Bland mina fasta utgifter finns amorteringen på huset, mat, bensin, försäkringar, el, a-kassa och fack, mobil, internet samt optikern. Utöver detta har jag utgifter som återkommer ibland, t.ex. sotning, sophämtning, slamtömning, vattenavgift. Och så är det utgifter kopplade till bilen.
Jag har i min hushållsbokföring valt att bryta ut mina godisinköp från matinköpen. Där finns pengar att spara. Godis är inte en nödvändig utgift men ack så svår att låta bli ibland. Gällande maten så finns det ju åtgärder man kan vidta. Förra året snittade jag på lite knappt 2000 i månaden för mat.
Mitt mobilabonnemang kostar 95 kronor i månaden. Billigare än så kommer jag nog inte undan. Mitt internet kostar 399 i månaden. Jag skulle kunna sänka hastigheten på fibern och komma billigare undan, men har denna hastighet p.g.a. jobbet.
Jag har inga djur jag lägger pengar på och resten av utgifterna är som de är. Kanske borde jag se över el-abonnemanget igen. Det var ett tag sedan sist. Bilen är rätt bränslesnål och jag undviker att köra i onödan. Jag överväger att börja cykla till Ica. Det är 8-9 km enkel väg.
Jag prenumererar inte på några tidningar, men är med i några föreningar.
Jag tycker ju att jag redan lever ganska snålt. Ändå kommer jag sällan under 10000 i månaden i fasta utgifter. (En månad förra året låg jag under det.)