Räddningsdroppar för och nackdelar

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Colombine
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 4 386
C

Colombine

Räddningsdroppar har blivit omskrivna som rena mirakelkuren och då undrar man givetvis, finns det ingen som upplevt något negativt ?
Jag tänker själv ge mig på denna kur, då jag har en häst som vägrar gå på transporten. Jag kan få på henne med en viss form att våld/tvång, men det känns inte rätt. Jag ser ju helst att hon går på själv och är trygg med det jag ber henne om. Tyvärr har hon en historik som är allt annat än positiv hos sin tidigare ägare.
Hur fungerar detta nu då ? Måste jag träna med henne under en längre tid eller räcker det med att jag använder dropparna bara just när det är dags

Tacksam för svar

Sv: Räddningsdroppar för och nackdelar

Först vill jag bara klargöra att räddningsdroppar inte är någon kur utan man ger dropparna vid de tillfällen som behövs.

Jag har aldrig upplevt något negativt utav dem men de verkar ju som allt annat olika mycket på olika individer.
Du kan inte bara ge henne droparna när det är skarpt läge utan du måste ju träna även om du använder räddningsdroppar. Det är ju inte alls heller säkert att din häst går in trots räddningsdroppar. Hon blir ju inte drogad som med plegasil utan hon blir lugnare. Målet måste ju vara att räddningsdropparna gör henne så lugn att hon vågar lita på att inget händer när hon ska åka transport och därför går in självmant även utan droppar.

Jag har svårt att tro på mirakelkurer. Finns det några vetenskapliga belägg för att detta funkar?

På vilket sätt skiljer det mot att ge andra lugnande droger innan lastning?

Jag ser hellre att man tränar hästar med problem. Det finns tränare som specialicerat sig på problemlösning/lastning om man behöver hjälp(vilket de flesta gör vare sig man vill erkänna det eller ej).
Vissa hästar som ges iaf vanligt lugnande kan ju piggna på sig i trailern och sen få panik där inne.
Just därför tycker jag det är vettigare att träna dem till att vara lugna och sen köra först då de är trygga vid både lastning, stängning och stillastående stängt. Det kräver ju dock lite mer tid. Det är där det tyvärr brister för många.

Jag jobbar som just sån problemlösare(och dressyrtränare). SÅ jag har träffat mååånga "omöjliga" hästar. Hittills har ingen behövts drogas vare sig då jag lastat eller den tränare jag bokar åt. Och man får ett mer hållbart resultat.
Det är inget jobbfiskande. Jag har ingen lust att ta lastjobb just nu. Kallt och för tråkiga jobb.. Däremot ville jag ge min syn på det hela. Jag har nog trots allt sett ett gäng fler "problemhästar" genom åren.

Jag tycker inte dropparna är en bra lösning för dig. Du måste få hästen att lita på dig och det gör den inte bara för att den är lugnare. För er är det träning som gäller. Däremot om hästen är tex. är skadad och MÅSTE åka transport då kan det va ett bra alt för att lugna hästen just för det tillfället.

kl

Tycker du ska ta hjälp av någon som har erfarenhet av lastningsträning, det är det i längden mest långvariga lösningen.
Ang. räddningsdropparna så fungerar de mer "subtilt" och de kan du kanske ta till om du vill, men enbart dessa kommer inte lösa problemet.

Jag har själv tillsammans med tränare lasttränat en häst under hösten/vintern. Sakta sakta, steg för steg har vi ökat hästens förtroende för transporten. Den hästen var en vanlig tröglastad häst som under en kort period gick bra att lasta utan hjälpmedel men som plötsligt vägrade kliva på. Kan inte härröra detta till något särskilt som hänt, han bara bestämde sig för att han inte skulle åka och jag bestämde att han skulle in i släpet och det blev jag som vann, men det hade sitt pris...

Så, för att börja om så tog jag hjälp och bestämde att det får ta den tid det tar, det är det värt i längden.
Första träningstillfället tog han några steg upp på lämmen och det fick räcka :) Vi har bara haft möjlighet att träna ca var 14 dag men man har bara plockat upp tråden från gången före utan bekymmer. Tränaren har skickat in honom steg för steg i släpet, jag har stått vid skötardörren och gett lite godis och klappat o sett till att det är mysigt där inne.

Nu har vi kommit så långt att jag själv skickar in honom i släpet utan problem, går runt och grejar med bakbommen, sätter upp den och lyfter lite på luckan. Det vi jobbar på nu är att han inte ska skynda sig ut bara för att man plockar bort bommen, han ska lungt stå kvar tills vi ber honom gå ut innan vi stänger om honom. Vi har jobbat ca 30-45 minuter varje gång och försökt addera något nytt, ett litet steg framåt varje gång och sen befästa.

