning (vilket minne du har då kaza :))
Leo har klarat första inträdesprovet, och skulle ha gjort det andra nu i sommar.men tyvärr så har han problem med att umgås med andra hanar så vi måste träna bort ( om det går)
det först innan han gör nästa prov, han fick det som "ultimatum" när han blev godkänd på första att det måste tränas bort ( han gjorde allt annat så bra , förutom hundmötet.. :()Och eftersom vi inte tycker att han är tillräckligt säker än, så valde vi att vänta.

Din hund är tyvärr för gammal :(, den ska vara minst 1år
och högst 3.5år när den börjar utbildningen, den ska ha genomfört MH, samt ha gått lydnadsettan med minst 100p.

Men inget hindar dig ju från att träna med hunden, även fall den inte kan bli en "riktig" räddningshund :)

Lite länkar om du är intresserad ändå :)

http://hem.passagen.se/tjanstehund_skane/rh.htm

http://workingdogs.cjb.net/ ( denna sida är vår träningskompis sida, bilder från Leos prov finns med :))

MVH julia

Vet inte , du får kolla om det finns någon träningsgrupp
där du bor, och åka dit eller ringa och fråga :)

Det är superkul, och jag tycker inte att några månader skulle spela någon roll..har du mh-testat?
Har den gått lydnadsettan?

inget av det, men mh-testet kan jag försöka göra i höst och lydnaden tränar vi för fullt med. han är visst ovanligt förig för att vara labbe (jag tycker mest han är en helt vanlig odåga :smirk:). vad ska hunden kunna för "lydnadsettan" (jag antar att du menar klass 1)? att röntga kan alltså också vara en bra idé eller?

Lydnadsklass ett, el apellklass, antar att de ska "bevisa"
att de är någolunda lydiga :D

Röntga står det inget om , men det antar jag att man bör
ha gjort (vore lite dumt om hunden hade d på höfterna..),
det står att hunden ska vara frisk, och vaccinerad bara..

Kolla upp om det finns en grupp nära dig, om du inte får göra proven , så kanske du kan vara med och träna för skojs skull :)Om din hund visar sig vara väldigt lämpad så kanske
de gör ett undantag ;)
Det krävs lite mer än att bara gilla människor :smirk:, den ska
vara modig och kunna gå in i mörka rum/hål själv, vara skottfast, samt ha lätt för att ta sig fram överallt,
även när det är svår terräng, mörkt, högt, gallertrappor,
eld osv.

Leo trillade på en träning från en hög trappa (det var mörkt) flera meter ner på ett cementgolv, skadade tassen,
men letade vidare efter figgen ..

Hoppas du kan hitta ett sätt till att träna räddning, då det är det roligaste som finns :bump:

jodå, han kan ta sig fram precis överallt. efter att ha tittat på en räddningshundsuppvisning provade vi lite hemma med att gå på ostadiga underlag och det var inga problem alls. han plöjer fram, och är mer åt det lite oförsiktiga hållet. vi har gått förbi en lerduvebana och han blev bara nyfiken på skotten. eld har han aldrig brytt sig om, han kanske inte vill gå igenom den (eller kanske, om han måste för att få tag på sin älskade boll :D), men att bara gå förbi är inget problem. och smärta känner han inte av :crazy:

var ser man var grupperna finns? ska flytta till kalmar om mindre än en månad, finns det någon nära där tror du?

Låter som om han passar bra!! :)

Jag vet inte var du kan hitta träningsgrupper, ring räddningsverket, el leta lite på sidan jag gav dig
(räddningshund värmland) där kanske du kan hitta något!

Jag tror det finns åldergränser för att få göra antagningsprovet till räddning, vad jag har fått berättat för mig så ska vara godkänt innan hunden fyllt 4 år. Kolla upp det!!

Jag har svarat på den frågan ... :smirk:
Den ska vara högst 3.5 (minst 1år) vid påbörjad utbildning..
Utbildningen med proverna tar 1-2 år ungefär. :)

hmmm... det ser inte bra ut... fick nu höra att hunden fick vara max 5 år (på pricken) för att få göra slutprovet. så det verkar kört. men men, vi kan kanske fortfarande göra lite nytta. det får bli viltspår med godkänt prov som mål :)

Kolla upp det iallafall!!

Du kan ju annars träna "vanligt" sök :)
Där finns ju inga åldersgränser!

Kolla på klubbar , och hör med folk som tränar sök, räddning eller vanligt!
Vi har en hund som är med i vår grupp och tränar räddning,
den är fem år och är med för skojs skull.
Ge inte upp nu om du och hunden gillar att träna ;)

tyvärr är han oreggad så vi får inte tävla... men viltspår är andrahandsalternativet för om vi klarar det så kanske vi kan komma med i polisens register och leta rätt på skadat vilt = göra någon nytta och ha kul! jag ska ju skaffa en labbe som nästa hund, så jag kanske t o m kan slå två flugor i en smäll, alltså hitta de bra uppfödarna.

men jag hittar inte några kurser i kalmar! jag tycker att jag har letat överallt utan något resultat. förmodligen tittar jag på fel ställen... någon som vill hjälpa mig i mitt sökande? ;)

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 624
Senast: Rugge
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 241
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 552
Senast: fixi
·
Hundhälsa Min yngsta hund (2 år) vill efter ett tag inte äta den maten hon tidigare ätit. Till en början fick hon torrfoder, och det kunde gå...
Svar
15
· Visningar
664
Senast: YlvaG
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 30