Räddade ponnyer på Irland

Sv: Räddade ponnyer på Irland

Oavsett om det är travellers hästar eller andra hästar,att det har förekommit under lång tid osv så tycker jag att det är bra att det uppmärksammas ändå, för vi i Sverige har inte varit medvetna om problemet förrän nu. Det är ju inte hästarnas fel menar jag. Oavsett vem det är som släpper ut sina hästar och inte tar hand om dem så är det inte okej att de svälter. Och att det inte är "värre än vanligt" är inte heller okej tycker jag.
Men givetvis!

Däremot tycker jag att det är dumt av svenska tidningar att alltid överdriva situationen. Man får nästan en bild av att det ligger svältande hästar över hela Irland och så är verkligen inte situationen. Det är inte så jättestor skillnad mot vad det var förut för "normala" människor. De flesta jag känner på Irland har fortfarande jobb, bor fortfarande kvar i sina hus, har fortfarande kvar sina hästar. Visst kanske det är lite tightare för vissa än för andra, men de ror fortfarande iland vad de hade innan den ekonomiska krisen.

Det verkar absolut vara så att det är i Dublin där det är som värst med hästarna. Där är det inte bara hästarna som ska räddas, utan alla som lever i den sociala misären som råder i de områdena.

Men Rom byggdes inte på en dag!

KL
Oavsett om det är travellers hästar eller andra hästar,att det har förekommit under lång tid osv så tycker jag att det är bra att det uppmärksammas ändå, för vi i Sverige har inte varit medvetna om problemet förrän nu. Det är ju inte hästarnas fel menar jag. Oavsett vem det är som släpper ut sina hästar och inte tar hand om dem så är det inte okej att de svälter. Och att det inte är "värre än vanligt" är inte heller okej tycker jag.
:bow::bow:

En vän till mig som har hästar sa- Under de goda åren var man tvungen att låsa grinden till hagen så att ingen stal hästarna, nu är man tvungen att låsa så att ingen stoppar in ett par extra.
:crazy:

ISPCA är de som i nuläget gör vad de kan. De finns på följand hemsida: http://www.ispca.ie/default.aspx . Där kan man donera pengar eller köpa t ex. hö eller hovslagartjänst om man vill. Jag har köpt 100 balar hö samt 10 hovslagartjänster.
:bow:

Vissa stödjer rädda barnen, jag stödjer ISPCA:D
Det ena behöver inte utesluta det andra ! ;)

Däremot tycker jag att det är dumt av svenska tidningar att alltid överdriva situationen. Man får nästan en bild av att det ligger svältande hästar över hela Irland och så är verkligen inte situationen.

Hoppas du har rätt !

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 529
Senast: Calmiche
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
2 092
Senast: Luff
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 165
Senast: cirkus
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kan förstås inte låta bli att fundera en del över den våg av hat, oro och konflikter som blir allt mer tongivande i världen nu. Det...
Svar
0
· Visningar
940

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Atletix
  • Sabotage?

Omröstningar