Jag är otroligt glad att jag tagit detta beslut och det kommer ta ytterligare tid, men det är det värt för varje tillfälle senare som jag kommer att spara tid, dessutom kunna lasta helt själv.

Lycka till!

Räddningsdroppar har blivit omskrivna som rena mirakelkuren och då undrar man givetvis, finns det ingen som upplevt något negativt ?
Jag tänker själv ge mig på denna kur, då jag har en häst som vägrar gå på transporten. Jag kan få på henne med en viss form att våld/tvång, men det känns inte rätt. Jag ser ju helst att hon går på själv och är trygg med det jag ber henne om. Tyvärr har hon en historik som är allt annat än positiv hos sin tidigare ägare.
Hur fungerar detta nu då ? Måste jag träna med henne under en längre tid eller räcker det med att jag använder dropparna bara just när det är dags

Tacksam för svar
Räddningsdroppar kan va till hjälp på hästar som varit med om ett trauma tex blivit skrämda i transporten osv .Men säg att dropparna ger hästen 5 % "lugn "och resterande 95% lugn står rätt tränare för..
Men dropparna är
totalt värdelöst för dig att använda till hästen om det är ditt kroppspråk och tajming som gör att din häst inte förstår vad den ska göra.
Däremot kan det göra större nytta för dig att ta dropparna själv om du tycker lastning är nåt som gör DIG stressad.
Gör så här ge hästen dropparna,ta en slurk själv och sen hittar du en duktig tränare som tränar dig och din häst att göra rätt ihop.
En bra tränare lär dig att lasta din häst på ett säkert sätt,har hästen ett trauma i samband med nån gammal olycka tex så kan träningen behöva läggas upp i olika moment,delmål.
Man kastar tex inte en klaustrofobisk häst i transporten och kör så det ryker.
Utan man lär hästen en sak i taget.
Och som sagt ,en bra tränare lastar inte hästen åt dig ,utan visar först hur det går till och lär dig sen hur du skall göra.:idea:

Dom fungerar inte på "ALLA" hästar. Inget fungerar på min, men då har vi problem med själva åkandet. Hon är helt enkelt klaustofobisk.
Lasta på/av löste vi med träning & åter träning, idag är det inga problem.....................utan åkandet, vilket vi inte har löst, trotts steglös träning över längre period.
Så mitt råd är att ta hjälp av någon som kan lära dig att lastträna hästen på rätt sätt, är värt det i långa loppet.

Det blev lite fel det här. Hästen har råkat riktigt illa ut hos sin förra ägare. Hon for omkull i transporten och ägaren vägrade stanna och då fick hästen ligga i en sträcka om ca 6 mil. Detta har jag fått berättat för mig i efterhand. Jag uppfattar det mest som att det är rampen hon inte gillar för när hon väl kommer "förbi" den så är hon lugn. Dropparna hade jag tänkt ha som en "hjälp" under en träningsperiod, där jag lastar - lastar av osv tills hon går på själv. Självklart var/är tanken att jag med tiden slutar med dropparna. Att jag skrev i forumet var för att jag vill veta om någon har råkat negativt ut med dessa droppar. Allt låter för bra för att det skall vara sant, mer som en "homeparty-produkt" om ni förstår vad jag menar

Dom fungerar inte på "ALLA" hästar. Inget fungerar på min, men då har vi problem med själva åkandet. Hon är helt enkelt klaustofobisk.
Lasta på/av löste vi med träning & åter träning, idag är det inga problem.....................utan åkandet, vilket vi inte har löst, trotts steglös träning över längre period.
Så mitt råd är att ta hjälp av någon som kan lära dig att lastträna hästen på rätt sätt, är värt det i långa loppet.
Håller med ,inga droppar trollar bort några stora problem lätt som en plätt.
Jag har haft en häst som var rejält klaustrofobisk pga en skada i transporten.
Det gick träna bort,inte med räddningsdroppar utan att man får succesivt lära hästen" stå ut" i trånga utrymmen.
Jag jobbade enligt MR metoder,dvs först en Join up (rätt utförd,inte "jaga runt en häst i timtal i rundkorall "som en del tror ,suck)
Sen använde jag tjockt ulltäcke på min häst som hjälpte honom "stå ut" med känslan av trycket från väggen i transporten.Min var äkta klaustrofobisk ,lättlastad men fick panik i transporten,blev löddrig ,gallopperade på stället ,sparkade mot det som rörde sidorna,totalpanik.
Trycket /känslan från väggen mot revbenen utlöste hästens panik upptäckte jag,tjockt täcke tog udden av värsta paniken och han blev "träningsbar".
(läs om MR träning av galoppörer i startboxar)
Jag tränade med tjockt täcke först ,lärde hästen stå kvar längre och längre tid i trångt utrymme,la till en sak i taget(stänga bakluckan,rörelse av transporten.)
Största effekten har upprepad åter upprepad träning och ett förnyat förtroende .Tar tid .Tog ett par veckor en sommar.
Det lustiga är att när jag tränat bort problem med åkandet så försvann hästens rädsla för motorcyklar! vad beror det på ,att han litade på mig? eller att han fick ett homeopatmedel som sägs ta bort ångest och gammal rädsla?
(Aconitum)
Inte vet jag ,men rätt träning va det viktigaste,sen kan vissa medel kanske "krydda lite".
Räddningsdroppar är också ett homeopatmedel,knappast nåt som "drogar" hästen,helt verkningslöst enligt vissa,viss effekt rätt använt tror andra.
Men otroligt korkat om man tror att stora problem kan lösas med ett "medel",så enkelt funkar verkligen inte verkligheten.
Vad som rör sig i vår hjärna är också intressant,ibland är man rädd att hästen ska bete sig på ett visst sätt ,och exakt så gör hästen .
Beror det då på en tankeläsande häst eller att vi med vår osäkerhet/kroppspråk/rädsla skapar en otrygg häst?;):D

Ja det hjälper om hästen är rädd/shockad. Just Rescue Remedy är dock enbart ett akutmedel, inget lastträningsmedel eller något man skall använda regelbundet! Då får man göra en individuell blanding för just den hästen.

Jag använder blomstermedel en hel del både till djuren och mig själv (och gör då mina egna blandingar) men det är knappast ett undermedel. Hästen blir inte drogad ed, men den hamnar i ett läge där det faktisk går att träna och hästen blir mottaglig för (vettig!!!) lastträning. Men du måste fortfarande träna!

Min häst har varit extremt rädd för att åka transport, och vill därför givetvis helst inte gå in. Det var först när jag gav f*n i alla tvångsmetoder som alla andra tyckte jag skulle utöva att vi gjorde framsteg i träningen..... Köpte också en extra stor och stabil transport. Det måste du ha om hästen är åkrädd, annars kommer rädslan tillbaka så fort du åker någonstans....

När någon är rädd eller orolig så hjälper det INTE att försöka tvinga. :idea: Det är a och o. Vid att tvinga befäster du bara rädslan.

Det som funkade för oss var att parkera transporten på ridbanan (mycket utrymme på alla håll), så tog jag honom i longeringslina och placerade en person med godis inne i transporten. Så fick han gå av och på precis som han ville medan jag stod kvar på utsidan. Dvs enbart postiv förstärkning och inget tvång. Var väldigt noga med att aldrig hamna i ett läge där han kände sig tvungen att gå in/stanna kvar, det måste vara helt frivilligt. Då går de in och stannar kvar först när de verkligen känner att de är redo för det. :)

Blomstermedeln gav oss ett lite bättre utgångsläge där vi kunde träna utan att få blackout av skräck.

Blomstermedeln gav oss ett lite bättre utgångsläge där vi kunde träna utan att få blackout av skräck.
Jag tror dig helt och fullt.
Jag menar verkligen inte att va ironisk när jag säger att både häst och ägare kan ha nytta av dropparna.Om nån tolkar det så.:o
Men du vet hur folk är ibland,tror att det finns enkla genvägar liksom.
Jag föredrar att ta det bästa från olika världar.
Och om folk använder saker på fel sätt är det fel saker som får skit ibland ..om nån fattar vad jag menar.:angel:

Jag använde rescue - fleur de bach för första gangen i gar nar jag transporterade min häst och faktum är att han aldrig gatt pa sa snällt förut och stog helt knäpptyst i transporten (han brukar annars sla med framhovarna) under hela resan samt var hur lugn som helst vid utlastningen. I vanliga fall är han dyngsvettig när han kommer ut ur transporten och stirrig.

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 464
Senast: Raderad medlem 142658
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 901
Senast: skuggi
·
Hästvård Jag vet att man inte kan säga något definitivt utan att utreda vidare men jag behöver bolla lite med någon. Min drömhäst besiktigades...
Svar
19
· Visningar
5 232
Senast: Lavinia
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
38 137
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka